رویگردانی «بایدن» از توافق فولاد با ژاپن اعتماد کم آمریکا به متحدانش را نشان داد

شنیده‌ها حاکی از آن است که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا آماده است تا مانع ادغام پیشنهادی فولاد ایالات متحده توسط شرکت ژاپنی «نیپون استیل» شود.

او با نه گفتن به این ادغام 14 میلیارد دلاری، حتی قبل از اینکه «کمیته سرمایه‌گذاری خارجی» در آن کشور پیشنهادات خود را روی میز بگذارد، فقط سعی دارد تا دموکرات‌ها را از دردسر متهم شدن به عدم حمایت از تولیدات آمریکا در مدت کوتاه قبل از انتخابات ریاست جمهوری در امان بدارد.

شرکت‌های «یواِس استیل» و «نیپون استیل» هر دو در بیانیه‌های خود خاطرنشان ساختند که آماده دعواهای قانونی برای تایید این توافق هستند و مهم نیست جو بایدن چه اقدامی را صرفا برای تامین منافع دموکرات‌ها در انتخابات اعلام می‌کند.

بایدن چند ماه قبل نگرانی‌های «امنیت ملی» را در خصوص این توافق مطرح کرده و گفته بود برای ایالات متحده مهم است که یک شرکت فولاد آمریکایی، تحت مالکیت و بهره‌برداری داخلی باقی بماند.

شرکت یواِس‌ استیل اعلام کرد: ما کماکان پای این حقیقت ایستاده‌ایم که هیچ مشکل امنیت ملی مرتبط با این معامله وجود ندارد، چرا که ژاپن یکی از وفادارترین همپیمانان ماست. یکی از سخنگویان شرکت نیپون استیل هم گفت: معتقد نیستیم که این معامله هیچ گونه نگرانی امنیت ملی به وجود آورد… یواِس استیل و تمام صنعت فولاد آمریکا بخاطر سرمایه‌گذاری نیپون استیل در شرکت یواِس استیل، وضعیت بسیار قدرتمندتری خواهند داشت – سرمایه‌گذاری که نیپون استیل تنها طرف علاقه‌مند و قادر به انجام آن است.

اینکه «کامالا هریس» معاون بایدن، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق و «جی دی ونس» معاون انتخاباتی وی همگی با دلایل مشابه مخالفت خود را ابراز داشته و «اتحادیه کارگران فولاد» آمریکا هم مخالف اصلی این توافق است، به آن معناست که احتمال توافق ادغام بسیار ضعیف است حتی اگر منافع ادعایی از سوی شرکت نیپون استیل واقعی باشند.

یواِس استیل اعلام کرده که سرمایه‌‌گذاری چند میلیارد دلاری نیپون استیل رقیب ژاپنی آن‌ در تقویت تاسیسات و منابع مالی شرکت فراتر از توان مالی این شرکت آمریکایی خواهد بود. به گفته این شرکت فولاد ایالات متحده، 2.7 میلیارد دلاری که نیپون استیل قول سرمایه‌گذاری آن را در کارخانه‌های اتحادیه‌ای خارج از «پیتزبورگ» و در «گری» ایالت ایندیانا داده، تولید بیشتر را در این کارخانه‌ها پیشتیبانی خواهد کرد.

با این حال، اتحادیه کارگران فولاد آمریکا نگران است که نیپون استیل ژاپن بیشتر به کارخانه‌های فولاد غیراتحادیه‌ایِ یواِس استیل که از کوره‌های الکتریکی برای تولید فولاد با ذوب ضایعات استفاده می‌کنند، علاقه‌مند است، نه به کارخانه‌های اتحادیه‌ای، معروف به کارخانه‌های فولادی یکپارچه، که هنوز از مواد خام فولاد مانند سنگ آهن فولاد تولید می‌کنند.

و با توجه به سرمایه‌گذاری وعده داده شده توسط نیپون استیل در کارخانه‌های غیراتحادیه‌ای، اتحادیه کارگران فولاد آمریکا اعلام کرد «بیانیه مطبوعاتی به مثابه یک توافق نیست و نیپون استیل ثابت کرده وقتی قول‌هایش را روی کاغذ می‌آورد،‌ آنقدر شرط و شروط به پیشنهادات خود می‌افزاید که عملا تعهداتش بی ارزش می‌شوند.

شایان ذکر است که وزارت دادگستری آمریکا هم در حال بازبینی ضد انحصار این ادغام بالقوه است.

به این ترتیب، حتی با اینکه ژاپن یک متحد نزدیک آمریکاست، روشن است که هنوز اعتماد سیاستگذاران واشنگتن را جلب نکرده است.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

پربازدیدترین ها