رئیس جمهور آفریقای مرکزی: چین و جمهوری آفریقای مرکزی شرکای درازمدت هستند

«فوستن-آرکانژ توادرا» رئیس جمهور آفریقای مرکزی در مصاحبه اختصاصی با «رادیو و تلویزیون مرکزی چین» ارزیابی خود از همکاری میان قاره آفریقا و چین را بیان کرد و در خصوص مسیر آینده آفریقای جنوبی سخن گفت.

بخشی از مصاحبه اختصاصی رادیو و تلویزیون مرکزی چین با رئیس جمهور آفریقای مرکزی را می‌خوانید.

خبرنگار: جناب رئیس جمهور، می‌دانیم که جمهوری آفریقای مرکزی یک دوست و شریک خوب چین است و دو کشور پیشرفتی مثبت در همکاری در زمینه‌های متنوع داشته‌اند. بنا بر این اول از همه مایلم ارزیابی کلی شما از توسعه روابط دوجانبه را بدانم.

توادرا: چین و جمهوری آفریقای مرکزی شرکای دوستانه درازمدت هستند. همکاری میان دو کشور تاریخچه‌ای طولانی دارد. جمهوری آفریقای مرکزی یکی از نخستین کشورهایی است که چینِ جدید را به رسمیت شناخت. دو کشور ما به نتایج خوب همکاری در بسیاری از حوزه‌ها مثل آموزش و انرژی دست یافته‌اند. چین پشتیبانی ارزشمندی از جمهوری آفریقای مرکزی در حوزه دیپلماسی به عمل آورده است. دو کشور مدت‌های طولانی است که همکاری سطح بالا را حفظ کرده و به نتایجی ثمربخش دست یافته‌اند.

خبرنگار: در حال حاضر چین در حال انجام اصلاحات عمیق همه جانبه و ترویج مدرنیزاسیون به سبک چینی است. نظر شما درباره مدرنیزاسیون به سبک چینی چیست؟

توادرا: مدرنیزاسیون به سبک چینی فرهنگ چینی را یکپارچه کرده است. این مدل توسعه بسیار خاص و الهام بخش ماست. توسعه فقط یک مدل ندارد که از مدل غربی کپی برداریم کنیم. مدل توسعه چین ضمن برنامه ریزی چشم انداز و اشاره به جهت، به رفاه مردم چین و ترویج و توسعه فرهنگ چینی نیز توجه دارد. وقتی به چین سفر می‌کنید این ترکیب سنت و مدرنیته، فضای فرهنگی منحصر به فرد و اقتصاد با نشاط همه چشم نواز هستند.

خبرنگار: «نشست مجمع همکاری چین-آفریقا» سپتامبر امسال در پکن برگزار خواهد شد. موضوع نشست امسال «دست در دست هم برای ترویج مدرنیزاسیون و ساخت جامعه سطح بالای چین-آفریقا با آینده مشترک» است. به نظر شما چگونه باید پیوند جامعه چین و آفریقا را با آینده مشترک در عصر جدید محکم کنیم؟

توادرا: آفریقا و چین یک تاریخچه طولانی از همکاری دارند. این بر اساس واقعیت اجتماعی هر دو طرف آفریقا و چین، احترام به حاکمیت طرف مقابل و برگزاری گفتگو مبتنی بر اصل نفع متقابل و برد-برد است. این همکاری صریح و صادقانه، مملو از دوستی و برادری است و منعکس کننده پروژه‌های همکاری فراوان میان آفریقا و چین است. به همین دلیل، کشورهای آفریقایی بیشتر و بیشتری خواستار تعمیق روابط مبتنی بر همکاری خود با چین هستند.

خبرنگار: به نظر شما، اهمیت معاصر «ابتکار توسعه جهانی»، «ابتکار امنیت جهانی» و «ابتکار تمدن جهانیِ» پیشنهادی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین برای جهان امروز چیست؟

توادرا: کشورهای آفریقایی فعالانه در حال انجام وظایف چندگانه با پشتیبانی چین هستند مطابق با چشم انداز کشورهای آفریقایی از جمله جمهوری آفریقای مرکزی است. به همین دلیل است که ما در موضوعات مختلف به شکل تنگاتنگی با چین متحد هستیم و از همدیگر حمایت می‌کنیم. ما مجموعه ابتکارات پیشنهادی رئیس جمهور شی جین پینگ را اجرا خواهیم کرد و همکاری خود با چین را بیش از پیش تعمیق می‌بخشیم.

رئیس جمهور آفریقای مرکزی در این مصاحبه تاکید کرد ساخت مشترک «ابتکار کمربند و جاده» رفاه مردم این کشور را بهبود بخشیده است.

به گفته وی همکاری میان چین و قاره آفریقا صادقانه، دوستانه، مبتنی بر نفع متقابل و برد-برد است و منافعی ملموس را برای بسیاری از کشورهای آفریقایی به ارمغان آورده است.

فوستن-آرکانژ توادرا در خصوص مدرنیزاسیون به سبک چینی هم گفت که دستاوردهای چین شگفت انگیز هستند.

وی تصریح کرد که انتظارات فراوانی از «نشست مجمع همکاری چین-آفریقا» که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود،‌ دارد.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − پنج =