طرح ملی تقویت حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه

تاروردی چگینی تحلیل‌گر ارشد سیاسی  بین‌المللی و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :
در سال‌های اخیر، کشور امارات متحده عربی بارها مدعی مالکیت جزایر سه‌گانه ایران تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی شده و تلاش کرده این موضوع را به سطح بین‌المللی بکشد. هدف امارات از این اقدام، ایجاد اجماع منطقه‌ای و جهانی و جلب حمایت قدرت‌های فرامنطقه‌ای برای مشروعیت‌بخشی به ادعاهای خود است.
این رویکرد، اگرچه از نظر حقوق بین‌الملل محل مناقشه و قابل بررسی است، اما می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای فشار سیاسی و تبلیغاتی علیه ایران مورد استفاده قرار گیرد. تجربه تاریخی و تحلیل کارشناسان نشان می‌دهد که تلاش برای بین‌المللی کردن اختلافات ارضی، حتی بدون نتیجه الزام‌آور حقوقی، می‌تواند اثرات سیاسی و تبلیغاتی گسترده‌ای داشته باشد و حاکمیت ملی را در عرصه دیپلماسی تحت تأثیر قرار دهد.
برای کاهش اثرگذاری این ادعاها و خنثی کردن تلاش‌های امارات، ایران نیازمند رویکردی جامع و هوشمند است. این رویکرد باید پیوندهای ملی و هویتی شهروندان ایرانی با جزایر سه‌گانه را تقویت کند، حضور مؤثر در این مناطق ایجاد کند و توسعه اقتصادی و اجتماعی جزایر را به‌عنوان بخشی از مالکیت مشترک ملت ایران تعریف نماید.
طرح پیشنهادی: منطقه آزاد و مشارکت عمومی ایرانیان
جزایر سه‌گانه، نگین‌هایی از هویت تاریخی و فرهنگی ایران در خلیج فارس هستند. برای تقویت این هویت و تثبیت حاکمیت، دولت می‌تواند اقدامات عملی و نمادینی انجام دهد که هم بعد فرهنگی، هم اقتصادی و هم اجتماعی داشته باشد:
1. اعلام سهام ملی برای همه ایرانیان
جزایر سه‌گانه می‌توانند به‌عنوان «سرمایه مشترک ملت ایران» تعریف شوند و هر ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور به‌نوعی سهامدار نمادین یا واقعی در این مناطق باشد. چنین اقدام نمادین، پیوند هویتی و ملی ایرانیان با این جزایر را تقویت می‌کند و حضور جمعی مردم را در این مناطق پایدار می‌سازد.
2. تعریف جزایر به‌عنوان منطقه آزاد
با تعریف جزایر سه‌گانه به‌عنوان منطقه آزاد اقتصادی، شرایط سرمایه‌گذاری، فعالیت‌های گردشگری، سکونت و ایجاد کسب‌وکار برای ایرانیان و حتی شرکت‌های ایرانی فراهم می‌شود. این اقدام علاوه بر تقویت اقتصاد محلی، باعث تثبیت حضور مؤثر ایرانیان در جزایر و اعمال واقعی حاکمیت می‌شود.
3. توسعه گردشگری و سفر ایرانیان
ایجاد امکانات سفر رایگان یا تسهیل سفر برای شهروندان ایرانی به جزایر، همراه با برنامه‌های فرهنگی و آموزشی، باعث می‌شود هر ایرانی تجربه حضور در این مناطق را داشته باشد و پیوند ملی با جزایر سه‌گانه شکل گیرد.
4. ایجاد زیرساخت‌ها و سکونت پایدار
توسعه زیرساخت‌های مسکونی، خدماتی و اقتصادی در جزایر، همراه با تشویق ایرانیان به سکونت و فعالیت اقتصادی، موجب افزایش حضور واقعی مردم در این مناطق می‌شود. چنین اقداماتی از منظر حقوق بین‌الملل، معیاری از اعمال مؤثر حاکمیت به شمار می‌رود.
5. تثبیت هویت ملی و کاهش اثرگذاری ادعاهای خارجی
وقتی جزایر سه‌گانه به منطقه‌ای آزاد، پویا و متصل به زندگی روزمره ایرانیان تبدیل شوند، هرگونه ادعای خارجی با پیوند عمیق مردم ایران و مالکیت ملی ملموس روبه‌رو خواهد شد و اثرگذاری آن به شدت کاهش می‌یابد.
این رویکرد، ترکیبی از هویت ملی، توسعه اقتصادی، حضور مردمی و گردشگری است که جایگاه ایران را در خلیج فارس مستحکم می‌کند و پیوند عاطفی و ملی ایرانیان با جزایر سه‌گانه را تقویت می‌نماید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + شش =