«مجمع همکاری چین-آفریقا»؛ پلتفرمی برای همکاری ثمربخش

«وانگ یی» وزیر خارجه چین، «ماجور فال» وزیر امور خارجه سنگال و «ژان کلود گاکوسو» وزیر امور خارجه جمهوری کنگو روز پنجشنبه 5 سپتامبر (15 شهریور) و در خلال برگزاری «نشست سران مجمع همکاری چین-آفریقا 2024» (FOCAC) در پکن، در نشست خبری شرکت کردند.

چین و آفریقا از طریق تلا‌ش‌های مشترک تحت چارچوب‌های «مجمع همکاری چین-آفریقا»، «نمایشگاه بین‌المللی واردات چین» و «نمایشگاه اقتصادی و تجاریِ چین-آفریقا»، پیشرفت مستمر و مستحکمی در حوزه‌هایی چون صنعت، کشاورزی و بهداشت داشته‌اند و انعطاف‌پذیری و شادابی منحصربفرد کشورهای آفریقایی و روابطشان با چین را تجلی بخشیده‌اند.

«شرکت علوم و فناوری اطلاعات گریچین شانگهای» در سال 2018 برای نخستین بار آووکادوهای کنیا را در «نمایشگاه بین‌المللی واردات شانگهای» عرضه کرد و توجه زیادی را به خود جلب نمود. اندکی پس از این رویداد، یک هیئت تجاری به سرپرستی رئیس جمهور کنیا توافقنامه‌ای را با شرکت گریچین برای صادرات محصولات کشاورزی کنیا به چین، امضاء کرد. کل این روند با مشکلاتی همراه بود و بیش از 6 ماه به طول انجامید تا شرکت گریچین با گمرک چین درباره کاهش تعرفه مذاکره کند و نهایتا موفق شد تعرفه را از 30 درصد به 7 درصد کاهش دهد.

موضوع قرنطینه هم یک تنگنای دیگر بود که دو طرف توانستند آن را حل کنند.

از این رو، در «هشتمین کنفرانس وزارتیِ مجمع همکاری چین-آفریقا» که نوامبر 2021 برگزار شد، چین از راه‌اندازی یک «کانال سبز» خبر داد که به کشورهای آفریقایی اجازه می‌دهد محصولات کشاورزی را به چین صادر کنند.

نخستین محموله آووکادوهای کنیا در آگوست 2022 به چین ارسال شد. چین در حال حاضر حدود 30 درصد از صادرات آووکادوهای کنیا را به خود اختصاص داده و این تجارت سودمند درآمد تبادل تجارت خارجی کنیا را افزایش بخشیده و به کشاورزان این کشور نفع رسانده است.

چین در حال حاضر دومین بازار بزرگ صادرات کشاوزی آفریقا و کنیا بزرگترین صادرکننده آووکادو در قاره سیاه است. همچنین چین تصمیم به رونق بخشیدن به بازارهای جدید پیونددهنده چین و کشورهای آفریقایی گرفته به ویژه در حوزه کشاورزی.

اندکی پس از برگزاری سومین «نمایشگاه اقتصادی و تجاری چین-آفریقا» در سال 2023، «پاتریس تالون» رئیس جمهور بنین به چین سفر کرد. او طی این سفر توافقی جدید را برای صادرات آناناس تازه این کشور غرب آفریقا به چین منعقد کرد.

آناناس بنین دومین میوه آفریقایی بود که از «کانال سبز» پیشنهاد شده در «مجمع همکاری چین-آفریقا 2021» سود برد.

این گونه آناناس بنینی که به «نان قندی بنین» معروف است، نخستین بار از طریق «ششمین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین» در چین معرفی شد و با استقبال گسترده مشتریان چینی مواجه گشت چرا که در مقایسه با آناناس‌های آسیایی تقریبا هیچ اسیدی ندارد.

بر اساس اعلام وزارت بازرگانی، واردات میوه چین در سال گذشته میلادی به 16.85 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال 2022 یک افزایش 15 درصدی را نشان می‌دهد. کشورهای آفریقایی از اشتهای رو به رشد مشتریان چینی برای میوه‌ها نفع می‌برند.

آناناس ویکتوریای موریتانی که از مالیات صفر ناشی از «توافق تجارت آزاد موریتانی-چین» بهره می‌برد احتمالا در هفتمین «نمایشگاه بین‌المللی واردات چین» رونمایی خواهد شد به شرطی که فرآیند آن از طریق «کانال سبز» پیشنهادی در هشتمین FOCAC در سال 2021، تسهیل گردد. این بیشتر نشان دهنده تعهد چین به تقویت همکاری‌های سودمند با کشورهای آفریقایی خواهد بود.

با توجه به اینکه مشتریان چینی میوه‌های تازه را ترجیح می‌دهند، جمهوری موریس و دیگر کشورهای آفریقایی می‌توانند تولید محصولات دارای ارزش افزوده مانند شربت‌ها و پودرها که محبوبِ چین استفاده می‌شود، افزایش دهند. این می‌تواند فرصتی برای سرمایه‌گذاران چینی به منظور سرمایه‌گذاری در تولید آناناس‌های موریس برای دیگر کشورهایی که توافق تجارت آزاد با موریس دارند، خلق کند.

با توجه به اینکه رهبران چین و کشورهای آفریقایی برای «نشست سران مجمع همکاری چین-آفریقا» در پکن دور هم جمع شده‌اند، این رویداد مسیر همکاری ثمربخش میان چین و کشورهای آفریقایی را ترسیم خواهد کرد، امری که رفاه مردم آفریقا، قاره‌ای با بیشترین تعداد کشورهای در حال توسعه را بهبود خواهد بخشید.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 4 =

پربازدیدترین ها