بازار خودرو در نخستين روزهاي آبانماه با نوساناتي محدود و بعضاً متناقض مواجه شد. گزارش ميداني از بازار خودرو نشان ميدهد قيمت بيشتر خودروهاي داخلي در هفته نخست آبان ۱۴۰۴ روندي صعودي داشته است. در حالي كه معاملات هنوز در ركود بهسر ميبرد، بهاي برخي مدلها تا بيش از ۱۰۰ ميليون تومان افزايش يافته است. فعالان بازار ميگويند افزايش نرخ ارز و نگراني از اصلاح قيمت بنزين دو عامل اصلي جهش اخير بودهاند. كارشناسان نيز بر اين باورند كه با توجه به ابهام در چشمانداز اقتصادي و سياسي كشور، اغلب فعالان بازار رويكردي محتاطانه در پيش گرفته و ترجيح ميدهند در وضعيت انتظار باقي بمانند. به اعتقاد تحليلگران، هرچند در كوتاهمدت بازار در ركود نسبي و با دامنه نوسان اندك قرار دارد، اما با توجه به شرايط اقتصادي موجود و اخبار نامطلوب در سطوح داخلي و بينالمللي، پيشبينيها حاكي از تداوم روند افزايشي قيمت خودرو در ميانمدت و بلندمدت است. همچنين به گفته فعالان بازار خودرو، با اينكه خودروسازان داخلي و مونتاژكاران در يك هفته گذشته افزايش قيمت را اعلام كردند اما همچنان بازار خودرو در ركود است و مردم ميل به خريد ندارند.
افزايش دوباره قيمت خودرو در آبان
به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ، بازار خودرو در هفته اول آبانماه با نوسانات جزئي همراه بود و بيشتر مدلها در محدوده قيمتي روز گذشته معامله شدند. با اين حال، در برخي خودروهاي مونتاژي و وارداتي افزايش خفيف قيمت ديده ميشود. بر اساس قيمتهاي ثبتشده در بازار تهران، دنا پلاس MT۶ به ۱ ميليارد و ۱۵۸ ميليون تومان رسيده و پژو ۲۰۷ دندهاي هيدروليك با جهشي بيش از ۵۰ ميليون توماني در حدود ۱ ميليارد و ۱۲ ميليون تومان معامله ميشود. در ميان خودروهاي دوگانهسوز نيز افزايش محسوس ديده ميشود؛ سورن پلاس دوگانهسوز (كپسول بزرگ) از مرز ۱ ميليارد و ۳۵ ميليون تومان عبور كرده و ساينا GX دوگانهسوز به ۷۳۰ ميليون تومان رسيده است. خودروهاي جديدتر نيز از موج گراني در امان نماندهاند. ريرا حالا ۱ ميليارد و ۸۸۵ ميليون تومان قيمت دارد و شاهين اتوماتيك G به ۱ ميليارد و ۲۵۳ ميليون تومان رسيده است. در رده قيمتي پايينتر، رانا پلاس TU۵ با ۹۲۵ ميليون تومان و كوييك GXR با ۶۸۰ ميليون تومان معامله ميشوند. چانگان CS۵۵ نيز ۲۰ ميليون تومان گران شد تا با نرخ سه ميليارد و ۱۴۰ ميليون تومان خريد و فروش شود. از سوي ديگر، هايما ۷X رشد ۱۰ ميليون توماني را پشت سر گذاشت تا با نرخ ۲ ميليارد و ۲۶۰ ميليون تومان در بنگاههاي معاملاتي عرضه شود. X۲۲ پرو دستي ۲۰ ميليون تومان ارزانتر از روزهاي گذشته و با نرخ يك ميليارد و ۳۱۰ ميليون تومان در معاملات ديروز حاضر شد. همچنين، آريزو ۶GT رشد ۱۷ ميليون توماني را تجربه كرد تا با نرخ دو ميليارد و ۵۵۷ ميليون تومان مورد معامله قرار گيرد. ديگنيتي پرستيژ كاهش قيمت ۲۵ ميليون توماني را تجربه كرد و به نرخ معاملاتي دو ميليارد و ۷۱۵ ميليون تومان سقوط كرد. از سوي ديگر، كيامسي J۷ نسبت به روزهاي گذشته ۱۷ ميليون تومان گران شد تا با قيمت دو ميليارد و ۳۵۵ ميليون تومان در پلتفرمهاي آنلاين خريد و فروش خودرو آگهي شود.
