تاریخ انتشار : سه شنبه 12 تیر 1403 - 8:24
کد خبر : 170860

سهم خودرو از خزانه ارزی

سهم خودرو از خزانه ارزی

وزیر صمت از روند واردات خودرو گلایه مند است و می‌گوید: به جای خودرو‌های لوکس باید خودرو‌های ارزان‌قیمت با ارزبری کمتر و قابل رقابت وارد کشور شود. دو سال از آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد؛ اما نه واردکننده خودرو راضی است، نه مردم و نه سیاست‌گذار خودرویی. چراکه هنوز با وعده واردات ۲۰۰ هزار خودرو فاصله

وزیر صمت از روند واردات خودرو گلایه مند است و می‌گوید: به جای خودرو‌های لوکس باید خودرو‌های ارزان‌قیمت با ارزبری کمتر و قابل رقابت وارد کشور شود. دو سال از آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد؛ اما نه واردکننده خودرو راضی است، نه مردم و نه سیاست‌گذار خودرویی. چراکه هنوز با وعده واردات ۲۰۰ هزار خودرو فاصله بسیار است. حالا هم که عباس علی‌آبادی، در مراسم روز ملی صنعت و معدن تلویحا عنوان کرد که از مسیر ورود خارجی‌ها ناراضی است و بهتر بود خودرو‌هایی وارد می‌شدند که مشابه داخل دارند نه اینکه محصولات لوکس وارد کشور شوند. به‌عبارتی دیگر او خواهان تخصیص ارز به خودروهای ارزان قیمت شده است. االبته وزیر صمت در شرایطی از تخصیص ارز به به واردات خودروهای ارزان قیمت سخن گفته، که آیین‌نامه واردات خودرو به‌صراحت تاکید کرده که سقف خودرو‌های وارداتی ۲۰هزار دلار است و برقی‌ها نیز ۴۰ هزار دلار. از طرفی، طبق تازه‌ترین آمار مرکز مبادله ارزی، صنعت خودرو از ابتدای سال تا ۸ تیرماه امسال، یعنی طی ۱۰۰ روز ابتدایی سال، ۱.۳ میلیارد یورو ارز نیمایی گرفته است.

واردات خودروی ارزان در اولویت است

    به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،وزیر صنعت، معدن و تجارت روز یکشنبه در حاشیه همایش روز ملی صنعت و معدن در سالن اجلاس سران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت سیزدهم به حل مساله صنعت اهتمام ویژه‌ای داشت و در وزارت صمت مسائل صنعت را فهرست کرده و به موضوعات و رفع موانع پرداختیم. مشکلاتی که در صنعت وجود دارد مربوط به دوره خاصی نیست؛ بلکه هر دوره مشکلات خود را دارد که باید در همان زمان مورد رسیدگی قرار گیرند. عباس علی‌آبادی با اشاره به اینکه ابرچالش اقتصاد تنوع نرخ ارز است، گفت: این امر منجر به تعهدات ارزی شده است و باید در یک برنامه کلی، نظام تک نرخی را در ارز مشخص کنیم. به گفته علی‌آبادی، ارز تخصیصی برای بخش صنعت در سال گذشته ۲۹.۵ میلیارد دلار تعیین شده بود، اما تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۴۳ میلیارد دلار افزایش یافت. وی در ادامه بیان کرد: شرکت‌ها از جمله فولادی‌ها در صورتی که محصولات رقابت‌پذیر داشته باشند می‌توانند اقدام به صادرات کنند. علی‌آبادی با بیان اینکه صنایع ما اغلب صادرات محور نیستند، گفت: صنایع ما وابسته به دریافت کمک و حمایت هستند. ما به‌اندازه کافی آموزش در اختیار صنایع قرار نمی‌دهیم بایستی آموزش‌های حقوقی و تخصصی صورت بگیرد.

