دورنمای بورس در دی‌ماه

بازار سرمایه در حالی وارد اولین ماه زمستان شده است که ماه گذشته برای بورس ماه مثبتی بود. مثبت‌های پیاپی در حالی اتفاق افتاد که عمده پیش‌بینی‌ها حاکی از یک روند تعادلی بود. با این وجود حالا خوش‌بینی‌ها به بازار سرمایه بازگشته و بسیاری انتظار دارند که بازار در دی‌ماه هم حرکت رو به جلوی خود را دنبال کند. در ماه گذشته غالب کارشناسان موضوع تجدید ارزیابی‌ها را به عنوان محرک اصلی بورس مطرح کردند. اتفاقی که اگرچه مهم و تاثیرگذار بود اما طبیعتا نمی‌توانست اثر بلندمدتی روی بازار داشته باشد. آنچه بیشتر در دی‌ماه برای بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران حائزاهمیت است، بیشتر عوامل بنیادین خواهد بود. اگر تغییرات در روندهای کلان اقتصاد رخ ندهد، به نظر می‌رسد که احتمالا در دی ماه باید شاهد یک روند و مسیر تعادلی برای بازار باشیم. البته انتشار گزارش‌های ۹ماهه شرکت‌ها به صورت تدریجی هم می‌تواند محرک مهمی برای تداوم رشد در بازار سرمایه باشد، منوط به آنکه آمار و ارقام این گزارش‌ها سمت و سوی مثبت داشته باشد.
با این وجود برخی تحلیل‌ها حاکی از آن است که مهم‌‌ترین ویژگی بازار سرمایه در حال حاضر این است که بازار سرمایه جاماندگی معناداری نسبت به وضعیت عمومی اقتصاد دارد و اکنون دلایل قوی برای رشد بازار وجود دارد. از این منظر اگر اتفاق تازه‌ای در جهت معکوس کردن بازار رخ ندهد و تصمیم جدیدی توسط سیاستگذار گرفته نشود، می‌توان خوش‌بین بود که روند ایجاد‌شده در بازار سرمایه ادامه‌‌دار باشد و به ‌مرور فضای بی‌‌اعتمادی که در سال‌‌های اخیر شکل‌ گرفته بود کمرنگ‌ بشود. از سوی دیگر با توجه به اینکه در سیکل بلند‌مدت صعودی قرار داریم، احتمالا در طول ماه‌‌های آینده تا پایان سال، به مرور اعتماد سهامداران ترمیم شده و شاهد ورود نقدینگی تازه به بازار سرمایه خواهیم بود. البته با نزدیک شدن به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس در اسفند‌ماه به نظر می‌رسد که شرایط کلی بازار به سمت ریزش یا اصلاح شدید نچرخد و سیاستگذار در آستانه انتخابات اعتماد را به سرمایه‌گذاران برگرداند.  در گفت‌و‌گو با یک تحلیلگر ارشد مالی به بررسی بورس در ماه گذشته و همین طور روندهای موثر بر چشم‌انداز بازار سرمایه پرداخته ایم.

متغیرهای اثرگذار در آینده بازار

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ، مهشید داداش‌زاده تحلیلگر بازارهای مالی  اظهار کرد: شاخص کل در آذر ماه با خبر داغ و بحث‌بر‌انگیز تجدید ارزیابی و دعوت سازمان بورس و سپس دولت از شرکت‌های بورسی برای برگزاری جلسات پیرامون این موضوع، توانست ۴۸/۹ درصد بازدهی کسب کند و نماگر هم‌وزن که بیانگر تاثیر یکسان شرکت‌های با ارزش‌ مختلف بر این شاخص است، در مدت مشابه حدود ۸ درصد بازدهی داشته است. او ادامه داد: البته در هفته سوم آذر‌ماه شاخص وارد یک فاز کوتاه استراحتی و کاهش قیمت‌ها شد که این اصلاح در هفته آخر این ماه جبران شد و به نحوی که شاخص مقاومت این ماه که ۲۱۷۷۸۱۸ واحد بود را شکست و طی دو روز آخر معاملاتی از مقاومت ۲۲۰۵۳۹۸ (چهاردهم تیرماه ۱۴۰۲) نیز عبور کرد. داداش‌زاده اضافه کرد: همچنان این شاخص بالای میانگین متحرک ۹ دوره قرار دارد و امیدواری به ادامه روند از سوی سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت و میان‌مدت انتظار می‌رود. نرخ بهره بین‌بانکی در این مدت روند خاص افزایشی نداشته است و حتی با کاهش ۱۱/۰ درصدی همراه بود.
روند ارزش معاملات در آذر ماه چندان مورد قبول نبود، به طوری که از ابتدای پاییز شاهد رشد ارزش معاملات بودیم و بالاترین ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم ۶۵۰۰ میلیارد تومان بود، البته در ماه‌های مهر و آبان این روند توانست سرمایه‌گذاران را به روند صعودی بورس هرچند کوتاه مدت امیدوارتر کند، ولی در آذر‌ماه این روند کاهش یافت و متوسط ارزش معاملات ۵۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.
این کارشناس بورس تصریح کرد: اگر بازار سرمایه با تثبیت عواملی مانند نرخ بهره و نرخ دلار بتواند ارزش معالات را نیز بالاتر ببیند همچنان می‌تواند به روند صعودی کم شیب و ادامه‌دار بورس امیدوار بود.
تحولات ژئوپلیتیک که در ابتدای فصل پاییز بسیار برای بازار مهم بود و رفتار معامله‌گران ناشی از افزایش‌های ریسک سیستماتیک باعث شد بازار با عرضه‌های سنگین همراه شود، اما به مرور با کاهش تنش‌ها و احتمال ادامه درگیری‌های خاورمیانه محدود به طرفین جنگ، بازار توانست به حالت تعادل برگردد و همین امر در کنار خبر مهم تجدید ارزیابی‌ها ذهنیت سرمایه‌گذاران را به سمت ریسک‌ها و سود‌های داخلی هدایت کرد و به مرور شرایط بازار بهتر شد.
داداش‌زاده تاکید کرد: در بخش جهانی نیز با تثبیت نرخ بهره و عدم افزایش بهره فدرال‌رزور به مدت سه دوره، کامودیتی‌ها با روندی مثبت همراه بودند و در صورتی که این روند مثبت باشد، به نفع صنایع بورسی خواهد بود. البته انتظار می‌رود آمریکا در جهت کنترل تورم تمایل چندانی به افزایش نرخ بهره نداشته باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + نوزده =

پربازدیدترین ها