لزوم سناریوسازی برای بودجه

دکتر میدری عضو شورای سردبیری اقتصاددان در مصاحبه با تعادل گفت : با اشاره به اصل ۵۳ قانون اساسی، اظهار کرد: به عقیده کارشناسان با رعایت اصل ۵۳ قانون اساسی می‌توان بخش زیادی از مشکلات اقتصادی و بی‌نظمی مالی را حل کرد.

البته در ۱۵ سال اخیر در ساختار خزانه‌داری خیلی از این منابع مالی متمرکز شده ولی هنوز صندوق توسعه ملی و هدفمندی یارانه‌ها و برخی صندوق‌ها، امکان برنامه‌ریزی مالی را برای دولت دشوار کرده است.

میدری ادامه داد: توجه به فضیلت مدنی بسیار مهم است و عدم رعایت آن باعث بروز خطاهای بزرگی می‌شود. در این وضعیت هزینه بیشتر و منابع کم باعث بروز مشکلات می‌شود. تا زمانی که در رابطه دولت با مجلس واقعیت‌های اقتصاد ایران، آشکار نشود، مشکلات حل نخواهد شد. وقتی بحران‌های اقتصادی به‌صراحت گفته نشود، مشکلات بازتولید می‌شود.

این اقتصاددان گفت : برخی تخصیص بودجه را «تک مسیر» در سازمان برنامه‌وبودجه می‌دانند درحالی که در کشورهای دیگر سناریوهای مختلف برای تخصیص بودجه در نظر می‌گیرند.

او تصریح کرد: نظام تخصیص بودجه در امریکا ۱۰ درصد تغییر می‌کند ولی در ایران صفر تا ۱۲۰ درصد تغییر می‌کند و نوسان دارد. ما هم می‌توانیم با تعریف سه سناریو، وضعیت بودجه را سامان دهیم.

چرا اقتصاد ایران نوسانات شدید دارد؟

دکتر میدری اظهار کرد: آسیب نوسان بودجه بسیار زیاد است؛ مثلاً نتیجه این رفتار دولت آسیب جدی به بخش خصوصی است. نتیجه این وضعیت بی‌سروسامانی، فساد و عدم اطمینان و اعتماد پایین بین دولت و مردم است. در این شرایط پیش‌بینی آینده دشوار می‌شود و درنتیجه کسانی رشد می‌کنند که به رانت‌ها و منابع رانتی وصل باشند.

میدری افزود: چرا اقتصاد ایران نوسانات شدید دارد؟ مسائل فرا بودجه‌ای چه تأثیری بر تشدید وضعیت دارد و چگونه این مسائل به بودجه تحمیل می‌شود؟

در ساختار بودجه ما، بودجه اجتناب‌پذیر و اجتناب‌ناپذیر بر اساس جدول مشخص نمی‌شود. به‌طور مشخص بودجه ایران توسط هیچ نهاد مدنی ارزیابی نمی‌شود؟ یارانه‌ها و طرح‌ها چقدر اثربخش هستند؟ ارزیابی‌ها توسط سازمان برنامه‌وبودجه به‌صورت موقت انجام می‌شود.

از نظام سازمان برنامه‌وبودجه اقدام اثربخشی در این حوزه نمی‌بینیم. هیچ‌گونه استاندارد اطلاعات پذیر را در نظام بودجه‌ریزی ایران نمی‌بینیم. نمی‌توانیم تصویری شفاف از بخش‌های مختلف مثل حوزه رفاه عمومی ارایه کنیم. توزیع جغرافیایی این بودجه‌ها مشخص نیست.

میدری طبقه‌بندی هزینه‌ها در نظام بودجه‌ریزی را نامناسب خواند و گفت: امکان ردیابی سیستماتیک هزینه‌هایی که در سطح کشور صورت می‌گیرد، وجود ندارد. ردیف‌های متفرقه زیادی در نظام بودجه‌ریزی کشور دیده می‌شود که درک و اجرای بودجه را مبهم و غیرشفاف می‌کند.

بر اساس اظهارات این اقتصاددان، تصمیم‌گیری در نظام بودجه‌ریزی کشور، نادرست است و باید فضیلت کار گروهی و مشورتی را جدی بگیریم. باید رفتار مدنی خود را تغییر دهیم و به‌صورت سازمان‌یافته عمل کنیم.

او ادامه داد: رابطه دولت ایران با جامعه خارج از کشور تابع رفتار دولت با ملت ایران است. تغییر در رابطه جامعه مدنی با دولت یک ضرورت است و باید پیگیری شود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − دو =

پربازدیدترین ها