تاریخ انتشار : پنجشنبه 7 تیر 1403 - 12:32
کد خبر : 170294

روز سرنوشت‌ساز برای ایران

روز سرنوشت‌ساز برای ایران

مهلت تبلیغات ۶‌کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان رسید و چند ساعتی بیشتر تا فرارسیدن روز سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم باقی نمانده؛ انتخاباتی که درپی سانحه بالگرد ریاست‌جمهوری ظرف بازه زمانی بسیار کوتاه‌تر از آنچه هر دوره شاهد بودیم، برگزار شد و به همین دلیل هم شوکی بزرگ به جامعه و فضای به‌نسبت سرد و رخوتناک

مهلت تبلیغات ۶‌کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان رسید و چند ساعتی بیشتر تا فرارسیدن روز سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم باقی نمانده؛ انتخاباتی که درپی سانحه بالگرد ریاست‌جمهوری ظرف بازه زمانی بسیار کوتاه‌تر از آنچه هر دوره شاهد بودیم، برگزار شد و به همین دلیل هم شوکی بزرگ به جامعه و فضای به‌نسبت سرد و رخوتناک سیاسی کشور وارد کرد؛ شوکی که حتی ظاهراً بر نرخ مشارکت نیز تاثیر گذاشته و دست‌کم آنطور که نظرسنجی‌های دولتی و رسمی روایت می‌کنند، اگرچه نباید منتظر مشارکتی پرشور همچون آن چند انتخاباتی باشیم که در دهه‌های پایانی سده‌ای که پشت‌سر گذاشتیم، برگزار شد اما دست‌کم می‌توان امیدوار بود که نرخ نزولی مشارکت در این چند انتخابات اخیر متوقف شود و به مشارکت کمتر از ۴۰درصد نرسیم!

دست بالای پزشکیان در نظرسنجی‌ها

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت ، بنابر نتایج موج چهارم پیمایش انتخاباتی که توسط موسسه افکارسنجی ملت مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شده، بیش از ۴۵درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که قطعا در این انتخابات شرکت خواهند کرد و در حالی حدود ۲۲‌درصد اعلام کرده‌اند که به هیچ عنوان قصد مشارکت ندارند، قریب به ۳۱‌درصد نیز گفته‌اند کماکان مرددند اما نکته‌ای که به‌‌ویژه برای جریان‌های سیاسی و ستادهای ۶‌کاندیدای حاضر در این انتخابات حائز اهمیت است، آن بخش از نتایج این پیمایش انتخاباتی است که به وضع و اوضاع آرای کاندیداها می‌پردازد. این در حالی است که بنابر نتایج موج چهارم این پیمایش انتخاباتی که در بازه زمانی ۲ تا ۴‌تیرماه ۱۴۰۳ با حجم نمونه ۱۱۰۰نفر (با حداکثر خطای ۳درصد و اطمینان ۹۵‌درصد) اجرا شده، مسعود پزشکیان که تنها کاندیدای غیراصولگرای حاضر در این رقابت انتخاباتی است، از هر ۵کاندیدای اصولگرای این رقابت پیشی گرفته است. هرچند حدود ۲۳‌درصد از کسانی که گفته‌اند قطعا یا احتمالا در انتخابات پیش‌رو شرکت خواهند کرد، در پاسخ به این سوال که «از بین نامزدهای انتخابات، شما به کدامیک رای خواهید داد؟»، گفته‌اند که به پزشکیان رای خواهند داد. حال آنکه ۹/۱۶‌درصد از محمدباقر قالیباف نام برده و ۳/۱۶‌درصد نیز از سعید جلیلی به این عنوان نام برده‌اند. این در حالی است که سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌‌هاشمی با ۲/۳‌درصد، علیرضا زاکانی با تنها ۲/۱‌درصد و مصطفی پورمحمدی نیز با نیم‌درصد آرا در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. از میان این افراد نیز بیش از ۲۸‌درصد گفته‌اند که باوجود آنکه قطعا یا احتمالا در انتخابات شرکت می‌کنند اما هنوز نامزد موردنظرشان را انتخاب نکرده‌اند و ۳‌درصد هم گفته‌اند که در این انتخابات رای سفید یا باطله می‌دهند. همزمان وضعیت هر یک از کاندیدا در میان آرای آن دسته از شرکت‌کنندگان که اعلام کرده‌اند برای شرکت در انتخابات پیش‌رو تردید دارند نیز جالب‌توجه و معنادار است، به‌طوری که از میان این دسته از شرکت‌کنندگان بیش از ۳۰‌درصد گفته‌اند درصورتی که تردیدشان برطرف شود و پای صندوق رای بروند، به مسعود پزشکیان رای خواهند داد. این در حالی است که حدود ۱۲‌درصد از این افراد در این صورت به قالیباف رای می‌دهند و رای تنها ۶‌درصد در این صورت، سعید جلیلی خواهد بود.

