تاریخ انتشار : جمعه 15 تیر 1403 - 14:07
کد خبر : 171191

دیپلماسی روسای جمهور انگیزه‌ای جدید به دوستی چین-تاجیکستان تزریق می‌کند

دیپلماسی روسای جمهور انگیزه‌ای جدید به دوستی چین-تاجیکستان تزریق می‌کند

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به دعوت «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان سفری رسمی به این کشور خواهد داشت. سران دو کشور تبادل نظری عمیق در خصوص روابط دوجانبه، همکاری در حوزه‌های کلیدی و شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای خواهند داشت و برنامه‌ها و سازوکارهایی تازه برای توسعه آینده روابط چین-تاجیکستان طرح‌ریزی می‌کنند. رهبری دو

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به دعوت «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان سفری رسمی به این کشور خواهد داشت. سران دو کشور تبادل نظری عمیق در خصوص روابط دوجانبه، همکاری در حوزه‌های کلیدی و شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای خواهند داشت و برنامه‌ها و سازوکارهایی تازه برای توسعه آینده روابط چین-تاجیکستان طرح‌ریزی می‌کنند.

رهبری دو طرف، مزیت سیاسی و بزرگترین تضمین برای توسعه استوار و درازمدت مناسبات چین-تاجیکستان محسوب می‌شود. درک، احترام، اعتماد و حمایت متقابل سنت‌های بسیار خوبی هستند که چین و تاجیکستان مشترکا آنها را حفظ کرده‌اند. رئیس جمهور شی طی سال‌های اخیر تماس‌ها و تعامل‌های پشت سر هم و فراوان را با رئیس جمهور رحمان حفظ، دوستی عمیقی ایجاد و مناسبات-تاجیکستان را به سوی جلو هدایت کرده است.

شی جین پینگ در سپتامبر ۲۰۱۴ نخستین سفر رسمی خود به تاجیکستان را انجام داد. امامعلی رحمان حدود ۱۰ ساعت همتای چینی خود را همراهی کرد و او را به یک ضیافت شام خانوادگی دعوت نمود. «دوستان خوب باید دست در دست هم داشته باشند!». قدم زدن دست در دست هم و شانه به شانه روسای جمهور چین و تاجیکستان به یک افسانه دیپلماتیک تبدیل شده است.

طی دومین سفر آقای شی به تاجیکستان در ژوئن ۲۰۱۹ بالاترین مدال تاجیکستان یعنی «مدال تاج» از طرف امامعلی رحمان به او اهدا شد. روسای جمهور دو کشور بیانیه‌ای مشترک درباره تعمیق هر چه بیشتر مشارکت راهبردی جامع به امضاء رسانده و تاکید کردند طرفین به ساخت تدریجی یک جامعه توسعه چین-تاجیکستان و یک جامعه امنیتی چین-تاجیکستان پایبندند.

روسای جمهور دو کشور طی «نشست چین-آسیای مرکزی» در مه ۲۰۲۳ مشترکا از ساخت یک جامعه چین-تاجیکستان با سرنوشت مشترک توسط دوستی همیشگی، به اشتراک گذاری غم و شادی، سود متقابل و نتایج برد-برد خبر دادند امری که هدف توسعه مناسبات دو جانبه را به خوبی روشن ساخت و پیامی مثبت به مردم دو کشور و جهان ارسال کرد.

روابط چین-تاجیکستان ریشه‌های تاریخی اساسی، پایه سیاسی مستحکم، مفاهیم همکاری غنی و حمایت افکار عمومی را دارد. چین و تاجیکستان تحت هدایت راهبردی سران دو کشور دست در دست هم داده تا مستمرا ثمرات همکاری عملگرایانه را توسعه و تحکیم بخشند تا مردم دو کشور بتوانند از منافع ملموس این همکاری بهره مند شوند، توسعه اقتصادی و اجماعی و رفاه ترویج یابد و به شکلی موثر صلح و ثبات منطقه‌ای حفظ شود.

تاجیکستان یکی از اولین کشورهایی بود که از ساخت مشترک «ابتکار کمربند و جاده» حمایت کرد و اسناد همکاری با چین را به امضاء رساند. تاجیکستان با ساخت مشترک ابتکار کمربند و جاده فعالانه پیشبرد عمیق «راهبرد توسعه ملی تاجیکستان قبل از سال ۲۰۳۰» را ترویج می‌کند.

از پیشرفت مستمر بزرگراه «چین-تاجیکستان» که از «فلات پامیر» عبور می‌کند گرفته تا تکمیل پل و تونل راه آهن «یاوان-وحدت» که شمال و جنوب را به هم متصل می‌کند، از تکمیل نیروگاه برق حرارتی که به شکلی قابل توجه مشکل کمبود برق در دوشنبه را در زمستان حل می‌کند تا پارک صنعتی نساجی کشاورزی در حال رونق که برای بسیاری از افراد شغل ایجاد کرده، چین و تاجیکستان به نتایج مثبت در ساخت کیفیِ ابتکار کمربند و جاده دست یافته‌اند.

دو طرف در حال حاضر در حال مذاکره همکاری در حوزه‌های فناوری سبز، اقتصاد دیجیتال، هوش مصنوعی و دیگر زمینه‌ها هستند تا انگیزه جدید به توسعه کیفیِ روابط چین-تاجیکستان تزریق کنند.

طی سال‌های اخیر شمار زیادی از دانشجویان تاجیک در موسسات کنفوسیوس تحصیل کرده و دانشجویان بین‌المللی اهل کشور تاجیکستان در چین افزایش یافته‌اند. در دو سالی که نخستین «کارگاه لوبانِ» آسیای مرکزی در تاجیکستان راه اندازی شد، شمار زیادی از استعدادهای کمیاب برای آموزش فنی حرفه‌ای تاجیکستان و فرآیند صنعتی شدن و مدرنیزاسیون این کشور تربیت شده‌اند.

از «تب زبان چینی» گرفته تا «تب چین»، از آموزش زبان گرفته تا ترجمه متقابل آثار ادبی مشهور، از حفاری‌های باستان‌شناسی گرفته تا حفاظت آثار باستانی، بذر دوستی چین-تاجیکستان در سینه‌های جوانان دو کشور کاشته شده و این دو تمدن باستانی پرتو درخشان‌تری در گفتگو و یادگیری متقابل تابیده‌اند.

«سیف‌الله‌یف کانویاتورو اسماعیل‌تویچ» نائب رئیس «خبرگزاری خاور تاجیکستان» گفت تاجیکستان و چین نزدیکترین همسایگان و شرکا هستند و این باور وجود دارد که سفر آتیِ رئیس جمهو شی جین پینگ توسعه مداوم روابط دوجانبه را ترویج خواهد کرد و به مردمان دوست دو کشور نفع خواهد رساند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 + بیست =