تاریخ انتشار : جمعه 15 تیر 1403 - 13:50
کد خبر : 171181

سازمان همکاری شانگهای کمک های مثبتی به امنیت، توسعه و ثبات داشته است

سازمان همکاری شانگهای کمک های مثبتی به امنیت، توسعه و ثبات داشته است

اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد. رهبران کشورهای شرکت‌کننده طی سخنرانی‌های خود ضمن ارزیابی عالی از سهم سازمان همکاری شانگهای برای پیشبرد امنیت، توسعه و ثبات اظهار داشتند که همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در زمینه‌های مختلف را بیشتر تقویت می‌کنند تا چندقطبی شدن جهان و جهانی‌سازی اقتصادی را به

اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد.

رهبران کشورهای شرکت‌کننده طی سخنرانی‌های خود ضمن ارزیابی عالی از سهم سازمان همکاری شانگهای برای پیشبرد امنیت، توسعه و ثبات اظهار داشتند که همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه در زمینه‌های مختلف را بیشتر تقویت می‌کنند تا چندقطبی شدن جهان و جهانی‌سازی اقتصادی را به پیش سوق دهند.

محمد مخبر سرپرست رئیس جمهوری ایران طی سخنرانی خود گفت که ایران از اسناد مختلف سازمان همکاری شانگهای حمایت می کند و توسعه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در زمینه های تجارت، تولید، انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، مخابرات و هوش مصنوعی برای صلح پایدار و توسعه فراگیر منطقه سازمان همکاری شانگهای و جهان کمک می کند.

وی تاکید کرد: در حوزه انرژی ایران قاطعانه با استفاده از ابزارهای سیاسی به‌ویژه تحریم‌های یکجانبه مخالف است و طرفدار سیاست‌های چندجانبه است. ایران از استفاده از ارز خود و افزایش سهمیه آن در تسویه وجوه تجاری بین کشورهای عضو حمایت می کند. مخبر به چین برای تصدی به ریاست دوره ای سازمان همکاری شانگهای از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ تبریک گفت.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس طی سخنرانی خود گفت که عضویت بلاروس در سازمان همکاری شانگهای “هدیه شگفت انگیزی برای مردم بلاروس است. سازمان همکاری شانگهای “توانایی تخریب دیوارهای جهان تک قطبی” و کمک به رفع بسیاری از درگیری های ناشی از نابرابری اجتماعی، کمبود مواد غذایی و منابع را دارد.

قاسم جومرت توکایف رئیس جمهور قزاقستان گفت که سازمان همکاری شانگهای به مکانیزمی موثر برای توسعه روابط بین کشورها بر اساس “روح شانگهای” تبدیل شده است. اعتماد متقابل و همکاری در زمینه امنیتی، مسیر اصلی توسعه سازمان همکاری شانگهای است. در شرایط کنونی که بحران جدی در نظام روابط بین الملل مشاهده می شود، سازمان همکاری شانگهای باید ثبات و خلاقیت خود را تقویت کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت که جهان امروز دستخوش تغییرات سریع غیرقابل برگشتی است که بدون شک سازمان همکاری شانگهای باید نقشی فعال در امور بین المللی ایفا کند. او معتقد است که تضمین امنیت و ثبات در اوراسیا و جهان همیشه مستلزم مشارکت فعال کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای است. همراه با افزایش اعتبار و نفوذ، سازمان همکاری شانگهای، مانند مکانیسم بریکس، به ستون مهم نظم نوین جهانی که در حال شکل گیری شده، تبدیل شده است و انگیزه ای قدرتمند برای ساختن یک جهان چندقطبی واقعی فراهم می کند.

شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان تاکید کرد که تغییرات پیچیده کنونی در شرایط بین المللی مستلزم حفظ و تقویت بیشتر رعایت “روح شانگهای” است، زیرا که سازمان همکاری شانگهای را قادر به دستیابی به نتایج فعلی خود کرده است.

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در سخنرانی خود گفت که پاکستان خواستار اقدام جمعی بر اساس سازمان همکاری شانگهای برای ارتقای توسعه اجتماعی و اقتصادی شد و از تقویت ارتباط منطقه ای از طریق کریدورهای حمل و نقل کارآمد و زنجیره تامین قابل اعتماد حمایت کرد.

امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان گفت که تاجیکستان از همه کشورهای عضو به دلیل حمایت از تأسیس مرکز مبارزه با مواد مخدر سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، قدردانی می کند. دولت تاجیکستان برای کارایی بالای این ارگان زمینه سازی خواهد کرد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 − 2 =