عبور قطارهای کریدور شرقی چین–اروپا از مرز 5 هزار سفر؛ نشانه‌ای از انعطاف‌پذیری تجارت خارجی چین

تعداد قطارهای باری چین–اروپا در کریدور شرقی امسال از مرز 5 هزار سفر عبور کرده است؛ تحولی که نشان‌دهنده توانمندی و انعطاف‌پذیری پایدار تجارت خارجی چین به شمار می‌رود.

خبرگزاری شین‌هوا چهارشنبه اعلام کرد تعداد سرویس‌های اکسپرس چین–اروپا در این کریدور طی سال جاری میلادی از 5 هزار سفر فراتر رفته و به تقویت روند گشایش با استاندارد بالای چین کمک کرده است.

با حرکت یک قطار باری 60 واگنی حامل لوازم خانگی و محصولات دیجیتال از بندر راه‌آهن مان‌جولی، تعداد کل سفرهای ثبت‌شده این کریدور در سال جاری به 5166 سفر رسید و حجم حمل‌شده نیز از 530 هزار کانتینر فراتر رفت. کریدور شرقی که از سه بندر ریلی مان‌جولی، سوی‌فنهه و تونگ‌جیانگ تشکیل شده، اکنون بیش از هزار دسته کالایی را مدیریت می‌کند و نسبت به زمان آغاز فعالیت خود، افزایشی قابل توجه را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش خبرگزاری شین‌هوا، این کالاها شامل محصولات با ارزش افزوده بالا از جمله رایانه، یخچال و خودرو است.

این مسیری که به 27 خط گسترش یافته، 14 کشور از جمله لهستان، آلمان و هلند را پوشش می‌دهد و بیش از 60 شهر داخلی، از جمله چانگشا، ‌جِنگ‌جو و چنگ‌دو را به یکدیگر متصل کرده است. این شبکه نقشی مؤثر در حمایت از تجارت خارجی چین و ادغام عمیق‌تر آن در زنجیره‌های تأمین و صنعتی جهانی ایفا کرده است.

سونگ دینگ، محقق موسسه توسعه چین، به روزنامه گلوبال تایمز گفت افزایش پایدار سرویس‌ها در کریدور شرقی نشان می‌دهد که باوجود افزایش حمایت‌گرایی تجاری، اهمیت این مسیر همچنان رو به رشد است و انعطاف‌پذیری تجارت خارجی چین را پررنگ‌تر می‌کند. او افزود این کریدور با ایجاد یک مسیر زمینی پایدار برای حمل کالاهای با ارزش افزوده بالا، اتصال میان چین و اروپا را تقویت کرده و به کاهش عدم قطعیت‌های لجستیکی، ارتقای امنیت زنجیره‌های تأمین و افزایش کارایی تجارت خارجی مناطق تحت پوشش کمک می‌کند.

در گزارش خبرگزاری شین‌هوا آمده است که گروه دفتر هاربین راه‌آهن چین با اتخاذ مجموعه‌ای از اقدامات، بهره‌وری عملیاتی را افزایش داده است. این اقدامات شامل اولویت‌بخشی به برنامه‌ریزی قطارهای باری، استفاده از سامانه «بندر دیجیتال»، تقویت هماهنگی با گمرک و بازرسی مرزی و همچنین توسعه ترخیص بدون کاغذ است. بهینه‌سازی فرآیندهای پذیرش قطارهای عریض و کوتاه‌سازی زمان بازرسی، موجب افزایش چشمگیر بهره‌وری لجستیک بندر شده است؛ به‌طوری‌که حداقل زمان ترخیص یک قطار به کمتر از 30 دقیقه رسیده و کارایی عملیاتی حدود 10 درصد افزایش یافته است.

در همین حال، پروژه توسعه ظرفیت راه‌آهن جیاموسی–تونگ‌جیانگ با سرعت بیشتری در حال اجرا است. با تکمیل این طرح، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت عملیاتی بندر ریلی تونگ‌جیانگ سه برابر شود و توان این کریدور در حمایت از حرکت قطارهای باری چین–اروپا به سطحی بالاتر از گذشته ارتقا یابد. این پروژه 258 کیلومتری که ستون فقرات مسیر رو به شمال استان هیلونگ‌جیانگ محسوب می‌شود، از 28 مه سال گذشته آغاز شده و زمان سفر مسافران بین جیاموسی و تونگ‌جیانگ را از 265 دقیقه به 185 دقیقه کاهش خواهد داد. همچنین ظرفیت سالانه بار در این مسیر از 18.84 میلیون تن به 37.21 میلیون تن افزایش می‌یابد. این ارتقا به رفع تنگناهای موجود کمک کرده و نقش مهمی در تقویت ابتکار کمربند و جاده (BRI) خواهد داشت.

تحلیلگران می‌گویند قطارهای باری چین–اروپا که یکی از پروژه‌های اصلی ابتکار کمربند و جاده هستند، به یک برند بین‌المللی در حوزه لجستیک تبدیل شده‌اند و با پوشش گسترده، نیروی محرکه بالا و نفوذ قابل توجه شناخته می‌شوند. شینهوا گزارش کرد که تا پایان ماه نوامبر، این سرویس از زمان راه‌اندازی تاکنون شبکه خود را به 232 شهر در 26 کشور اروپایی و بیش از 100 شهر در 11 کشور آسیایی گسترش داده و نزدیک به 120 هزار سفر را به انجام رسانده است.

سونگ افزود با تأمین تقاضای شدید کشورهای شریک ابتکار کمربند و جاده و تسهیل تجارت متوازن‌تر، این کریدور به یک کانال پایدار و قابل اعتماد برای تجارت جهانی تبدیل می‌شود؛ مسیری که نیروی محرکه لازم برای حفظ نظم عادی تجارت بین‌المللی و حمایت از رشد پایدار اقتصاد جهانی را فراهم می‌کند.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − دو =

پربازدیدترین ها