تولید و فروش خودرو در چین طی نیمه نخست سال 2025 با رشد دو رقمی همراه شد؛ نشانهای از تحرک بالای مصرف داخلی در دومین اقتصاد بزرگ جهان.
در این دوره، تولید خودرو در چین به 15.62 میلیون دستگاه رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12.5 درصد افزایش داشته است. فروش خودرو نیز با رشد 11.4 درصدی به 15.65 میلیون دستگاه رسیده است.
به طور خاص، تولید خودروهای برقی (NEV) طی 6 ماه نخست امسسال با رشد 41.4 درصدی نسبت به بازه مشابه سال قبل به حدود 6.97 میلیون دستگاه رسید. فروش این خودروها نیز با افزایش 40.3 درصدی به حدود 6.94 میلیون دستگاه رسید. صادرات خودروهای برقی با جهشی چشمگیر، 75.2 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل گزارش شد.
این رشد قابل توجه، حاصل تقاضای رو به افزایش و حمایتهای مؤثر سیاستی است.
سیاستهایی مانند مشوقهای تعویض خودرو، مصرف خودروهای برقی را بهطور مداوم افزایش دادهاند. طی نیمه اول سال 2025، فروش خودروهای برقی، 44.3 درصد از کل فروش خودروهای نو در چین را تشکیل داد. همچنین، ثبت خودروهای برقی جدید نسبت به سال گذشته 27.86 درصد افزایش یافت. این روند، قدرت تقاضای داخلی و تغییر سلیقه مصرفکنندگان را به خوبی نشان میدهد.
مصرف سبز و هوشمند نیز در حال گسترش است: فروش لوازم خانگی کممصرف و هوشمند همچنان به رشد ادامه میدهد، در حالی که فروش خردهفروشی کالاهای ورزشی و سرگرمی توسط شرکتهای بزرگ، 22.2 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. سهم بخش خدمات در مصرف کل نیز در حال رشد است که نشاندهنده افزایش تقاضا برای مصرف مبتنی بر تجربه و کیفیت است.
همزمان، گردشگری ورودی و خرید نیز بهبود یافته است. با گسترش سیاست ورود بدون ویزا، رفت و آمد خارجیها نسبت به سال قبل 30.2 درصد رشد داشته و ورود بدون ویزا نیز 53.9 درصد افزایش یافته است؛ عاملی که به تقویت مصرف و فعالیت اقتصادی فرامرزی کمک میکند. این شاخصها بیانگر توانایی چین در آزادسازی ظرفیت مصرف داخلی و تعهد آن به باز نگهداشتن اقتصاد در شرایط جهانی پیچیده است؛ موضوعی که پشتیبانی پایداری برای رشد اقتصادی فراهم میکند و فرصتهای گستردهای برای کسبوکارهای بینالمللی ایجاد میکند.
این روند قوی، با تمرکز چین بر نوآوری تقویت شده است.
نوآوری فناوری همچنان عامل کلیدی توسعه است. در سالهای اخیر، شرکتهای چینی تولیدکننده خودروهای برقی سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه را در حوزههایی مانند باتری، رانندگی هوشمند و مواد سبک افزایش دادهاند. این تلاشها به پیشرفتهای متعددی منجر شده است.
طی نیمه نخست سال جاری میلادی، شرکت BYD از فناوری شارژی رونمایی کرد که سرعتی معادل 2 کیلومتر در ثانیه ارائه میدهد. شرکت CATL، تولیدکننده بزرگ باتری، از یک فناوری شارژ سریع چند هستهای پرده برداشت و شرکت هواوی نیز یک راهحل تجاری برای رانندگی خودکار در سطح L3 معرفی کرد.
این نوآوریها عملکرد و رقابتپذیری خودروهای NEV چینی را افزایش داده و مسیر توسعه پایدار و باکیفیت این بخش را تسریع کردهاند. فراتر از صنعت خودرو، شرکتهای چینی در مواجهه با چالشها نیز سازگاری بالایی نشان دادهاند.
از مدل هوش مصنوعی دیپسیک گرفته تا رباتهای انساننما، فناوری پیشرفته در حال ورود به زندگی روزمره مردم است. با توجه به اینکه سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی (GDP) به حدود 2.7 درصد رسیده و از میانگین اتحادیه اروپا پیشی گرفته، بنیان نوآوری در چین اعتماد به نفس شرکتها را برای عبور از چالشها و شکلدهی به آینده صنعتی افزایش داده است.
این پویایی با وجود یک اکوسیستم صنعتی سالم، بیشتر تقویت شده است.
یک ساختار صنعتی قدرتمند و ایمن، اساس توسعه اقتصادی پایدار است. چین زنجیرهای جامع در صنعت خودروهای نوین ایجاد کرده است که از مواد اولیه و تولید باتری گرفته تا مونتاژ خودرو و زیرساختهای شارژ و تعویض را دربر میگیرد. در یکی از کارخانههای گروه Seres در چونگکینگ، هر 30 ثانیه یک خودرو از خط تولید خارج میشود؛ نشانهای از هماهنگی بالا و کارایی عملیاتی زنجیره تأمین.
چین تنها کشوری در جهان است که تمام دستههای صنعتی تعریفشده توسط سازمان ملل (41 دسته اصلی، 207 دسته متوسط و 666 دسته فرعی) را در خود جای داده است. این مزیت خوشهای، انعطافپذیری و رقابتپذیری جهانی زنجیرههای صنعتی چین را افزایش داده و توان آن را در مقابله با شوکهای خارجی تقویت کرده است.
تبدیل صنعت خودروهای برقی از جایگاهی ویژه به جریان اصلی، نه فقط بازتابی از تغییر ترجیحات مصرفکننده است، بلکه نشاندهنده ارتقای قابلیتهای عرضه و تکامل ساختار صنعتی چین نیز هست. این مسیر، بازتابی روشن از مسیر اقتصادی چین است که بر پایه نوآوری، انعطافپذیری و توسعه با کیفیت بالا استوار شده است.
ز