شتاب چین در سبزسازی صنعت عظیم کشتیرانی خود

مقامات و کارشناسان روز جمعه 11 جولای (20 تیر) اعلام کردند که چین در حال افزایش تلاش‌ها برای سبز کردن صنعت گسترده کشتیرانی خود است. این موضوع همزمان با برگزاری بیست و یکمین روز ملی دریا و تاکید مجدد کشور بر تعهد به توسعه پایدار در بخش حمل ‌و نقل مطرح شد.

فو شو‌یین، معاون وزیر حمل ‌و نقل چین، در مراسم افتتاحیه مجمع روز دریایی چین 2025 که در بوآئو واقع در استان های‌نان برگزار شد، گفت: صنعت کشتیرانی چین در مسیر گذار به توسعه سبز و کم‌کربن پیشرفت چشمگیری داشته است. ما پایه‌ای محکم برای رشد پایدار بلندمدت ایجاد کرده‌ایم و مزایای زیست‌محیطی این بخش اکنون برجسته‌تر شده است.

روز ملی دریا که به‌طور رسمی در سال 2005 توسط شورای دولتی چین تعیین شد، نمادی از میراث غنی دریایی این کشور و بستری برای ترویج نوآوری، پایداری و همکاری بین‌المللی در حوزه کشتیرانی است.

براساس داده‌های وزارت حمل‌ و نقل، در سال 2024 حجم محموله‌های آبی چین به 9.81 میلیارد تن رسید که 1.64 برابر بیشتر از یک دهه قبل است. همچنین گردش کل محموله‌ها از طریق آبراه‌ها به 14 تریلیون تن-کیلومتر رسید که بیش از 55 درصد از گردش حمل ‌و نقل ملی را تشکیل می‌دهد.

گذار به انرژی پاک در بنادر و کشتی‌ها نیز با سرعت ادامه دارد. بنادری مانند شانگهای استفاده از خدمات سوخت‌رسانی پاک را برای کشتی‌ها به‌طور گسترده آغاز کرده‌اند. اکنون بیش از 60 درصد از کامیون‌های فعال در مراکز کانتینری بین‌المللی با انرژی سبز کار می‌کنند.

گزارش توسعه کشتیرانی چین در سال 2024 که روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد مصرف برق ساحلی در نواحی کمربند اقتصادی رودخانه یانگ‌تسه طی سال گذشته میلادی 54 درصد افزایش یافته است. چین همچنین 52 ترمینال خودکار ایجاد کرده و 9 هزار و 950 کیلومتر نقشه ناوبری دیجیتال منتشر ساخته و به پوشش الکترونیکی تقریبا کامل آبراه‌های داخلی حوضه رودخانه یانگ‌تسه دست یافته است.

لیو وی، وزیر حمل ‌و نقل گفت: چین بزرگ‌ترین ناوگان تجاری و بندرگاه‌های جهان را ساخته است و اکنون تقریباً یک‌سوم از تجارت دریایی جهان را مدیریت می‌کند. رشد اقتصاد دریایی همچنان به تسریع تجارت جهانی کمک می‌کند.

آرسنیو دومینگز، دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) که از طریق ویدئو در این مجمع سخنرانی کرد، بر ضرورت کربن‌زدایی در کشتیرانی جهانی تاکید کرد. او گفت: سفر به سوی انتشار صفر آغاز شده است. در سال 2023، IMOراهبرد اصلاح‌شده‌ای برای گازهای گلخانه‌ای تصویب کرد که هدف آن رسیدن به انتشار خالص صفر تا حدود سال 2050 است.

دومینگز افزود سازمان بین‌المللی دریانوردی در اکتبر امسال قصد دارد چارچوب جهانی جدیدی را با استانداردهای سوخت و مکانیزم قیمت‌گذاری برای گازهای گلخانه‌ای تصویب کند؛ ابزارهایی کلیدی برای تشویق استفاده از سوخت‌های کم‌کربن.

شرکت‌های بزرگ کشتیرانی چین نیز در مسیر سبزسازی پیش می‌روند. گروه شرکت بازرگانان چین یکی از شرکت‌های پیشروی دولتی، اهداف زیست‌محیطی را در کل راهبرد جهانی خود گنجانده است.

شی دای، مدیر کل این گروه شرکت، گفت: ما در حال از رده خارج کردن کشتی‌های قدیمی، ترویج کشتی‌های سبک‌تر و بزرگ‌تر، و نوسازی ناوگان موجود برای بهبود بهره‌وری سوخت هستیم.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 14 =

پربازدیدترین ها