نمايشگاهداران ميگويند بازار در حالي شاهد افزايش قيمتهاست كه تقاضا همچنان پايين است. يكي از فروشندگان در خيابان آزادي تهران ميگويد: «هيچكس نميخرد، ولي قيمتها بالا ميرود. كارخانهها عرضه را كم كردهاند و بازار هم از آينده قيمت سوخت ميترسد.» افزايش پيدرپي قيمتها در شرايطي رخ داده كه بازار عملاً در ركود بهسر ميبرد و معاملات واقعي كاهش يافته است. كارشناسان معتقدند نوسان ارزي، تأخير در عرضه خودروهاي جديد و ابهام درباره سياستهاي بنزيني، زمينه را براي رشد غيرواقعي قيمتها فراهم كرده است. به گفته يكي از كارشناسان بازار خودرو، «اگر دولت برنامه روشني براي عرضه، واردات و سياستهاي سوخت نداشته باشد، همين روند صعودي ادامه خواهد داشت و تا پايان پاييز احتمال افزايش دوباره قيمتها وجود دارد.» به اين ترتيب، بازار خودرو ايران بار ديگر در وضعيتي متناقض قرار گرفته است؛ ركود در فروش، اما گراني در قيمت تصويري است كه براي بسياري از خريداران، يادآور روزهاي پرالتهاب سال گذشته به حساب ميآيد.
افزايش قيمت خودروها بازار را از ركود خارج نكرد
اسد كرمي در گفتوگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا با بيان اينكه خودرو از چند ماه گذشته تاكنون همچنان در ركود است گفت: شاهد افزايش قيمت خودروها به ويژه داخليها هستيم بدون اينكه كيفيت ارتقا پيدا كند و جلب مشتريان و خريداران فراهم شده باشد. وي ادامه داد: شرايط اقتصادي از يك سو، نوسان ارز از سوي ديگر و افزايش قيمت خودروها باعث شده است تا مردم رغبتي براي خريد و فروش خودرو نداشته باشند. رييس اتحاديه صنف نمايشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران با بيان اينكه واردات كند شده است گفت: واردات خودرو به سرعت انجام نميشود و خودروهاي خارجي هم بر اساس نياز متقاضيان وارد كشور نميشود. وي عنوان كرد: خريداراني كه حتي از سال گذشته اقدام به ثبت نام و پرداخت وجه خودروهاي چيني كرده بودند، هنوز نتوانستهاند خودورهاي خود را تحويل بگيرند. كرمي خاطرنشان كرد: خودروسازان و مونتاژكاران خودروها را در مقابل حوالهها به موقع تحويل نميدهند و در تعهدات خود به خريداران خلف وعده ميكنند.
عمادالدين جعفري، كارشناس بازار خودرو درباره وضعيت هفته نخست آبانماه نيز گفته است: «اگرچه قيمت خودرو در سايتهاي خريد و فروش بهدليل نوسانات ارزي افزايش يافته، اما حجم معاملات همچنان پايين است. در واقع، تنها مصرفكنندگان واقعي يعني افرادي كه قصد تعويض يا خريد خودرو صفر دارند در بازار فعالاند و خبري از رونق جدي نيست.» به گفته اين كارشناس خودرو، «بازار ديگر مانند گذشته شاهد هجوم خريداران نيست و بيشتر به سمت مصرفي شدن حركت كرده است. در حال حاضر، حباب قيمتي در خودروهاي داخلي و اغلب مدلهاي وارداتي مشاهده نميشود؛ مگر در موارد خاصي كه بهدليل محدوديت عرضه، قيمتها حبابي شدهاند. با اين حال، در قيمتهاي فعلي خريد و فروش چنداني صورت نميگيرد و سرمايهگذاران وارد بازار نشدهاند. بنابراين، بازار فعلاً روندي آرام و منطقي را طي ميكند.»
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع