تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 تیر 1403 - 21:41
کد خبر : 170188

“فروش ترس” به سبک ایالات متحده برای افزایش هزینه های نظامی ناتو

“فروش ترس” به سبک ایالات متحده برای افزایش هزینه های نظامی ناتو

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در سفر اخیر به ایالات متحده گفت که هزینه های نظامی کشورهای اروپایی عضو ناتو و کانادا در سال جاری ۱۸ درصد افزایش می یابد که بزرگترین افزایش در دهه های اخیر است. هزینه نظامی ۲۳ کشور از ۳۲ کشور عضو ناتو در سال جاری به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در سفر اخیر به ایالات متحده گفت که هزینه های نظامی کشورهای اروپایی عضو ناتو و کانادا در سال جاری ۱۸ درصد افزایش می یابد که بزرگترین افزایش در دهه های اخیر است. هزینه نظامی ۲۳ کشور از ۳۲ کشور عضو ناتو در سال جاری به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) یا بیشتر از آن می رسد.

افزایش هزینه های نظامی ناتو به این دلیل است که ایالات متحده دائماً ضمن بزرگنمایی”نگرانی امنیتی”به متحدان خود می‌کوشد از طریق”بازاریابی ترس”، سودی را برای خود ایجاد کند.

ایالات متحده با ایجاد «دشمنان خیالی» و برانگیختن درگیری‌های منطقه‌ای، اعضای ناتو را وادار به افزایش هزینه‌های نظامی می‌کند و در نتیجه شرکت‌های نظامی ایالات متحده پول زیادی به دست می‌آورند.

اندکی پس از تشدید بحران اوکراین، ناتو تحت رهبری ایالات متحده با تصویب “مفهوم استراتژیک ناتو ۲۰۲۲”، روسیه را به عنوان “مهم ترین و مستقیم ترین تهدید”تعیین کرد.

ایجاد فضای “ترس از روسیه” توسط ایالات متحده باعث نگرانی عمیق امنیتی در بین متحدان اروپایی شده است و آنها شروع به گسترش سلاح های خود و برای جنگ آماده می‌شوند.

طی دو سال گذشته، دو سوم خریداری نظامی ناتو با شرکت های آمریکایی انجام شد که بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار رسید. استولتنبرگ در جریان سفر خود به آمریکا گفت: ناتو برای امنیت آمریکا و همچنین برای صنعت و اشتغال آمریکا مفید است.

ایالات متحده علاوه بر کسب منافع اقتصادی، از «فروش ترس» نیز استفاده می کند تا متحدان خود را به دلیل نگرانی از «امنیت» به خود وابسته کند و از این طریق متحدان خود را در استراتژی های امنیتی تحت کنترل قرار داده و هژمونی خود را در جهان غرب حفظ کند.

در نمایشگاه بین المللی دفاعی اروپا در سال ۲۰۲۴ فرانسه، ایالات متحده پس از فرانسه که میزبان این نمایشگاه بوده، بزرگترین کشور شرکت کننده است.

روزنامه فرانسوی “فیگارو” در گزارشی اظهار داشت که حضور قوی ایالات متحده در این نمایشگاه دفاعی،”وابستگی خارجی اروپا” را نمایان کرده است.

آنچه باید قابل هوشیار باشد این است که ایالات متحده در تلاش است تا این «الگوی فروش ترس» را در نقاط بیشتری از جهان تکرار کند تا به اهداف دوگانه خود یعنی «دایره سازی» و «فروش اسلحه» دست یابد. ذهنیت سرسختانه جنگ سرد که توسط “فروش ترس” آمریکا افشا شده است، تنها باعث تشدید درگیری ها بین کشورها، وخامت وضعیت امنیت جهانی، فرو بردن کشورها در مسابقه تسلیحاتی و در نتیجه تهدید صلح و ثبات جهانی می شود.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 4 =

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....