ضرورت و اهمیت صلح و انسجام اجتماعی (وفاق ملی)

صفی اله ملکی دکترای جامعه شناسی و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :  صلح در جامعه بدو صورت محقق می‌شود
۱- صلح درونی : که بشتر براساس تفکر، تعقل و ذهنی و فردی می‌باشد بطوریکه آرامش درون افراد زمینه ساز صلح و تعاملات فرد با ديگران در جامعه خواهد بود خوش بینی، اعتماد به نفس،
توکل بر خدا ،مثبت اندیشی و گذشت و بخشش از مولفه های صلح درونی بوده که توصیه‌های دینی ،رفتارشناسان و روان شناسان به افراد پرخاشگر، افسرده و دارای اختلالات رفتاری و شخصیتی هستند می‌باشد
۲- صلح اجتماعی: صلحی که از طریق وضع قوانین، فرهنگ ها،هنجارها و ارزش ها موجوددر جامعه حاصل می شود امنیت ، آرامش در جوامع خواست مردم و از وظایف اصلی دولتمردان می باشد. صلح وحدت وفاق ملی یک نیاز طبیعی و مسلم جهت توسعه پایدار و اعتلای فرهنگ غنی و پویای هر جامعه است

ضرورت تلفیق صلح فردی و اجتماعی

لازمه صلح و وفاق ملی رشد و ارتقای آگاهی مردم نسبت به ضرورت و اهمیت آن در سرنوشت کشور و نسل‌های آتی می باشد صلح درونی به تنهایی کارساز نیست باید زمینه آن در ساختارهای اجتماعی هم فراهم شود اینگونه صلح بدون صلح اجتماعی باعث انحطاط فرهنگ جامعه، تملق، چاپلوسی، فرصت طلبی و از بین رفتن صداقت و انسانیت در جامعه خواهد شد

صلح اجتماعی باوضع و اجرای قوانین سخت گیرانه زمینه ساز یک دیکتاتوری و استبداد در کشور خواهد شد چون مردم علیرغم میل باطنی (نداشتن صلح درونی )بلاجبار آنرا می پذیرند و به نوعی آتش زیر خاکستر هستند لذا صلح فردی و اجتماعی یک همبستگی معناداری با یکدیگر دارند و لازم ملزوم یکدیگرند اما تحقیق وحدت و وفاق بدون تلفیق آنها برای رسیدن به اهداف مطلوب امکان پذیر نیست

نظر اسلام

همانگونه که از واژه اسلام برمی آید اسلام از ماده سلم به معنی تسلیم شدن در مقابل فرمان خدا متضمن معنای سلامتی ، آرامش و صلح از طرفین می‌باشد آیات و روایات متعددی در خصوص وحدت (واعتصموا بحبل الله جميعاً ولا تفرقوا) (تعاونوا علی البر والتقوی) تاکید بر اتحاد ،تعاون و همکاری و پرهیز از تفرقه، نفاق که عواقب ناگوار عذاب عظیم دارد شده است همچنین آیه (انما المومنون اخوه فاصلحوا بین اخو یکم واتقوا الله لعلکم ترحمون )ترجمه: در حقیقت مومنان با هم برادرند پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا بدارید به امید اینکه مورد رحمت خدا قرار گیرید.سوره حجرات آیه ۱۰
صلح در اسلام یک کلمه مقدسی است همه از جنگ و نزاع و خونریزی گریزان هستند اسلام هيچگاه شروع کننده جنگی نبوده همیشه حالت دفاع و جلوگیری از جنگ را داشته مصداق عینی آن جنگ تحمیل ۸ سال دفاع مقدس و شهادت مظلومانه امام حسین (ع) در دفاع از خود و دین اسلام بوده است

دنیای امروز و وظایف دولتمردان

با توجه به پیشرفت تسلیحات و جنگ افزار های پر قدرت و نابود کننده مثل هسته ای ، پهپاد، هواپیما های ضدرادار، شیمیایی و موشک های بالستیک قاره پیما همچنین تجهیزات کنترل از راه دور نابود کننده کل جهان ،بشریت بیش از هر زمان دیگری دردنیای امروز نیاز به گفتلو ،صلح و ثبات و همزیستی مسالمت آمیز دارد

باید با توجه به پلورالیسم (تکثرگرایی ) اقوام، ادیان،فرهنگ ها و پیشرفت علم و فناوری باید تمام تلاش های نهادهای آموزشی و ارگانهای بین الملل در جهت ارتقای آگاهی و دوری و پرهیز از هر گونه تفرقه واختلاف افکنی قومی و ملیتی باشد هر گونه قومیت گرایی و برتر جوی در تسلط بر دیگران و اشغال سرزمین های دیگر وکشتار دسته جمعی محکوم و مذموم شمرده می شود یکی از مشکلات عمده حکومت های اسلامی تفسیر به رای و قرائت سلیقه ای از دین بجای همگرایی و همسویی با جهان اجتماعی بوده که زمینه ساز اختلافات، جنگ و نزاع و کشتار مردم بی دفاع و در نهایت تضعیف حکومت‌ها و اعتقادات در بین افکار عمومی مردم بوده است مسئولین با تدبیر و امید و دوراندیشی در عمل باید گذشت و انسجام اجتماعی را سرلوحه خود قرار دارند و بدور از شعارهای فریبنده حامی واقعی اتحاد و همدلی و وفاق در جامعه باشند
اتحاد و همبستگی اجتماعی علاوه بر صمیمیت و دوستی و همدلی(صلح فردی )باعث نشاط وشادابی در جامعه و توسعه پایدار اقتصادی و در نهایت رشد و شکوفایی استعدادها،خلاقیت و اعتلای فرهنگ غنی اسلامی (وحدت و برادری) را در جامعه ایرانی محقق خواهد ساخت
به امید آن روز
صفی اله ملکی دکترای جامعه شناسی

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 3 =