ذیل پر و بال ملائک درمغناطیس حسین ع

باسلام و ادب و احترام و ارادت محضر مخاطبین بزرگوار اقتصاددان، و عرض تواضع و خاکساری به پیشگاه طی طریق کنندگان و مشایه و نقش آفرینان  پدیده رستاخیزی اربعین حسینی، در زمینه آثار و برکات فردی، اجتماعی و فرا دینی و بین المللی این حماسه خود جوش و خدا جوش(برکت)، مواردی را از دریچه نگاه خود به عرض می رسانم؛
یک- همانگونه که مستحضر هستید ، پیاده‌روی و زیارت حرم مطهر امام حسین علیه السلام در روز اربعین ریشه تاریخی دارد چرا که جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در سال ۶۱هجری قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت،
به کربلا رسیدند و طبق آنچه که در منابع شیعه معتبر مشهود است، در روز اربعین حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) و امام سجاد علیه السلام همراه با هشتاد و چهار نفر از اسرای عاشورا وارد کربلا شدند و پس از گفتگو با جابر عبدالله انصاری، قبر مطهر امام حسین (علیه السلام) را زیارت نمودند و از آنجا زیارت اربعین آغاز و پایه گذاری شد.
دو- حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اهمیت پاسداشت و بزرگداشت روز اربعین حسینی در اول فرودین سال ۱۳۸۵ چنین بیان داشتند:
«شروع جاذبه مغناطیسی حسینی، در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشند، این‌‌ همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست».
سه- مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت (ره) نیز در این خصوص فرمود:
«امام زمان (عج) پس از ظهور، خود را به واسطه امام حسین علیه السلام به همه عالم معرفی می‌کند، بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، امام حسین علیه السلام را شناخته باشند و پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای این کار است.»
چهار- در تحلیل و شناخت جامعیتی و  ماهیتی اربعین حسینی، چاره ای نیست تا به برخی از  ارکان و نقش افرینان ” ابر پروژه اربعین حسینی” بپردازیم که عبارتند از:
۱ –  مغناطیس حسینی:
جاذبه حرم ملکوتی سیدالشهدا ابا عبدالله الحسین علیه السلام است که شیفتگان آل الله را کهربایی از اقصی نقاط دنیا از هر نوع رنگ و زبان و دین و آیین مجذوب و شیدای خود نموده است.  حب الحسین یجمعنا
۲- ولایت پذیری مطلق:
لبیک گویی و تجدید میثاق به آستان قدسی امیرالمومومنین علی علیه السلام اول مظلوم عالم
به عنوان مبدا و آغاز مشایه و پیاده روی انتخاب تا منشور قیام حضرت مهدی عج را تداوم  و احیای مکتب علوی در مدینه فاضله پیش رو را اعلام نمایند. همانگونه که:
کعبه سنگ نشانی است که ره گم نشود!
۳- شور و شوق موکب داران :
موکب داران عراقی(بطور خاص) با تمام توان و انرژی پذیرای زائرین و مشتاقان نگین زمردینی که کربلای معلی آن را در آغوش گرفته است.
موکب داران علاوه بر سختی تجهیز و برپایی موکب در مکان موقتی و غالبا بیابانی و تدارک آذوقه برای هوای داغ تابستان و گرانی و تامین مالی و آشپزی مشقت بار و پذیرایی شبانه روزی،  افزون بر ۱۰ روز و بویژه اشتیاق و التماس و تمنای حضور و استراحت زائرین در تناول از حاصل زحماتشان از جلوه های زندگی مهدوی است که در دنیا بجز اربعین حسینی مسبوق به سابقه نیست و نخواهد بود.
۴- سخاوتمندی مفرط عراقیها:
مردم عادی و بعضا کم برخوردار و ناتوانی که همه اندوخته خود را ملتمسانه و مشعوفانه زائرین اربعین را به خانه هایشان دعوت و اسباب استراحت و پذیرایی آنها را در عالیترین وجه ممکن فراهم می نمایند و کودکان را نوازش و تشویق که حقیقتا قلم را یارای تصویر آن همه ایثار و فداکاری و خدمتگذاری خالصانه نیست.
۵- تامین کنندگان واقعی:
بسترسازان تمهیدات آرام و امن پیاده روی که برغم مشتاقان میلیونها دل سبردگان به اهلبیت رسول الله ص، معاندین و حسودانی و فرق منحرفه ای هستند که طاقت دیدن اینهمه حضور حماسی و ایثار و گذشت و فداکاری را ندارند. لذا پیشگیری از توطئه های این خناسان، نیازمند هوشیاری ویژه نیروهای اطلاعاتی انتطامی و امنیتی برادران عراقی می باشد که الحمدالله تاکنون به احسن وجه ایفای وظیفه نموده اند.
البته بخش هلال احمر و بهداشت و درمان و حمل و نقل عمومی و شخصی و سایر دستگاههای ذیمدخل نیز نقش پررنگی در این حماسه حضور در ظهور داشتند که اجرشان ماجور باد.

۶- زائرین شوریده دل:
زائرین عاشق و شیدای حسینی که مهمترین و اصلی ترین نقش را در این” ابرپروژه” و الگوسازی زندگی مهدوی دارند.
هستند عاشقانی که از اوایل ماه صفر ،عزم خود را برای زیارت اربعین حسینی از  صدهاکیلومتر دورتر و برخی از مشهدالرضا (قریب بر دو هزار کیلو متر) طی طریق می کنند.

شب و روز و سختی بیابان و تشنگی و گرسنگی و خستگی در ادامه راه و حضور آنها در ظهور اربعین خللی ایجاد نمی کند.
چه کهنسالانی که به کندی و عصاکشان و چه کودکان و نوزادانی که داخل سبد و چرخ، کشان کشان و چه ذوج های جوانی که مستانه مشایه را عمود به عمود در می نوردند تا به عمود ۱۴۵۲ برسند و پس از عرض سلام و ادب به آستان قمر منیر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام، مجوز طواف از دور و نزدیک سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش را می ستانند.
۷- مبلغین مبهوت و حیران :
واعظین و مادحین و علما و پژوهشگرانی که هم به تبیین ماهیتی و چرایی مشایه و هم به مسولیت و ماموریت امروز مسلمانان در پساعاشورا و همچنین تحقیقات و گردآوری و پردازش دیدگاههای متنوع زائرین عزیز می پردازند.
صدالبته آنها چیزهایی را تفسیر می نمایند که قبلا برای زائرین اربعینی به خاطره تبدیل شده است!
و همواره بخش نازلی از عظمت “محبت مواج” اربعین را بر زبان می آورند.
۸- رسانه ها( ملی محلی و شخصی) :
بخش رسانه ای(خبرنگاران گزارشگران و تصویر برداران و سایر عوامل جهادی و پشتیبانی) و خاصه رسانه ملی ج.ا.ا و شبکه های مجازی دین گرا و بخش فرهنگی عراقیها و بویژه تولیت مقدس شهدای کربلا که قطره ای از حضور مواج و طوفانی شور و شیدایی این خلاقیت کهنی (که نه تنها هیچ غباری بر روی آن ننشسته و نخواهد نشست، بلکه هرساله پر شورتر و پر رونق تر می گردد) را پیش چشم میلیاردها انسان به تصویر می کشند.
ضمن اینکه آثار فرهنگی خود زائرین نیز صحنه های عجیب و غریب و زیبایی را شکار و تصویربرداری نموده و بازار سلفی ها نیز بیشتر از همه داغ داغ است!
۹- استراتژی تالیف قلوب  :
حقیقتا قلبهای زائرین صیقل خورده است.ادب و احترام و گذشت و تواضع و کمک و مساعدت موج می زند!
پذیرفتنی نیست این مردم همان آدمهای کوچه و بازار شهرمانند!
خیلی لطیف و با اخلاق و مهربان و خوشرو و پر نشاط و با انگیزه و دوست داشتنی شده اند.
به گونه ای با افراد غریبه و نا آشنا رفتار و ارتباط دارند، گویی سالها در انتظار این دیدار بوده اند و به قدری با هم با ملاطفت و با تبسم برخورد می کنند که متاسفانه “برادر با برادر” در شهر و دیار خود ندارد! و این تالیف قلوب  بسیار حسرت گونه و شگفت انگیز است.
۱۰- تمرین سبک زندگی مهدوی:
اربعین حسینی بدرستی زیر ساختهای اعتقادی و اندیشه ای، مسیر کربلای حسینی تا سرزمین موعود مهدوی را ترسیم نموده است.
در این ابر پروژه،  از منیتها و منفعت طلبی ها و سوئ استفاده ها و بی انصافی ها و کم کاری و افسردگی و بی حالی و ناامیدی ها و گرانفروشی و احتکار و غش در معامله و ربا و ریا و درگیری و مشاجره و مدیربازی و رئیس بازی، استعمارقبیله و گروه و حزب بازی و استثمارکارگر و زندگی تک بعدی مادی و هرچه صفات رذیله و پلشتی، خبری نیست!
از آنسو ؛
جامعه ای که از این آلودگیها مبری باشد، جایگزین آن عطوفت و مهربانی و انفاق و گذشت و ایثار و سخت کوشی و تلاش مداوم و کار و خدمات کیفی و انبوه، با رنگ و لعاب الهی و معنوی و حسینی و برادری و برابری موج می زند و ناخواسته هجوم خوبیها و نیک سرشتیها، گرمای داغ تابستان کویر عراق ، فضای اربعینی را معطر و به نسیم بهاری تبدیل می نماید.
۱۱- ” رقابت ”  در دریای محبت مواج :
عرضه کنندگان خدمات خودشان را  به اکمل وجه تولید و ملتمسانه زائرین را دعوت و مشتاقانه و رایگان تقدیم و محترمانه تکریم و از متقاضیان تقدیر می نمایند.
از آن طرف؛
متقاضیان به حداقل انتظار قانع، به بود و نبودش و کم و کیفش راضی و سپاسگزار و بی منت و بی توقع و با امید و پر انرژی و در اوج قدرت نمایی، به ایفای ماموریت خویش که پیاده روی و حرکت بسوی نور تا ظهور است طی طریق می نمایند.
۱۲-  يداللَّه علي الجماعه
دست خدا كه بالاترين دست هاست، بر سر جماعتي است كه مسلمان و مؤمن باشند.
لذا یاری گروهی و جمعی مومنین باهم علاوه برحل مشکلات مبتلابه ، اسباب یاری خداوند را مهیا که بزرگترین و مطمئن ترین و اثربخش ترین کمک را درپی خواهد داشت.
علی ایحال؛ آثار و برکات زندگی و زیست اربعینی را نه زبان قادر به گویش و نه قلم قادر به تحریر و نه دوربین توان ارائه تصویر کاملی (حتی از موارد جزیی حادث شده ) را دارد چه برسد به تبیین جامعیت ماجرا!
بدرستی که سینرژی و هم افزایی و برکات اربعین در مغناطیس حسینی است که مصداقی روشنی را در معرفی “زندگی مهدوی” را نشان می دهد.
۱۳- برچیده شدن مرزهای جغرافیایی فرهنگی:
در کنشگری و راهپیمایی اربعین حسینی از تفکیک رنگ و زبان و ملیت و قومیت و حتی دین و آئین خبری نیست! همه آزادگان جهان، گمشده آرمانی خود را در بهشت نجف- کربلا جستجو می کنند.

۱۴- “جاماندگان شوریده حال” :
حرکت نوین و مهمی که می رود تا همپای پیاده روی اربعین حسینی در برخی شهرهای کشورهای مسلمان و غیر مسلمان نهادینه شود راهپیمایی “جاماندگان” است.
واقعا آثار این بخش از “ابر پروژه اربعین ” در آینده نه چندان دور، اگر تاثیرات اجتماعی آن در بیداری مسلمین و ابنای بشر، و بستر سازی انقلاب مهدوی مهمتر نباشد، کمتر نخواهد بود.
چرا که ظرفیت پذیرایی کشور میزبان محدود است
( مثلا ۲۰ میلیون زائر) از یک سو و عدم توانایی و امکانات مشتاقان دهها میلیونی برای زیارت به کربلای معلی سبب گردیده ، پروسه ” جاماندگان” هرساله پرشورتر از گذشته برگزار گردد.
کوتاه سخن اینکه ؛
محصول گرانبها و سینرژی و برکت ابر پروژه اربعین در جاذبه مغناطیس حسین(ع) ؛ لبیک یامهدی (عج) است.
اربعین مملو از صحنه های متحیر العقول مادی و معجزه گونه ای است که (همانگونه عرض شد) قابل تفسیر و تصویر و تبیین نیست!
در یک کلام؛ شنیدن کی بود مانند دیدن!
شایان ذکر است این اجتماع بزرگ در حالیکه اعلام صریح وفاداری و علاقه شدید محبان و ارادتمندان به ساحت مقدس سیدالشهدا (علیه السلام) است، از سویی مانور و رژه عظیمی در راستای تبری جستن از اقدامات ضد بشری تکفیری‌ها، صهیونیستها، مستکبرین  و دشمنان اهل بیت (ع) نیز به شمار می‌رود.
و من الله التوفیق
ارادتمند ناصر کاظمی

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هفت =