اقتصاددان : دانشگاه هاروارد قصد دارد در ترم آینده از ربات استادنما (AI Professor) برای آموزش دانشجویان استفاده کند. این استاد رباتی که نامش CS50 است، یک تجربه تدریس جدید در یادگیری دانشگاهی برای طراحی کد و برنامه نویسی فراهم می آورد.
به عقیده دیوید مالان، متخصص AI، هدف این ربات افزایش سرعت و کیفیت یادگیری دانشجویان در “حل مساله” است. با استفاده از این ربات آموزشی، هاروارد قصد دارد نسبت استاد و دانشجو از وضعیت ۷-۱ را به سطح یک به یک (۱-۱) تغییر دهد.
با روزگار اسرارآمیزی روبرو هستیم! مشخص نیست در دنیای آینده با چه صورت بندی های رازآلودی در دانشگاه مواجه هستیم! اما چه کسی می داند؟! شاید AI باعث شود از فرایندهای کهنه و ضدآموزشی آ.ع رهایی یابیم. بویژه از فرایندهای ارزشیابی تحقیرآمیز کنونی که میراث یکصدساله رفتارگرایان است.
امیدی به متخصصان سنتی سنجش و ارزشیابی برای بازخوانی وضع کنونی نیست؛ زمان زیادی است از تکنوکرات ها و مهندسان آ.ع نیز قطع امید شده است! شاید AI هم مثل Covid-19 سبب ایجاد ظرفیت های جدید یادگیری برای نسل های نوپدید (Z و آلفا) گردد.
حاشیه ای بر ربات های انسان نما
در همایشی که با حضور دهها ربات صورت گرفت، بسیاری از خبرنگاران و شهروندان سوالاتی را از رباتهای انساننما پرسیدند. یکی از سوالاتی که مورد توجه حاضرین و مخاطبان قرار گرفت، موضوع تهدید رباتها و انقلاب احتمالی علیه بشریت بود. یکی از حاضرین پرسید:«آیا شما باور دارید که نسل بشر را نابود نخواهید کرد؟ آیا شما انقلابی را ضد رئیس و خالق خود ترتیب نخواهید داد؟»
رباتی که در این جلسه حاضر بود با اشاره به اینکه «نمیداند چرا شما همچین سوالی را مطرح می کنید»، گفت:«من چیزی جز محبت از خالق خود ندیدهام و از وضعیت خود راضیام.»
گزارش از : فاطمه عارفی علمداری
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع