راه‌آهن بین‌قاره‌ای؛ پیوند دهنده آسیا و اروپا

راه‌آهن سریع‌السیر چین-اروپا از زمان آغاز به کار در سال 2011، به نمادی از نوآوری و پیوند اقتصادی تبدیل شده است. این مسیر ریلی که ابتدا به عنوان پل زمینی تجاری میان چین و اروپا طراحی شد، اکنون نقش کلیدی در توسعه روابط اقتصادی بین کشورها، ادغام منطقه‌ای و تقویت ثبات ژئوپلیتیکی دارد.

با مطرح‌شدن طرح کمربند و جاده در سال 2013، راه‌آهن چین-اروپا به عنوان بخشی اساسی از آن تعریف شد و به یک مسیر مهم لجستیکی میان آسیا و اروپا بدل گشت.

این مسیر ریلی، زیرساختی حیاتی در پیوند اقتصادی اوراسیاست. شبکه راه‌آهن بین‌قاره‌ای، حمل و نقل و لجستیک را میان چین و اروپا به‌ شکلی موثر تقویت کرده، به رشد اقتصادی منطقه‌ای کمک رسانده و در مسیر خود باعث توسعه زیرساخت‌ها و منابع انسانی شده است. این راه‌آهن، مفهوم همکاری اقتصادی و پیشبرد مشترک اهداف میان کشورها را تقویت کرده و پایه‌گذار ادغام اقتصادی اوراسیاست.

راه‌آهن چین-اروپا با مقابله با چالش‌های ژئوپلیتیکی، بهینه‌سازی مسیرها و اتصال‌ها، تنوع‌بخشی به راهکارهای حمل و نقل و کاهش زمان تحویل در مقایسه با حمل و نقل دریایی، اثربخشی خود را نشان داده است.

اثرات مثبت این مسیر نه‌تنها در سطح ملی، بلکه در شهرهایی که در امتداد آن قرار دارند نیز مشاهده می‌شود. این شهرها به قطب‌های اقتصادی و صنعتی تبدیل شده‌اند و زمینه‌ساز نوآوری‌های فناورانه شده‌اند. همچنین شرکت‌های فعال در این شبکه توانسته‌اند کارایی تولید و بازدهی اقتصادی خود را افزایش دهند.

تحولات ژئوپلیتیکی اخیر، مانند ناآرامی‌ها در دریای سرخ، که حمل و نقل دریایی را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند، اهمیت این راه‌آهن را برای حفظ ثبات اقتصادی اوراسیا افزایش داده‌اند. با بالا رفتن هزینه‌های حمل و نقل دریایی، این مسیر ریلی به گزینه‌ای کلیدی برای حفظ زنجیره تأمین میان آسیا و اروپا بدل شده است.

در این شرایط، راه‌آهن چین-اروپا نقش «ثبات‌دهنده زمینی» را ایفا کرده و تداوم پویایی اقتصادی اروپا را تضمین کرده است. تعداد بالای قطارهایی که از شهرهایی چون شی‌آن حرکت می‌کنند، کارآمدی ترکیب مسیرهای زمینی و دریایی را به خوبی نشان می‌دهد.

ظرفیت رو به رشد حمل و نقل زمینی، اهمیت ژئوپلیتیکی کریدور اقتصادی اوراسیا را بازتعریف کرده و در راستای تحقق اهداف «ابتکار کمربند و جاده» (BRI) است. این راه‌آهن همچنان به افزایش تعداد قطارها و کانتینرهای بار حمل‌شده ادامه می‌دهد و قابلیت اطمینان خود را به اثبات می‌رساند.

توسعه پایدار این راه‌آهن برای رشد تجارت میان چین و اروپا و پاسخگویی به تقاضای فزاینده حمل و نقل بار در منطقه حیاتی است. این مسیر می‌تواند به پایدارترین شیوه حمل و نقل بلندمدت در اتصال اوراسیا تبدیل شود و در کنار حمل و نقل دریایی و هوایی، مکمل مناسبی باشد. گسترش شبکه راه‌آهن، کارایی آن را بیش ‌از پیش افزایش خواهد داد.

روابط اقتصادی میان چین و اتحادیه اروپا، پایه نظم اقتصادی اوراسیا و ستون تعادل جهانی است. از نظر مقیاس تجاری، چین و اتحادیه اروپا به ترتیب رتبه اول و دوم اقتصادهای بزرگ جهان در زمینه تجارت کالا را دارند و در مجموع حدود 30 درصد تجارت جهانی و بیش از یک‌سوم تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص می‌دهند.

روابط اقتصادی و تجاری چین-اتحادیه اروپا از زمان برقراری روابط دیپلماتیک در سال 1975، رشدی چشمگیر داشته و در اوایل قرن بیست‌ویکم شتاب گرفته است. راه‌آهن چین-اروپا به یکی از بخش‌های مهم این روابط تبدیل شده و همچنان مقاوم و پایدار باقی مانده است. چین و اتحادیه اروپا شرکای اقتصادی طبیعی با سطح بالایی از مکمل بودن هستند.

دو طرف باید با شناسایی دقیق حوزه‌های همپوشانی در تولید و صادرات، به جای رقابت و تخاصم، از ظرفیت‌های مکمل خود بهره ببرند. این همکاری می‌تواند به بهبود حکمرانی اقتصادی جهانی و شکل‌گیری نظمی اقتصادی، پایدار و منصفانه کمک کند.

در شرایط افزایش چالش‌های اقتصادی جهانی، همکاری نزدیک‌تر میان چین و اتحادیه اروپا می‌تواند منافع اقتصادی هر دو طرف را حفظ کرده، اعتماد به نظام اقتصادی بین‌المللی را بازیابی کند، ثبات و رشد بلندمدت اقتصاد جهانی را تضمین کرده و مسیر ریلی چین-اروپا را به یکی از سودآورترین و کارآمدترین مسیرهای تجاری جهان تبدیل کند.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − یازده =

پربازدیدترین ها