فرش قرمز بازار برای «پزشکیان»

بازار خودرو از ابتدای هفته جاری، فرش قرمز خود را برای مسعود پزشکیان پهن کرده و به استقبال سیاست‌های تعدیلی دولت چهاردهم رفته است. فعالان بازار خودرو معتقدند جو آرامی که پس از انتخابات در بازار به وجود آمده کاهشی شدن قیمت خودرو را رقم زده است؛ از سوی دیگر طی روزهای گذشته شاهد افت نرخ دلار و سایر بازارهای موازی بودیم که این امر موجب شد تا بازار خودرو با بازارهای موازی در یک مسیر قرار گیرند. فروش فوق‌العاده کوییک از سوی سایپا یکی دیگر از دلایلی است که فعالان بازار خودرو معتقدند بر افت قیمت در بازار اثرگذار بوده است. در همین حال، رییس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران، نیز در اظهاراتی گفته است: در حال حاضر قیمت خودروهای مونتاژی ۱۰ درصد، خودروهای خارجی ۷ درصد و خودروهای داخلی ۵ درصد کاهش داشته‌اند. البته مدیران صمت با دادن وعده و وعید در روزهای پایانی مدیریت خود، به دنبال این هستند، به بازار خودرو بیش از گذشته فشار بیاورند تا قیمت‌ها نزولی شود. گویا صمتی‌ها پیش از تحویل دادن سکان هدایت به مدیران دولت چهاردهم می‌خواهند، نشان دهند که در مدیریت بازار خودرو عملکرد خوبی داشته و میراث خوبی در اختیار دولت آینده قرار می‌دهند.

رصد قیمت خودروها در بازار

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ، از روز شنبه ۱۵ تیر، همزمان با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، بازار خودرو در کنار سایر بازارهای موازی روندی باثبات به خود گرفته و شاهد نوسانات قابل توجهی نبوده در این بازارها نبوده‌ایم. اما روز گذشته نوسان کاهشی به بازار بازگشت و شاهد افت قیمت در بازار بودیم.با توجه به روندی که بازار پیش گرفته کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بازار خودرو در روزهای آینده نیز روندی باثبات داشته باشد و شاهد تغییرات چشمگیری در قیمت‌ها نباشیم.

از شنبه هفته جاری و با مشخص شدن نتیجه دور چهاردهم انتخابات ریاست‌جمهوری بازار خودرو در کنار بازارهای موازی شکل آرام اما بدون تغییر به خود گرفت بودند،

در میان محصولات ایران خودرو، قیمت خودروهای «دنا پلاس توربو اتومات»، «پژو۲۰۷ پانوراما اتوماتیک»، «هایماS۷»، «تارا اتوماتV۲»، «پژو پارس LX» و «رانا پلاس» مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس اطلاعات قیمتی کارنامه، «دنا پلاس توربو اتومات» در بازار روز گذشته۹۴۰ میلیون تومان قیمت خورد. از سوی دیگر با بررسی بازار می‌‌توان گفت «پژو ۲۰۷ اتوماتیک موتورU۵P » مدل ۱۴۰۲ هم ۹۹۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و شکل کاهشی داشت. «هایما S۷پلاس» هم یک میلیارد و ۶۷۵ میلیون تومانی ماند. ارزیابی‌ها همچنین نشان می‌دهد «تارا V۲ اتومات» مدل ۱۴۰۲ در بازار ۹۱۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و تغییر قیمت نداشته است. «رانا پلاس» هم بدون تغییر در بازار ۵۸۶ میلیون تومان قیمت خورد. اما در میان پرطرفدارهای ایران خودرو «پژو پارسLX» هم امروز ترمز کشید و ۸۷۴ میلیون تومانی شد و کاهش قیمت داشت.

در میان محصولات سایپا، قیمت خودروهای «شاهینG»، «تیبا هاچ‌بکEX»، «کوییک دنده‌ایR»، «کوییک دنده‌ایS»، «اطلس» و «ساینا دنده‌ایS» مورد ارزیابی قرار گرفتند. به گزارش اقتصادنیوز، «شاهینG» در بازار ۷۰۰ میلیون تومانی شد. خانواده کوییک هم کمی شکل کاهشی داشتند و با این شرایط «کوییک‌R دنده‌ای» در بازار ۴۲۵ میلیون تومان قیمت خورد و «کوییک دنده‌ایS» هم ۴۰۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. ارزیابی بازار همچنین نشان می‌دهد «تیبا هاچ‌بکEX» هم امروز قیمت‌گذاری نشد به گفته فعالان بازار توقف تولید این خودرو موجب شده تا در بازار کشف قیمت نشود . بررسی بازار همچنین نشان می‌دهد «ساینا دنده‌ای S» هم در بازار ۴۱۵ میلیون تومان قیمت‌ خورد و قیمت «اطلس» هم با کاهش در بازار ۵۴۵ میلیون تومانی شد.

خودرو در بازار ارزان شد

در همین حال، رییس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران، گفته است: در حال حاضر قیمت خودروهای مونتاژی ۱۰ درصد، خودروهای خارجی ۷ درصد و خودروهای داخلی ۵ درصد کاهش داشته‌اند. اسد کرمی در گفت‌وگویی که با خبرگزاری تسنیم داشته است، با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بازار خرید و فروش خودرو با روند کاهشی قیمت‌ها روبرو شده است، گفت: آغاز ثبت سفارش خودروهای وارداتی آن هم برای متقاضیان جدید به همراه خرید و فروش حواله جانبازان باعث شده قیمت انواع خودروهای مونتاژی و داخلی کاهش پیدا کند. وی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت خودروهای مونتاژی ۱۰ درصد، خودروهای خارجی ۷ درصد و خودروهای داخلی ۵ درصد کاهش داشته‌اند. رییس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران با اعلام اینکه در صورت رونق ثبت سفارش خودرو و عرضه محصولات به بازار، شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود تصریح کرد: این موضوع را نیز باید توجه داشته باشیم که با تغییر دولت بازار در انتظار سیاست‌گذاری جدید برای صنعت خودرو است و همین انتظار باعث می‌شود کمتر کسی نسبت به خرید خودرو اقدام کرده و منتظر تعیین تکلیف اوضاع باشد.

وعده‌های دقیقه نودی مدیران صمت

اما همراستا با ثباتی که در بازار خودرو گزارش می‌شود، وزیر صمت که احتمالا روزهای پایانی مدیریت خود را در این وزارتخانه به سپری می‌کند، از تمایل وزارت صمت برای واگذاری صندلی‌های مدیریت دولت در خودروسازی‌ها را با رعایت صرفه و صلاح دولت و شرکت‌ها سخن گفته است.

عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه شورای عالی بورس با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای افزایش تولید میزان برق گفت: ظرفیت جدید برق کشور به ۲۱۴۴ مگاوات افزایش پیدا کرده که از این میزان ۱۱۴۴ مگاوات آن را بخش صنعت تأمین کرده است.

وی، همچنین درباره ظرفیت تولید خودرو در کشور نیز تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های ارزی موجود در بخش خودرو، ضمن تلاش برای تشدید کنترل‌ها دراین بخش، سیستم نظارتی پیش اظهاری نیز مستقر شده که براین اساس، شرکت‌های خودرو ساز برای دریافت ارز مورد نیاز باید برنامه‌های خود را مشخصا به وزارت صمت ارسال کنند. علی آبادی با تاکید بر اینکه این اقدام باعث کاهش تولید در دوره‌ای نسبت به دوره مشابه سال گذشته شد تا شرکت‌ها بتوانند خودشان را با این موضوع تطبیق دهند، گفت: امید می‌رود در ماه‌های تیر و مرداد توان تولید افزایش یابد و تا پایان سال با رشد تولید، از یک میلیون و سیصد و سی و پنج خودرو به یک میلیون هفتصد هزار خودرو دست یابیم. وی در پایان تصریح کرد: وزارت صمت همچنین تمایل دارد صندلی‌های مدیریت دولت در خودروسازی‌ها را با رعایت صرفه و صلاح دولت و شرکت‌ها واگذار کند.

البته بررسی وعده‌های سیاست‌گذار خودرویی و متولیان صمت در آستانه تحویل صندلی به مدیران دولت جدید، از جمله «واگذاری مدیریت خودروسازان، نام نویسی جدید با خودروهای وارداتی و یا این اظهارنظر وزیر صمت مبنی بر اینکه برای خرید خودرو عجله نکنید، ارزان می‌شود»، نشان می‌دهد، مدیران صمت بیشتر به دنبال این هستند تا در روزهای پایانی به بازار خودرو بیش از گذشته فشار بیاورند تا قیمت‌ها نزولی شود. به تعبیر دیگر مدیران صمت درصدد تهدید بازار خودرو هستند تا پیش از تحویل دادن سکان هدایت به مدیران دولت چهاردهم نشان دهند که در مدیریت بازار خودرو عملکرد خوبی داشته و میراث مناسبی در اختیار مدیران دولت آینده قرار می‌دهند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 3 =