هر پگاه نو با یک نگاه نو
سیدعلیرضاشفیعی مطهر
غدیر،نمادِ مردمسالاری
![غدیر،نمادِ مردمسالاری غدیر،نمادِ مردمسالاری](https://www.eqtesaddan.ir/wp-content/uploads/2023/01/هدرفیسبوک.jpg)
غدیر ، نه یک روز عام و برکۀ آرام ، که یک تاریخ تمام است . غدیر یک پیچ سرنوشتساز تاریخ است . در این روز ، سرنوشت روشن بشریّت با زلال آبهای «غدیر» گره خورد . هر قطرۀ آن بلور مذاب، یک سینه سخن در دل و یک آبشار زلال عرفان بر زبان دارد.
غدیر ، نه یک روز عام و برکۀ آرام ، که یک تاریخ تمام است .
غدیر یک پیچ سرنوشتساز تاریخ است .
در این روز ، سرنوشت روشن بشریّت با زلال آبهای «غدیر» گره خورد .
هر قطرۀ آن بلور مذاب، یک سینه سخن در دل و یک آبشار زلال عرفان بر زبان دارد.
در غدیر، زنجیر رقّیّت بشر از هم گسست و یوغ اسارت انسان درهم شکست .
غدیر با تثبیت حاکمیّت «الله» پدیدۀ حاکمیّت انسان بر انسان را برانداخت
و نیرنگ خودکامگان را نقش بر آب ساخت .
منشور غدیر ، اصل « وَلاتَکُن عَبدَ غَیرِک قَد جَعَلکَ اللهُ حُرّاً » را بر تارک تاریخ نگاشت
و با همین اصل ، کرامت انسان را پاس داشت .
آرمان غدیر بر این بود که واژههای خودکامگی ،سلطهگری ،سلطهپذیری ،خشونتورزی،
اباحیگری ، تملّق ، چاپلوسی ، ستمگری ، ستمپذیری ، و…. را از قاموس بشریّت بزداید
و راه و رسم حقگرایی ، انساندوستی ، مردمسالاری ، عدالتخواهی ، ستمستیزی،
آزادیخواهی ، حقوقمداری ، مشارکتپذیری ، مشارکتجویی ، شایستهسالاری ،
امانتداری ، صراحت و صداقت سخن، رفق و مدارا ، سادهزیستی و همۀ ارزشهای
عالی اسلامی و انسانی را نهادینه سازد.
مکتب غدیر ، سعۀ صدر ، تحمّل عقیدۀ مخالف و ظرفیّت بالا را از ابزار مدیریّت و رهبری
میداند ( آلَهُ الرّیاسهِ سَعَهُ الصَّدرِ ) .
در این مکتب ، مسند حکومت و زمامداری ، نه یک طعمه و شکار ، که یک امانت الهی
است و حاکم در برابر خدا و خلق باید پاسخگو باشد:
( اِنَّ عَمَلکَ لَیسَ لَکَ بِطُعمَه وَ لکِنّهُ فی عُنُقِکَ اَمانَه ) .
مرام غدیر : « با دوستان مروّت ، با دشمنان مدارا » است .
مولای برگزیدۀ غدیر حتّی اجازۀ بدرفتاری با دشمنان خونی خود را نمیدهد .
او تاکید میورزد که :
« پس از من خوارج را نکشید ، زیرا آن که به طلب حق درآید و راه خطا پیماید ،
همانند آن نیست که باطل را طلبد و بیابد و بدان دست گشاید .»
بنیانگذار مکتب غدیر ، انتقاد و پرسشگری و عدالتخواهی را از حقوق مردم و
پاسخگویی ، خدمتگزاری و احساس مسئولیت را از وظایف و تکالیف حاکمان میداند.
«با من ، آن گونه که با خودکامگان سخن میگویند ، سخن مگویید و چونان که با تندخویان
رفتار میکنند ، از من کناره نگیرید . با ظاهرسازی و ریا با من آمیزش نکنید و شنیدن
سخن حق را بر من سنگین مپندارید . نمیخواهم مرا بزرگ انگارید ، چه آن کسی که
شنیدن سخن حق بر او گران باشد و اجرای عدالت بر او دشوار بود ، کار به حق و
عدالتکردن بر او دشوارتر است .پس از گفتن حق یا رایزدن در عدالت کوتاهی نکنید.»
و در جای دیگر ،پای فراتر نهاده ،چاپلوسان را رانده ،حقگرایان گزنده را ترجیح میدهد:
« آن کسی را بر دیگران برگزین که سخن تلخ حق را به تو بیشتر بگوید و در آنچه میکنی
یا میگویی و خدا آن را از دوستانش ناپسند میدارد ، کمتر تو را یاریکند .»
سلطان سریر غدیر و ابرمرد عرصۀ تدبیر در دفاع از حقوق انسانی یک شهروند تا بدان
جا پیش میتازد که ، قاضی خود را به سبب این که صدایش بلندتر از ارباب رجوع بوده
است ، عزل میکند . امام علی(ع) به ابوالاسود دولی میفرماید :
« اِنّی رَاَیتُ کلامکَ یَعلوا کلام خَصمکَ ».
در بینش غدیر ، انسانیّت انسان ارزش دارد ، نه مواضع سیاسی ، عقیدتی و فکری او .
خالق این بینش به مالک اشتر میفرماید :
« مردم دو گروهاند : یا مسلماناند ، که برادر تو هستند ، یا غیرمسلمان ، که در آفرینش
با شما یکساناند . »
و در دفاع از حقوق دگراندیشان بدان پایه اصرار میورزد که هشدار میدهد :
« هرکس اقلّیّتی را بیازارد ، قطعاً مرا آزرده است ! »
آغازگر نظام غدیر ؛ حاکم را نه تنها مُطاع خلق ، که مطیع خالق و خلق نیز میداند:
« هرگز مگو : من فرمانروایم . باید حکم رانده و بیچون و چرا پیروی شوم .
چه ، آن کسی که چنین مشی و مشربی و چنین سیستم و نظامی دارد ،
روان را ناهنجار ، دین را ناروا و جامعه را ناپایدار میسازد . »
او راز هلاکت و نابودی جامعه را در فقر و فلاکت مردم میداند و رمز فقر آنان را ،
قدرتگرایی و ثروتاندوزی اقلّیّت میشمارد .
….و برای تحقّق این گونه آرمانها بود که با تایید الله و به دست رسولالله (ص) ،
امیرالمومنین علی (ع) به عنوان شایستهترین نامزد فرمانروایی بر جامعۀ پس از پیامبر
به مردم معرّفی شدند .
البتّه سکوت ۲۵ ساله امام علی(ع)و همیاری و مشاورت صادقانه و صمیمانۀ ایشان با خلفای همعصر خود مویّد پذیرش قواعد دموکراسی و مردمساری از سوی ایشان است.
این روز فرخنده و حکومت خجسته ، بر همه نیکاندیشان و سبزکیشان جهان مبارک باد .
امید که در پرتو رهبریها و رهنمودهای این پیشوای پرواپیشگان و امیر پرهیزگاران بتوانیم
آرمانهای بلند انسانی و اسلامی را تحقّق بخشیم.
برچسب ها :خودکامگان، ، سیدعلیرضا شفیعی مطهر ، شایسته سالاری ، عید غدیر ، مردمسالاری، ، هر پگاه نو با یک نگاه نو
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