ورق برگشت

این تنها نتایج این دست پیمایش‌های انتخاباتی نیست که از پیروزی احتمالی یکی از کاندیداها حکایت دارند. همزمان برخی چهره‌های شاخص سیاسی نیز در ادامه موج حمایت از این کاندیدا اعلام کرده‌اند که در انتخابات پیش‌رو به او رای خواهند داد. چنانکه همین دیروز علی‌اکبر ناطق‌نوری در نشستی با اعضای جبهه اصلاحات ایران دیدار کرد و گفت که باتوجه به حضور و انتخاب فردی صادق، راستگو و کارآمد همچون پزشکیان، از او حمایت خواهد کرد. این درحالی بود که محمدرضا عارف نیز بر حمایت خود از پزشکیان تاکید کرد.
در حالی که دیروز درپی انتشار تصویری از دیدار یکی از کاندیداها با حسن روحانی، رییس‌جمهوری پیشین ایران با انتشار یک پیام ویدئویی از حمایت خود از این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد، وی از مردم خواست روز جمعه هشتم تیر به این کاندیدا که دارای صفاتی چون صداقت، شجاعت و وفاداری به منافع ملی است، رای دهند. او با بیان اینکه پزشکیان می‌تواند بار مسوولیت اداره مملکت را بر دوش بگیرد، گفت: «برای توسعه کشور، برای معیشت مردم، برای اینکه یک بار دیگر مردم شاهد تورم تک‌رقمی باشند، یک بار دیگر مردم شاهد رشد اقتصادی ۱۴درصد باشند، همه توان و تلاش خود را به کار ببرد و ما شاهد ایرانی توأم با آرامش و ایرانی باشیم که در مسیر توسعه واقعی قرار می‌گیرد.» همزمان شماری از استانداران ادوار نیز با صدور بیانیه‌ای از حمایت خود از مسعود پزشکیان پرده برداشتند. این درحالی بود که امضای چهره‌هایی از جمله علی دانش‌منفرد، علی جنتی، محمدحسین مقیمی، عبدالله کوپایی، علی‌اکبر رحمانی، حبیب‌الله بیطرف، هوشنگ بازوند، یحیی محمدزاده، غلامعلی سفید، سید‌حمید کلانتری، جعفر رحمان‌زاده، فریبرز محمودیان، نصرت‌الله تاجیک، ابراهیم رضایی‌بابادی، علی‌اکبر اولیاء، سید‌موسی خادمی، اسدالله رازانی، محمدعلی پنجه‌فولادگران، احمد ترک‌نژاد، عنایت‌اله رحیمی، محمدرضا پورمحمدی، سیدسعید شاهرخی، عبدالمحمّد زاهدی، علی‌محمد ‌احمدی، سید محمود میرلوحی، فتح‌اله حقیقی، احمد حسین‌زادگان، محمود شریفیان، علی‌اصغر زبردست، علی قنبری، اسماعیل تبادار، محمدهاشم مهیمنی، علی‌اصغر احمدی، محمدرضا صالحی، محمدرضا مروارید، مجید خدابخش، داود کشاورزیان، جمشید انصاری، محمدعلی کریمی، سید‌حسین مرعشی، علی جابریان‌همدانی، سید‌محمدعلی افشانی، سیدحمید طهائی، حسین کلانتری، عبدالکریم گراوند، انوشیروان محسنی‌بندپی، اسماعیل دوستی و سید‌جعفر موسوی در میان امضاکنندگان این بیانیه دیده می‌شدند.

انشقاق در اردوگاه اصولگرایان

همزمان با اتحاد اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در حمایت از مسعود پزشکیان، اوضاع در جناح راست چندان مساعد به نظر نمی‌رسد. این درحالی بود که وحید یامین‌پور در توئیتی با اشاره به آنچه یکی از چهره‌های موثر در اردوگاه اصولگرایان در این رابطه عنوان کرده بود، نوشت: «پیام استاد عابدینی: سازوکار وحدت از بین رفت… نامزد مورد حمایت خود را تبلیغ کنید و از تخریب بپرهیزید!»
این چهره رسانه‌ای اصولگرا همچنین با بیان اینکه «در میان کاندیداهای منتسب‌به این جریان سیاسی، هیچ‌کس حاضر نیست به نفع دیگری کنار برود»، اعلام کرد: «ساز و کار وحدت نیز از بین رفته است!»
البته در ساعات پایانی عصر دیروز، خبرهای غیررسمی و مبتنی‌بر گمانه‌زنی درخصوص احتمال کناره‌گیری برخی از این کاندیداهای اصولگرا منتشر شد اما در اغلب موارد، تکذیبیه‌ای به‌مراتب جدی‌تر جایگزین اخبار غیررسمی اولیه شد. با این همه هنوز برای صحبت درباره اینکه سکان اداره دولت چهاردهم در اختیار چه کسی قرار خواهد گرفت، زود است و برای یافتن پاسخ واقعی این پرسش، باید دست‌کم تا نیمروز یا حتی شامگاه شنبه هفته آینده منتظر بمانیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 5 =

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....