دست به سیاست های شوک آور اقتصادی نزنید

یک اقتصاددان تاکید کرد: به‌صورت یک توصیه عمومی و کلی باید اشاره شود هر گونه سیاست شوک اقتصادی همچون افزایش قیمت حامل‌های انرژی، آزادسازی قیمت‌ها و افزایش قیمت ارز در شرایط فعلی، خطرناک و اشتباه راهبردی است.

با وجود آن‌که تولید بنزین در کشور به گواه آمارهای رسمی از سال ۹۸ تا به امروز رشد چندانی نداشت، در عین حال طبق برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس، تولید بنزین فقط نسبت به مصرف داخلی به میزان تولید روزانه ۱۰ میلیون لیتر کسری دارد. به این ترتیب نه‌تنها بنزینی برای صادرات وجود ندارد، بلکه برای مصرف داخلی هم با کمبود بنزین مواجه هستیم؛ موضوعی که بر ناترازی بنزین در کشور صحه می گذارد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز  ،   با این وجود، نخستین سناریو که برخی کارشناسان از آن سخن می گویند، استفاده از روش‌های غیرقیمتی همچون مدیریت مصرف سوخت، کاهش سهمیه یا سهمیه‌بندی جدید بنزین است. اما در مقابل، برخی نیز راهکارهای قیمتی را ابزاری برای کنترل ناترازی سوخت می‌دانند. حال باید دید دولت چهاردهم چه سیاستی را در رابطه با ناترازی بنزین را در دستور کار قرار خواهد داد.

امکان افزایش قیمت بنزین وجود دارد؟

در همین خصوص وحید شقاقی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ناترازی‌ای که در حوزه انرژی و به خصوص بنزین وجود دارد، به‌نظر شما در شرایط کنونی امکان افزایش قیمت بنزین وجود دارد؟ گفت: به‌ منظور امکان تحلیل درباره افزایش قیمت انرژی که به نوعی یک شوک قیمتی است، ذکر چند نکته ضروری است. اولا طبق آمار بانک مرکزی، میانگین تورم دوره ۱۴۰۱-۱۳۹۷ به روش میانگین هندسی معادل ۴۱.۹۶ درصد و به روش میانگین حسابی معادل ۴۲.۴۴ درصد بوده است.

وی افزود: در ضمن برای سال ۱۴۰۲ نیز با وجود گذشت بیش از ۵ ماه از سال جاری، متاسفانه هنوز آماری توسط بانک مرکزی منتشر نشده است. با این حال، برآوردها حکایت از تورم حدود ۴۷ درصدی است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بر این اساس، شواهد و قراین نشان می‌دهد متوسط تورم دوره ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ بیش از دو برابر تورم بلندمدت اقتصاد ایران طی ۵۰ سال گذشته بوده است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 8 =

پربازدیدترین ها