به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ، بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از عوامل مهم رشد نرخ تورم ترکیه در سال‌های گذشته رشد نقدینگی در این کشور بوده است. آمارها بیانگر آن است که در زمان آغاز اجرای سیاست‌های نامتعارف اردوغان مبنی بر کاهش نرخ بهره، یعنی در سپتامبر سال ۲۰۲۱، نقدینگی ترکیه معادل ۳٫۹هزار میلیارد لیر بود؛ این در حالی است که این عدد در مه سال جاری به ۱۴٫۸هزار میلیارد لیر رسیده است. نرخ تورم ترکیه نیز در حال حاضر معادل ۷۱٫۶درصد است. با وجود اینکه در حدود یک سال گذشته ترکیه با اعمال سیاست‌های انقباضی نرخ بهره خود را به ۵۰درصد رسانده است، نقدینگی این کشور از ابتدای سال به صورت مستمر افزایش یافته است. اقتصاددانان معتقدند که رشد نقدینگی به همراه سیاست‌های پولی و مالی نامناسب، می‌تواند منجر به دور تورمی شود. به عبارت دیگر، افزایش نقدینگی به افزایش تورم منجر می‌شود و سپس افزایش تورم نیازمند اقدامات پولی جدیدی است که می‌تواند دوباره بر نقدینگی تاثیر بگذارد. اقدامات پولی برای مهار تورم، می‌تواند بازگشت به عقلانیت باشد.

p06 copy

دور باطل تورم و نقدینگی

نگاهی به تعاریف علم اقتصاد نشان می‌دهد که نقدینگی به میزان پول در دسترس در یک اقتصاد اشاره دارد. این پول شامل پول نقد، سپرده‌های بانکی و سایر ابزارهای مالی است که به‌سرعت و به‌راحتی می‌توانند به پول نقد تبدیل شوند. در تحلیل‌های اقتصادی، معمولا از معیارهای مختلفی برای اندازه‌گیری نقدینگی استفاده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها عرضه پول«M2» است که شامل پول نقد، سپرده‌های جاری و سپرده‌های پس‌انداز و مدت‌دار کوتاه‌مدت است. افزایش نقدینگی از طریق مکانیسم‌های مختلفی می‌تواند موجب افزایش تورم شود. برای مثال زمانی که وجه نقد در یک کشور افزایش پیدا می‌کند مردم و کسب‌وکارها پول بیشتری در اختیار دارند، و تقاضا در اقتصاد افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه قیمت‌ها شروع به افزایش می‌کنند و تورم رخ می‌دهد. همچنین افزایش نقدینگی بدون پشتوانه تولیدی می‌تواند به کاهش ارزش پول ملی منجر شود. در نهایت می‌توان گفت که رشد نقدینگی انتظارات تورمی را تحریک می‌کند و زمانی که انتظارات تورمی افزایش پیدا می‌کند، تورم نیز افزایش می‌یابد.

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که نقدینگی «M2» ترکیه در سال‌های گذشته یک روند صعودی پیوسته را تجربه کرده است. برای مثال نقدینگی ترکیه در اولین ماه سال ۲۰۲۱ معادل ۳٫۳هزار میلیارد لیر بوده که در مه سال جاری به ۱۴٫۸هزار میلیارد لیر رسیده است. به صورت کلی می‌توان گفت مجموعه‌ای از سیاست‌های پولی و مالی داخلی به همراه تحولات اقتصادی و نوسانات ارزی، عوامل اصلی رشد نقدینگی در ترکیه در سال‌ها%

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.