تاریخ انتشار : شنبه 9 تیر 1403 - 7:51
کد خبر : 170562

محمدصادق جنان‌صفت :

در آرزوی دولت کارآمد

در آرزوی دولت کارآمد

اقتصاددان : شاید در حالی که این نوشته را می‌خوانید آشکارشده باشد کدام کاندیدا توانسته بیشترین رای شهروندان را به خود اختصاص دهد و شاید هم تا پایان امروز اگر گیر و گرفتاری نباشد رییس دولت چهاردهم مشخص شود. همه شهروندان ایرانی که از حق رای خود استفاده کرده و به یک کاندیدا رای دادند آرزو

اقتصاددان : شاید در حالی که این نوشته را می‌خوانید آشکارشده باشد کدام کاندیدا توانسته بیشترین رای شهروندان را به خود اختصاص دهد و شاید هم تا پایان امروز اگر گیر و گرفتاری نباشد رییس دولت چهاردهم مشخص شود. همه شهروندان ایرانی که از حق رای خود استفاده کرده و به یک کاندیدا رای دادند آرزو دارند دولتی خوب و دولتی کارآمد بر سر کار آید.

آن گروه از ایرانیانی هم که از حق رای خود استفاده نکرده‌اند هرگز دلشان نمی‌خواهد دولتی ناکارآمد بر سرکار آید که روزگارشان را بدتر از امروز کند اما دولت کارآمد و دولت خوب کدام دولت است؟ به لحاظ تئوریک در دنیای امروز دولت خوب و کارآمد دولتی است که چابک و چالاک و دانا باشد و توانایی داشته باشد با کمینه‌ترین دخالت در زندگی شهروندان بیشترین بهره‌وری را داشته باشد. دیگر دوران دهه پس از جنگ دوم جهانی که دولت خوب دولت دخالت‌گرا بود سپری شده است. دولت خوب در دنیای امروز کاری در چارچوب عرف جهانی و قانون با روش زندگی شهروندان کاری ندارد و نمی‌خواهد در این‌باره دخالت کند. زندگی فردی شهروندان و روش زندگی که برمی‌گزینند حق آنهاست و دولت خوب در این‌باره باید دنباله‌روی خواست همه شهروندان باشد.
از سوی دیگر دولت خوب بیشترین کوشش را برای آرامش و آسایش ذهن و دل شهروندان به کار می‌گیرد و سنگ‌راه‌های بزرگ گذاشته شده در این مسیر را برمی‌دارد. ایرانیان امروز به خوبی دریافته‌اند سنگ‌راه بزرگ در راه آسایش مادی و آرامش ذهنی آنها خصومت با غرب است بنابراین شهروندان ایران آرزو دارند این سنگ‌راه برداشته شود و سیاست خارجی راهبر تازه‌ای برگزیند. این رخداد می‌تواند نگرانی و ناراحتی ذهنی شهروندان را به آنها برگرداند.
شهروندان ایرانی دهه‌هاست با اقتصادی نابسامان و ناکارآمد روبه‌رو هستند و نیک می‌دانند در این دهه‌ها دولت‌ها با راهبرد حمایت از کم‌درآمدها سیاست‌های اقتصادی را بنیان نهاده‌اند که به رشد حیرت‌انگیز رانتخواران منجر و نابرابری‌ها را به اوج رسانده است. حالا شهروندان می‌خواهند دولتی بر سر کار آید که به بهانه حمایت از کم‌درآمدها سیاست‌های اقتصادی ریشه‌سوز را بر جامعه حاکم نکنند و با دخالت در هر فعالیت اقتصادی راه ورود سرمایه‌ها به تولید و تجارت را نبندند. دولت خوب دولتی نیست که درگیر عدس و لوبیاچیتی و شیر و گوشت شود و دنیایی را که با سرعت برق دارد جلو می‌رود نبیند. شهروندان ایرانی نه نیاز به عقل معاش دولت ساخته دارند و نه اینکه کم‌هوش‌تر از شهروندان جهانی هستند. راه را باز بگذارید و ببینید که ایرانیان در زورآزمایی اقتصادی با شهروندان جهانی چیزی کم ندارند.
ایرانیان دهه‌هاست در آرزوی دولت خوب به معنای دولتی کارآمد کمتر مداخله‌جو و نیز مداراجو با جهان هستند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده − چهار =

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....