در حالی که به تازگی عربستانسعودی یک توافق مهم امنیتی و سیاسی با پاکستان منعقد کرده که روابط دو کشور را به عنوان متحدان استراتژیک تعمیق میبخشد و به تازگی نیز قرار است یک هیات تجاری بزرگ از عربستان به اسلامآباد سفر کند، گزارشهای جدید حاکی از آن است که امارات نیز در چارچوب راهبردهای چندوجهی خود سرمایهگذاریهای بزرگی را در پاکستان انجام داده تا بتواند از این کشور دریچه به سوی نفوذ به آسیایجنوبی باز کند.
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان صنعت ، در همین رابطه، اول ماه گذشته میلادی بود که گروه بنادر ابوظبی اعلام کرد، قراردادی بزرگ برای لایروبی در ترمینال اصلی کانتینری کراچی امضا کرده است. این قرارداد بخشی از برنامهای گسترده برای ورود امارات به بخش لجستیک پاکستان است که شامل واگذاری اداره فرودگاه بینالمللی اسلامآباد به این کشور نیز میشود. به گفته ناظران از طریق این اقدامات، امارات در حال تثبیت جایگاه راهبردی خود در مسیرهای حیاتی میان آسیایجنوبی، آسیایمرکزی و خاورمیانه است و نقش خود را در تجارت و حملونقل منطقهای تقویت میکند.
از سوی دیگر توافق کراچی که میان شرکت کراچی گیتویترمینال و پیمانکار هلندی وناورد امضا شده، ظرفیت این ترمینال را تا ۳۳درصد افزایش داده و توان عملیاتی شرکت کراچی گیتوی ترمینال را دوبرابر خواهد کرد. همچنین گروه بنادر ابوظبی اعلام کرده که این پروژه با هدایت بازوی بینالمللی خود، شرکت نائوتوم پورتس، ظرفیت ترمینالهایش در پاکستان را تا سال ۲۰۲۶ دو برابر میکند.
این عملیات لایروبی بخشی از برنامه سرمایهگذاری ۳۰۰میلیون دلاری است که از سال ۲۰۲۳ آغاز شده است؛ یعنی زمانی که گروه بنادر ابوظبی امتیاز بلندمدت بهرهبرداری از اسکلههای کانتینری و محمولههای فله در بندر کراچی را بهدست آورد. از آن زمان تاکنون، این شرکت چهار اسکله در بندر کراچی را برای ۵۰سال و شش اسکله را برای ۲۵سال اجاره کرده است؛ اقدامی که نفوذ ابوظبی را در امتداد دریای عرب گسترش میدهد. زیرا شاهد هستیم که محمد التمیمی، مدیرعامل نائوتوم پورتس در بیانیهای اعلام کرده که این پروژه تنها یک ارتقای زیرساختی نیست، بلکه سرمایهگذاری آیندهنگرانهای برای تقویت تابآوری و اتصال اقتصادی پاکستان است.
پاکستان مسیر نفوذ به آسیای جنوبی
در همین رابطه زبیر فیصل عباسی، مشاور توسعه و سیاستگذاری در گفتوگو با المانیتور توضیح میدهد که این پروژه با رفع گلوگاههای زیرساختی به تسهیل جریان تجارت کمک خواهد کرد و به پاکستان امکان میدهد در شبکههای تولید جهانی ادغام شود. همچنین این پروژه میتواند حجم ترانزیت کالا از کراچی به آسیایمرکزی را افزایش دهد؛ بهویژه با اجرای طرح راهآهن ترانزیتی افغانستان. او افزود که با توجه به درگیری اخیر ایران و رژیم صهیونیستی، مسیر ایران کمتر قابلاعتماد خواهد بود و پاکستان میتواند جایگزین آن در مسیرهای تجاری منطقه شود.
لازم به ذکر است چند روز پیش از امضای قرارداد کراچی، کابینه پاکستان توافقی دولتی با امارات برای واگذاری اداره فرودگاه بینالمللی اسلامآباد را نیز تصویب کرد. این فرودگاه که از سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کرده به دلیل تاخیرها و ضعف خدمات مورد انتقاد قرار داشته و مقامهای پاکستانی معتقدند که واگذاری مدیریت به ابوظبی موجب ورود فناوریهای پیشرفته، تسریع فرآیندهای مسافرتی و ارتقای استانداردهای هوانوردی کشور میشود.
این توافق از دید کارشناسان، نقطهعطفی برای بخش هوایی پاکستان محسوب میشود و میتواند الگویی برای فرودگاههای لاهور و کراچی باشد. در واقع مقامات پاکستانی آن را چرخشی راهبردی در مسیر خصوصیسازی و کاهش زیان شرکتهای دولتی توصیف کردهاند.
در ۱۰سپتامبر ۲۰۲۵، کریدور تجاری مشترک میان شرکت «دیپی ورلد» امارات و سازمان لجستیک ملی پاکستان آغاز به کار کرد که بندر جبلعلی را از طریق کراچی به آسیای مرکزی متصل میکند. حتی نخستین محموله تجاری شامل ۳۸تُن قطعات خودرویی در مدت تنها ۱۶روز از دوبی به دوشنبه تاجیکستان منتقل شد که نسبت به زمان معمول ۲۰ تا ۷۰ روز کاهش چشمگیری دارد.
به همین دلیل است که میتوان گفت: امارات از این مسیرها برای تقویت نقش خود به عنوان محور اتصال خلیجفارس، جنوبآسیا و آسیایمرکزی استفاده میکند. به عنوان مثال امارات تاکنون بیش از ۱۰میلیارد دلار در پاکستان سرمایهگذاری کرده و حجم تجارت دوجانبه در سال ۲۰۲۳ به ۹/۷میلیارد دلار رسیده است. همچنین حدود ۸/۱میلیون پاکستانی در امارات زندگی و کار میکنند که یکی از بزرگترین جوامع مهاجر در خلیج فارس به شمار میرود.
به گفته تحلیلگران، اکنون شواهد نشان میدهد، ورود سرمایه امارات از بخش انرژی فراتر رفته و حالا در زیرساختهای حملونقل و لجستیک متمرکز شده است؛ حوزههایی که برای توسعه اقتصادی و پیوندهای منطقهای پاکستان حیاتی هستند.
در همین راستا زبیر فیصل عباسی معتقد است که این همکاریها زمینهساز جذب سرمایهگذاران دیگر از شورای همکاری خلیجفارس خواهد شد. در واقع هرچند پیشتر روابط اقتصادی دو کشور بهدلیل تمرکز امارات بر هند و کمبود اصلاحات ساختاری در پاکستان محدود بود اما اکنون با رقابت سرمایهگذاری میان امارات، عربستان و قطر فرصت تازهای برای پاکستان پدید آمده است.
در نتیجه از رهگذر این همکاریهای چندجانبه، پاکستان نیز در حال تبدیل بنادر و فرودگاههای خود به دروازههای نوین تجارت و سفر است؛ آن هم در حالی که امارات جایگاه خود را در مسیرهای حیاتی میان جنوب آسیا و خاورمیانه مستحکمتر میسازد.
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع