ساماندهی ۱۲ محور پرتراكم دستفروشی در پايتخت

اواخر مرداد سال جاري، طرح انضباط‌شهري چهارراه وليعصر(عج) در راستاي جلوگيري از هرگونه دستفروشي و بساط‌گستري آغاز شد و حالا با گذشت حدود دو هفته خبر مي‌رسد كه از امروز (شنبه ۱۰ شهريور ماه) بازارچه سرمد با ارايه غرفه‌هاي رايگان به دستفروشان چهارراه وليعصر افتتاح مي‌شود. با توجه به اينكه ۶٠ درصد سد معبر در سطح پايتخت مربوط به دستفروشان است طي سال‌هاي گذشته، بحث ساماندهي دستفروشان بارها مطرح و طرح‌هايي هم اجرا شد، اما باز هم شاهد بازگشت دستفروشان در معابر تهران بوديم، حالا شهرداري تهران بار ديگر ساماندهي دست فروشان را در دستور كار قرار داده و طبق اعلام مديريت شهري، ساماندهي دستفروشان در ۱۲ محور پرتردد پايتخت آغاز شده و يكي از اين محورها هم چهارراه وليعصر است كه دستفروشان اين محدوده بيش از دو هفته است كه ديگر در اين محدوده حضور ندارند. البته ساماندهي دستفروشان در معابر سطح شهر تهران فقط محدود به طرح انضباط شهري نمي‌شود بلكه اسفند سال گذشته مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري تهران از رسمي شدن شغل دستفروشي در پايتخت خبر داد و گفت: براي اولين‌بار مجوز فعاليت مشاغل سيار را روي درگاه ملي قرار داديم تا پس از ثبت‌نام و درج مشخصات افراد، بتوانيم فضاي مورد نياز براي حضور آنها را برنامه‌ريزي كنيم و به شكل رسمي به شغل دستفروشي نگاه كنيم.

ساماندهي يكي از پرترددترين معابر پايتخت

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ، طرح‌هاي مختلفي براي ساماندهي دستفروشان در منطقه ۱۱ و به ويژه چهارراه وليعصر، اجرايي شده است اما امسال شهرداري منطقه ۱۱ تهران به همت شركت ساماندهي صنايع و مشاغل پايتخت، شركت شهربان و حريم بان و يگان حفاظت شهرداري و نيروهاي پليس و قوه قضاييه اقدام به جمع‌آوري و ساماندهي دستفروشان چهارراه وليعصر و محدوده تئاتر شهر و خيابان وليعصر كرد. چهارراه و خيابان وليعصر(عج) يكي از پرترددترين معابر اصلي پايتخت به شمار مي‌رود كه در كنار اين چهارراه، ساختمان تئاتر شهر و تالار وحدت نيز وجود دارد و سال‌هاست بساط گستري دستفروشان در اين محدوده مورد اعتراض هنرمندان و همچنين كسبه اطراف اين محدوده شده است كه با افزايش نگراني‌ها درباره اخلال در امنيت از سوي كسبه، مردم و هنرمندان، شهرداري به اين قضيه ورود كرد. به گفته كسبه چهارراه و خيابان وليعصر (عج) بارها درگيري لفظي و حتي چاقوكشي بين دستفروشان رخ داده است و حتي برخي از اين دستفروشان كه صرفاً براي امرار معاش خود در اين محل حضور داشتند، با وجود برخي از اين اراذل و اوباش و ترس از آن بارها مجبور مي‌شدند به اين افراد باج بدهند. اما حالا و با گذشت بيش از دو هفته از طرح انضباط شهري، گفت‌وگو با مردم و كسبه محل نشان مي‌دهد كه طي روزهاي گذشته شاهد بازگشت آرامش به اين منطقه بوديم. در اين ميان شهردار منطقه ۱۱ تهران در حاشيه بازديد از روند اجراي طرح ساماندهي دستفروشان چهارراه وليعصر مي‌گويد: تجربه نشان داده است كه برخي از دستفروشان به تعهد و اعلام ساعت پايبند نيستيد و ما در برهه‌اي از زمان ساعت‌هايي را براي بساط گستري شما اعلام كرديم اما كم كم اين ساعت‌ها تغيير كرد و باز هم طبق روال گذشته، از حوالي ظهر تا شب شاهد حضور دستفروشان و ازدحام جمعيت و مشكل تردد شهروندان بوديم. سيد محمد موسوي ادامه مي‌دهد: بنابراين اين اقدام شهرداري براي ساماندهي دست فروشان به قوت خود ادامه دارد و شما مي‌توانيد با ثبت نام براي ادامه امرار معاش در بازارچه سرمد حضور يافته و حتي بدون پرداخت هيچ هزينه‌اي غرفه‌هاي شهرداري را دريافت كرده و امرار معاش خود را ادامه دهيد. او با بيان اينكه اين غرفه‌ها دايمي است، توضيح مي‌دهد: ديگر تحت هيچ شرايطي در چهارراه و خيابان وليعصر اجازه بساط پهن كردن نمي‌دهيم، در حال حاضر بازارچه سرمد آماده ارايه خدمت به شما دستفروشان عزيز براي امرار معاش است و اين زمين به وسعت حدود ۲۰۰۰ متر، زمين ارزشمندي است كه در چند متري چهارراه وليعصر قرار گرفته و مي‌تواند محل مناسبي براي دستفروشان باشد. شهردار منطقه ۱۱ همچنين از دستفروشان درخواست كرد كه با شهرداري همكاري كرده و براي حضور در اين غرفه‌ها ثبت نام كنند؛ ضمن اينكه اين را هم گفت كه بسياري از دست فروشان ثبت نام كردند، اما سودجويان و اراذل و اوباشي كه از بساط گستري دستفروشان منفعت مي‌برند آنها را ترسانده و مانع از پيگيري آنها براي دريافت غرفه و ثبت نام شده‌اند كه دستفروشان براي جلوگيري از بي‌انضباطي و ساماندهي اين محدوده بايد هرچه زودتر براي ثبت نام‌ها اقدام كنند.به گفته موسوي با توجه به مشكلات موجود، شهرداري عزم خود را جزم كرد و با همكاري دستگاه‌هاي ذيربط كه در اين ساماندهي پاي كار آمدند به‌طور جد در طرح جديد ساماندهي دست فروش محدوده چهارراه وليعصر و خيابان وليعصر اقدام كرده است.

شهردار منطقه ۱۱ تهران در ادامه با اشاره به ايجاد بي‌انضباطي‌ها از سوي عده‌اي سوءاستفاده طلب با عنوان دستفروشي و استثمار دست فروشان واقعي، يادآور مي‌شود: از اين محل بسياري از افراد سودجو درآمدهاي نجومي داشتند. شهرداري تهران اقدامات قانوني لازم در مقابل چنين افراد هنجار شكن را انجام داده و افرادي كه مانع ساماندهي دست فروشان هستند را شناسايي كرده و مشخصاتشان را به دادستان تهران تقديم كرده‌ايم. موسوي با اشاره به برخي اقدامات موازي دستفروشان، اظهار مي‌كند: بسياري از دستفروشان كه غيرمجاز اقدام به بساط گستري مي‌كردند در اقدام غيرقانوني ديگري هم بساط خود را شب‌ها در پاركينگ‌هاي اين محدوده نگهداري مي‌كردند، به‌طوري كه اين پاركينگ‌ها تغيير كاربري داده و تبديل به انباري تجاري و محل دپوي وسايل دست فروشان شده بود.به گفته او، در تغيير كاربري اين پاركينگ‌ها به عنوان محل نگهداري وسايل دستفروشان تخلف شهرسازي صورت گرفته و تخلف شهرسازي نيز مرجع رسيدگي آن كميسيون ماده ۱۰۰ شهرداري تهران است و پس از ارجاع به آن حكم لازم صادر خواهد شد.

ساماندهي ۱۲۰ دستفروش در چهارراه وليعصر

اما معاون امور مناطق شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران كه شهردار منطقه ۱۱ را در بازديد از روند اجراي طرح ساماندهي دستفروشان چهارراه وليعصر (عج)، همراهي مي‌كرد، مي‌گويد: اين دستفروشان قرار است در بازارچه سرمد با ارايه غرفه‌هاي رايگان مشغول شوند و از شنبه اين بازارچه افتتاح خواهد شد.ياسر نكوفال در مورد تعداد ثبت نام‌كنندگان دستفروش محور وليعصر(عج) براي جانمايي در بازارچه سرمد اظهار مي‌كند: طبق ليست اعلام شده از سوي شهرداري منطقه ۱۱ و شركت شهربان، حدود ۱۲۰ دستفروش در اين محدوده فعاليت مي‌كردند كه با احداث اين بازارچه مي‌توانند به فعاليت خود ادامه دهند و افرادي كه در ليست ثبت نام براي گرفتن غرفه هستند داراي اولويت بوده و اين غرفه‌ها به صورت قرعه كشي طبق اولويت ثبت نام در اختيار دستفروشان متقاضي قرار مي‌گيرد.

نيكوفال با بيان اينكه ارايه خدمات به دستفروشان تا زمان توانمندسازي آنها كه بتوانند روي پاي خودشان بايستند و شغل مناسبي برايشان ايجاد شود، ادامه خواهد داشت، يادآور مي‌شود: غرفه‌هاي اين بازارچه تا زمان فعاليت اين بازارچه و حتي تا شب عيد نيز ادامه داشته و در دسترس مردم و دستفروشان خواهد بود و حتي تا پس از عيد هم فعاليت دستفروشان در اين محدوده ادامه دارد.

معاون امور مناطق شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران تأكيد مي‌كند: با هماهنگي با وزارت اقتصاد براي ثبت‌نام دستفروشان تهران در درگاه ملي مجوزها و دريافت شناسه اقدامات لازم صورت گرفته است. او مي‌گويد: از ابتداي اجراي اين طرح تاكنون، امكان حضور دستفروش در بازارچه فراهم بوده، چرا كه اين بازارچه براي فعاليت دستفروشان آماده است و امكانات ايمني و رفاهي بازارچه و همچنين سيستم خنك‌كننده و اطفاي حريق آن نيز آماده شده است و آماده پذيراي دستفروشان در بازارچه هستيم كه ان شاءالله از شنبه ۱۰ شهريور ماه نيز بازارچه را راه‌اندازي خواهيم كرد. به گفته نيكوفال، به همت شهرداران مختلف مناطق و شركت شهربان حريم بان شهرداري تهران تا امروز ۱۲ محور پرتراكم دستفروشي در پايتخت ساماندهي شده‌اند از جمله اين محورهاي ساماندهي شده، خيابان صابونيان شوش است، ساماندهي اين محور هم با روش چهارراه وليعصر (عج) صورت گرفته و براي دستفروشان بلورفروش خيابان شوش در ابتدا محلي براي جانمايي در نظر گرفته شده و سپس مراحل ساماندهي دستفروشان اجرا شده است. او ادامه مي‌دهد: قطعا شهرداري تهران امروز فضاي سلبي ندارد و اقدامات قضايي و درگيري در اين زمينه با دستفروشان نخواهد داشت؛ چرا كه در هر نقطه‌اي كه براي ساماندهي دست فروشي ورود پيدا كرده‌ايم، قبل از شروع ساماندهي فضايي را براي دستفروشان در نظر گرفته‌ايم تا اقتصاد خانواده آنان به خطر نيفتد. به گفته معاون امور مناطق شركت ساماندهي مشاغل صنايع و مشاغل تهران، در محورهاي تهرانسر، بلوار ايران خودرو در منطقه ۲۱، محور تجريش، خيابان شوش، چهارراه و خيابان وليعصر و همچنين خيابان زهدي در منطقه ۴ عمليات ساماندهي دستفروشان آغاز شده است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + چهار =