واردات خودروی ارزان در اولویت است

وزیر صمت با اشاره به برنامه‌ریزی در خصوص عرضه خودروی ارزان قیمت، گفت: برای افزایش بهره‌وری خودروسازان داخلی باید خودروهایی در مقیاس ارزان‌تر وارداتی در اختیار مردم قرار گیرد. پیش از این واردات برای خودروهایی که قیمت آنها بالاتر از ۱۰ هزار دلار بوده است صورت می‌گرفت، اکنون در تلاش هستیم تا زمینه واردات خودروهای قیمت مناسب و باکیفیت را فراهم کنیم. وی ادامه داد: خودروهای باکیفیت و ارزان قیمت وارداتی، رقابت‌پذیری را افزایش می‌دهد ضمن اینکه برای ارتقا و کیفیت خودروها یکی از مولفه‌ها رقابت‌پذیری است مولفه‌های دیگری تأثیرگذار است تا تولید منطقی‌تر شود نه‌تنها خودرو ارزان قیمت، بلکه باید در همه محصولات و کالاها فاکتور قیمت و کیفیت را در نظر بگیریم. علی‌آبادی از ابلاغ ایین‌نامه واردات خودروهای جانبازان خبر داد و گفت: واردات خودرو برای جانبازانی که در گذشته ثبت‌نام کرده بودند، فراهم شده است تا بزودی انجام شود هرچند این امر زمان بر است. در حال حاضر اولویت برای جانبازان بالای ۷۰ درصد است. وزیر صمت همچنین درباره تحویل خودروهای داخلی به جانبازان اظهار کرد: متناسب با ظرفیت تولید و با توجه به اینکه تعدادی در گذشته ثبت‌نام کرده‌اند، تعهداتی برای شرکت‌های خودروساز ایجاد شده لذا باید یک مقدار زمان بدهیم. وی در مورد تغییر در نحوه تخصیص ارز به واحدهای صنعتی گفت: وقتی محدودیت وجود داشته باشد اختصاص ارز به صنایع مطابق برنامه صورت می‌گیرد، لذا از صنایع خواسته شده تا برنامه تولید را به ما ارایه دهند تا ما به آنها ارز تخصیص دهیم و لذا این برنامه تا حدودی باعث کندی کار شد، اما با تمهیدات وضعیت در حال بهبود است. علی آبادی درباره بهره وری هم اظهار کرد: من معتقدم برای افزایش بهره وری باید حقوق و دستمزد را اصلاح کرد ولی با این میزان دستمزد و با حمایت‌هایی که دولت در سایر بخش‌های مثل انرژی دارد اگر
تولید کنندگان ما با شرایط بین المللی خود را تطبیق ندهند شرایط برای آنها سخت می‌شود. وی گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو وات ساعت انرژی برای صنایع در کشور ما ۲ سنت و در کشورهای دیگر ۸ سنت است و یا قیمت بنزین با قیمت جهانی فاصله زیادی دارد و لذا تولید کنندگان با این قیمت انرژی به تولید می‌پردازند.

چقدر ارز به صنعت خودرو رسید؟

تازه‌ترین آمار مرکز مبادله نشان می‌دهد، از ابتدای سال تا ۸ تیرماه امسال، بیش از ۲ میلیارد دلار برای واردات مورد نیاز صنایع خودرو و حمل و نقل تامین ارز شده است. از این حجم، ۱.۳ میلیارد دلار با نرخ نیمایی و ۷۴۰ میلیون دلار با نرخ توافقی تامین شده است.

چقدر خودرو وارد شد؟

اما چه تعداد خودرو در سال جاری وارد شده است؟ براساس آخرین آماری که گمرک ایران اعلام کرد: در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، آمار انواع خودرو سواری وارد شده به کشور ذیل ردیف تعرفه ۸۷۰۳، بالغ بر ۶۹۲۶ دستگاه و به ارزش ۱۳۷ میلیون دلار بوده است. عمده خودروهای سواری واردشده به کشور طی این مدت، به لحاظ تعداد و ارزش، توسط شرکت «معین خودرو ایرانیان» با ۱۶۹۴ دستگاه خودرو به ارزش ۳۸ میلیون دلار صورت گرفته که سهمی بالغ بر ۲۴,۴۶ درصد از تعداد و ۲۷.۷۷ درصد از ارزش کل خودروها را شامل می‌شود. کرمان موتور، سایپا، مدیران خودرو و بهمن موتور نیز به ترتیب در جایگاه‌های بعدی بیشترین واردات خودرو در بهار سال جاری قرار دارند. در حالی آمار واردات خودرو سواری در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ با یک جهش معنادار به ۶۹۲۶ دستگاه خودرو رسیده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته صرفا ۲۸۴ دستگاه خودرو بوده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 + هفده =