زنگ خطر گردشگری کشور

در پی هشدار آمریکا درباره سفر به ایران، مسئولان گردشگری کشور در نشستی بر ضرورت دیپلماسی گردشگری و همکاری دولت و بخش خصوصی برای رونق صنعت گردشگری تاکید کردند.

در پی هشدار آمریکا درخصوص سفر به ایران و قطع تمامی خدمات کنسولی به گردشگران روسای کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در هفدهمین‌نشست اتاق بازرگانی اصفهان گردهم آمده تا چالش‌های پیش‌روی صنعت گردشگری کشور در شرایط تحریم و فشار اقتصادی را بررسی و راهکارهای عملی برای رونق این صنعت ارائه کنند. این نشست با حضور مسوولان ارشد بخش گردشگری، نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، جامعه هتلداران و فعالان

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،  بخش خصوصی برگزار شده و برضرورت همکاری جدی دولت با بخش خصوصی برای رفع موانع از جمله مشکلات انتقال پول توسط گردشگران تاکید شد.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران در این نشست با اشاره به هشدار سفر آمریکا و قطع خدمات کنسولی بر لزوم فعال‌سازی دیپلماسی گردشگری با کشورهای شرق آسیایی تاکید کرد. سیدمصطفی موسوی تصریح کرد که گردشگری باید به‌عنوان نجات‌دهنده اقتصاد ایران جدی گرفته شود و نگاه دستگاه‌ها و نهادها به این حوزه به‌طور اساسی تغییر یابد.

 راهکارهای نجات گردشگری ایران

سیدمصطفی موسوی، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران گفت که باید دیپلماسی گردشگری و اقتصادی با کشورهای آسیای جنوب شرقی، اوراسیا و همسایگان فعال شده تا شاید از این طریق هشدارهای سفر تا حدودی خنثی شود. به‌گفته موسوی در غیراین صورت صنعت گردشگری ایران با مشکلات و تبعات منفی جدی روبه‌رو خواهد شد. او با تاکید بر اینکه گردشگری یک صنعت اولویت‌دار است که می‌تواند نجات‌دهنده اقتصاد کشور باشد اظهار داشت که در سال‌های گذشته این صنعت چندان مورد توجه اتاق بازرگانی ایران قرار نگرفته اما در دوره جدید تمام تلاش‌ها برای رونق این صنعت متمرکز شده است. موسوی افزود که رویکرد به صنعت گردشگری باید در کل کشور و در نگاه دستگاه‌ها و نهادها کاملا تغییر کرده و گردشگری به‌عنوان صنعتی پایدار و سبز مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران همچنین یادآور شد که این اتاق با شبکه ۷۰‌هزار نفری خود در سراسر کشور و با بهره‌مندی از تجربه فعالیت بین‌المللی می‌تواند در حوزه تجارت و اقتصاد با ایجاد ارتباطات بین‌المللی نقش موثری در رونق گردشگری ایفا کند. به گفته او ایجاد کنسرسیوم‌های گردشگری می‌تواند به کمک هنرمندان صنایع‌دستی و سایر بخش‌ها در صادرات موثر باشد و توجه به آن اهمیت بالایی دارد.

 اهمیت نقش حمایتی دولت

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران نقش حمایت دولت از بخش خصوصی را بسیار حیاتی دانست و افزود که رییس‌جمهور و تیمش توجه ویژه‌ای به صنعت گردشگری دارند و وزارت میراث فرهنگی به راحتی مصوبات خود را از هیات وزیران دریافت می‌کند که این امر بسیار مثبت ارزیابی می‌شود. او به کمیسیون‌های گردشگری در سراسر کشور پیشنهاد کرد که تمرکز خود را به توسعه و رونق گردشگری اختصاص دهند تا این صنعت در همکاری دولت و بخش خصوصی شکوفا شود. به گفته او بخش خصوصی در انتظار همکاری و حمایت دولت از فعالان این بخش است. از دیگر پیشنهادات ارائه شده در نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایجاد و ثبت برندهای ملی و بین‌المللی مانند «برند ملی گردشگری سلامت» بود که قرار است در آبان‌ماه امسال با همکاری کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران و وزارت بهداشت رونمایی شود. گردشگری حلال نیز به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم و مغفول مانده کشور در جذب گردشگر معرفی شد. آنطور که در نشست مطرح شد مناطق آزاد تجاری کشور به دلیل دسترسی آسان و تسهیل بوروکراسی اداری و لغو روادید با برخی کشورها می‌توانند به مهم‌ترین‌هاب‌های ورود گردشگران تبدیل شوند و ساماندهی این مناطق و ارائه خدمات با کیفیت در مرزها نیز می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری کمک کند. موسوی پیشنهاد کرد که «جاده‌های دوستی» مشابه کشورهای دیگر بین ایران و کشورهای همسایه و هم‌پیمان ایجاد شود و تمام دستگاه‌ها برای تسهیل ورود گردشگران همکاری کنند. صدور ویزاهای فرودگاهی در تمام مرزهای کشور برای اتباع خارجی به‌منظور تسهیل ورود گردشگر پیشنهاد شد. از نگاه موسوی برگزاری رویدادهای حرفه‌ای گردشگری مانند رالی‌ها هم می‌تواند به کاهش ایران‌هراسی و رونق گردشگری کشور کمک شایانی کند. رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به جاذبه‌های غنی گردشگری استان و شهر اصفهان تاکید کرد که این منطقه با چالش‌های جدی مانند کمبود آب و فرسایش خاک مواجه بوده که باید رفع شوند. او افزود: اصفهان یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین مقاصد گردشگری ورودی بوده که متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی خانوارهای ایرانی، گردشگری داخلی و ورودی تحت‌ تاثیر منفی قرار گرفته است.

 ضرورت فعال‌سازی دیپلماسی گردشگری

صنعت گردشگری ایران در شرایط کنونی با چالش‌های متعددی دست‌وپنجه نرم کرده که ضرورت دارد مورد توجه ویژه مسوولان و فعالان اقتصادی قرار گیرد. هشدارهای صادر شده از سوی آمریکا و قطع خدمات کنسولی به گردشگران اگرچه ضربه‌ای جدی به این حوزه وارد کرده اما می‌تواند به فرصتی برای بازاندیشی و بازتعریف راهبردهای گردشگری کشور بدل شود. مهم‌ترین نکته در این میان ضرورت فعال‌سازی دیپلماسی گردشگری و اقتصادی با کشورهای منطقه و هم‌پیمانان است تا ضمن خنثی کردن تاثیرات منفی این هشدارها ظرفیت‌های جدیدی برای جذب گردشگر ایجاد شود.

نقطه قوت ایران در صنعت گردشگری، غنای تاریخی، فرهنگی و طبیعی آن است که با اتخاذ رویکردی مدرن و مبتنی بر تعاملات بین‌المللی می‌توان از آن بهره‌برداری بهینه کرد. ساختارهای اقتصادی و نهادهای دولتی باید درک کنند که گردشگری نه صرفا یک‌صنعت خدماتی بلکه بخش مهمی از اقتصاد در شرایط تحریم و توسعه پایدار است که به دلیل عدم تعلق به صنایع مشمول تحریم می‌تواند به‌عنوان موتور محرک اقتصادی عمل کند. تحقق این امر نیازمند تغییر نگرش کلان و تعامل موثر بین دولت و بخش خصوصی است.

تشکیل و تقویت برندهای ملی و بین‌المللی به‌ویژه در حوزه‌هایی تخصصی گردشگری می‌تواند ضمن توسعه بازارهای هدف تنوع محصولات گردشگری را افزایش دهد و سهم ایران را در بازار گردشگری منطقه و جهان ارتقا بخشد. از سوی دیگر مناطق آزاد تجاری به‌عنوان نقاط استراتژیک ورود گردشگران با بهبود زیرساخت‌ها و تسهیل مقررات ظرفیت مهمی برای جذب گردشگر فراهم کرده و باید مورد بهره‌برداری بهینه قرار گیرد. افزون بر این موارد صدور ویزاهای فرودگاهی در مرزها از جمله راهکارهای عملی برای تسهیل ورود گردشگران است که می‌تواند رقابت‌پذیری ایران را تا حدودی افزایش دهد.

برگزاری رویدادهای حرفه‌ای گردشگری و توجه به موضوعات فرهنگی-تاریخی نیز می‌تواند علاوه‌بر جذب گردشگران نقش مهمی در مقابله با ایران‌هراسی ایفا کند.

در نهایت برای حفظ و توسعه این ظرفیت‌ها نیازمند یک‌همگرایی قوی بین نهادهای دولتی، بخش خصوصی و فعالان گردشگری هستیم. توجه به چالش‌های زیست‌محیطی و زیرساختی، ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و هنری برای جذب گردشگران و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی می‌تواند گردشگری ایران را به‌عنوان یکی از صنایع کلیدی و پایدار در اقتصاد ملی معرفی کند. این مسیر اگر با همکاری هماهنگ و استراتژیک پیش رود می‌تواند گردشگری ایران را در شرایط تحریم‌ها و فشارهای خارجی تا حدودی سامان بخشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =