این روزها هر کدام از وزرای دولت سیزدهم سعی دارند در ارایه دستاوردهای وزارتخانه متبوع خود از دیگری سبقت بگیرند. حال اگر قرار باشد برای این سبقت گرفتن مقادیری غلو هم چاشنی صحبتها و گزارش عملکردهایشان کنند راه دوری نمیرود و البته گویا هیچ کس هم نیست که حساب تک به تک حرفهایی که زده میشود و اعادهایی که مطرح میشود را از آنها بگیرد. همین چند روز پیش بود که گزارشی مبنی بر اظهار نگرانی نمایندگان مجلس از کمبود ۱۷۶ هزار معلم در سال تحصیلی جدید منتشر شد و حالا وزیر آموزش و پرورش در تازهترین ادعای خود از «مهاجرت معکوس افراد به شغل معلمی» خبر میدهد. اینکه رضا مراد صحرایی بر این باور است نوع مدیریت او در این یک سال و اندی بر وزارت آموزش و پرورش باعث شده تا افراد از دستگاههای دیگر به این وزارتخانه آمده و شغل معلمی را انتخاب کنند ادعایی است که باید دید در گزارشهای مکتوب هم تایید شده است یا این خبر هم مانند خبر تبدیل شدن سیستم آموزشی ایران به الگوی جهانی تنها هیجان کلامی از سر اشتیاق بوده و هیچ پشتوانه علمی و عملی ندارد. صحرایی در حالی مساله الگوی جهانی شدن را مطرح میکرد که طی سه سال گذشته ما بیشترین میزان افت تحصیلی را در مدارس شاهد بوده ایم و حالا در حالی مدعی است که افراد از دستگاههای دیگر به شغل معلمی مهاجرت میکنند که بسیاری از معلمان از شرایط حاکم بر کار و زندگی خود هیچ رضایت خاطری ندارند. نه کسی از نحوه اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان که گفته صحرایی بعد از ۱۰ سال به مرحله اجرا درآمده رضایت دارد نه از شرایط حاکم بر وضعیت معیشت خود. اینکه چنین میزان رضایت مندی واشتیاقی برای معلم شدن را وزیر آموزش و پرورش بر اساس کدام آمارها و اظهارات معلمان بیان میکند، سوالی است که تنها شخص رضا مرادصحرایی توانایی پاسخ دادن به آن را دارد. ادعایی که دقیقا عکس اخبار و اتفاقاتی است که طی مدت وزارت او بر این وزارتخانه مهم شاهد آن بوده ایم.
امروز شاهد مهاجرت معکوس از دستگاههای دیگر به معلمی هستیم
به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ، وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: توجه به دانشآموزان تیز هوش با پارامترهای مشخص به نتیجه رسید و میزان مدالهای کسب شده در المپیادهای جهانی حاکی از تایید این موضوع است.
رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در بخشی از آخرین جلسه هیات دولت سیزدهم با ارایه گزارشی از عملکرد وزارتخانه متبوع خود گفت: بیش از ۷۰۰۰ مدرسه در طول این سه سال ساخته شد و نهضت بزرگ مدرسه سازی در این مدت به بهترین نحو انجام شد. او افزود: انتظار ۱۰ ساله معلمان در موضوع رتبه بندی محقق شد و امروز شاهد مهاجرت معکوس از دستگاههای دیگر به معلمی هستیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در این دوره تقویت مدارس دولتی محقق شد و لایحه حمایت از این موضوع هم در دستور کار است. صحرایی عنوان کرد: توجه به دانشآموزان تیز هوش با پارامترهای مشخص به نتیجه رسید و میزان مدالهای کسب شده در المپیادهای جهانی حاکی از تایید این موضوع است.
تقویت مدارس دولتی از ادعا تا واقعیت
یکی دیگر از بخشهایی که در سخنان وزیر آموزش و پرورش باید مورد بررسی قرار بگیرد ادعای تقویت مدارس دولتی در دوره تصدی اوست. همان مدارسی که در نیمه اول سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بیش از ۲ ماه با کمبود معلم مواجه بودند. دانشآموزان یا در کلاسهای درس بدون معلم حاضر میشدند یا بار این کلاسها را اولیایی به دوش میکشیدند که نگران افت تحصیلی فرزندان خود بودند.
فاطمه مقدسی، کارشناس آموزش و فعال حقوق معلمان در این باره میگوید: از ارایه گزارش عملکرد در چند جمله آن هم در آخرین جلسه هیات دولت نباید انتظاری بیش از این داشت. اگر قرار باشد وزیر آموزش و پرورش در مورد این گزارش عملکرد پاسخگو باشد قطعا بررسیها خلاف گفتههای او را ثابت خواهد کرد. او میافزاید: بی توجهی به عدالت آموزشی طی سه سال گذشته، رها کردن مدارس دولتی به امان خدا و از همه بدتر ترک تحصیل بیش از ۳ میلیون دانشآموز که البته بر اساس آمارهای غیر رسمی بیشتر هم هست عمدتا به دلیل مشکلات اقتصادی واقعیتهایی است که باید به آنها اشاره کرد.
مقدسی میگوید: بسیاری از مدارس دولتی به دلیل اینکه موظف هستند هزینههای جاری مدرسه را خود تامین کنند از دانشآموزان به بهانههای مختلف طلب پول میکنند و همین مساله برای خانوادههایی که حتی تامین هزینههای لوازم التحریر و کتاب فرزندانشان معضلی بزرگ برایشان به وجود آورده به مشکلات آنها دامن میزند.
این کارشناس آموزش در ادامه میافزاید: کلاسهای شلوغ که تعداد دانشآموزان درآنها خیلی بیشتر از استاندارد جهانی است با معلمانی که عمدتا تازه کار هستند و هیچ آموزش ویژهای در این زمینه ندیدهاند باعث شده تا ما با افت تحصیلی باور نکردنی مواجه شویم. اما راهکار آموزش و پرورش برای دور زدن این چالش بالا بردن تعداد درسهایی است که دانشآموزان میتوانند در صورت عدم کسب نمره لازم برای قبولی با عنوان تک ماده آنها را پشت سر بگذارند.
وضعیت بر خلاف تصور بسیار چالش برانگیز است
عماد متقی، دبیر در این باره میگوید: اینکه وزیر آموزش و پرورش مدام از اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان به عنوان یک دستاورد یاد میکند به این خاطر است که یا خبر از نارضایتی و اعتراضهای معلمان ندارد و یا ترجیح میدهد به آن بی اعتنایی کند.
او میافزاید: این چه طرح رتبه بندی است که در آن معلمی با ۱۹ سال سابقه هیچ رتبهای ندارد اما معلمی با ۲ سال سابقه رتبه ۳ را کسب میکند. این چه طرح رتبه بندی است که از آن برای پایش معلمان استفاده میشود تا کسی جرات اعتراض کردن نداشته باشد.
این دبیر در ادامه میگوید: سالهاست که معلمان از وضعیت معیشتی خود ابراز نارضایتی میکنند و بعد از تمام این سالها با طرح رتبه بندی کاری کردهاند که بسیاری عطای این شغل را به لقایش ببخشند بعد وزیر مدعی است افراد از دستگاههای دیگر مهاجرت معکوس میکنند به شغل معلمی.
متقی میافزاید: مسالهای که وزیر آموزش و پرورش به آن اشاره میکند مهاجرت معکوس نیست. استفاده از افرادی است که به دلایل مختلف توانستهاند به سیستم آموزشی کشور راه پیدا کنند بدون اینکه تجربه و تحصیلات مناسبی در این زمینه داشته باشند و حالا با شرایط بسیار خوب و تنها به دلایلی که وزیر به خوبی از آن با خبر است با حقوقهای مناسب کار میکنند و البته کسی هم از میزان بازدهی آنها خبر ندارد.
معلمی برجستهترین شغل بشری است اما…
فریده ناجی، کارشناس آموزش و روانشناس نوجوان نیز در این باره میگوید: معلمی در آیات و روایات و در گفتار حکیمان، اندیشمندان و بزرگان یکی از برجستهترین مشاغل بشری قلمداد شده و در عصر جدید هم معلمان همواره در ردیف گروههای مرجع اجتماعی و جزو اقشار تاثیرگذار جامعه هستند و علیرغم اینکه در طول بیش از یک دهه گذشته وضعیت مالی معلمان به دلیل محدودیتهای شدید اقتصادی دولت ضعیف شده، ولی شأن و جایگاه این شغل همچنان در ردیف مشاغل برتر هست. او میافزاید: معلمین جزو گروههای مرجع جامعه هستند که مورد اعتماد مردم هستند. اما کار معلمی در طول یک دهه گذشته چه برای معلمینی که عاشقانه به شغل معلمی مشغول هستند و چه آنهایی که از سر وظیفه کار معلمی را انجام میدهند هر سال سختتر از گذشته شده است. ناجی در مورد دلیل این سختی میگوید: چون مخاطبان شغل معلمی بهشدت در طول ۱۵ سال گذشته تغییر کرده و نسلهای زد و آلفا ظهور کردهاند. دانشآموزان به دلیل ارتباط ویژهای که با کامیپوتر، اینترنت و فضای مجازی و انقلاب ارتباطات و اطلاعات دارند و همچنین به دلیل شکافهای شدید نسلی، نحوه مدیریت کلاسها و بهطور کلی کار معلمی بسیار سخت شده به ویژه این وضعیت در کشورهایی که نظام سیاسی با رویکرد ایدئولوژیک دارند به مراتب از کشورهای دارای نظام سیاسی غیر ایدئولوژیک هستند سختتر شده است.
او میافزاید: علاوه بر مشکلات و چالشهای هویتی و نسلی، بزرگترین چالش نظام آموزشی ایران، مساله کمبود معلم، افزایش معلمان حقالتدریسی و ساعتی و تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس است. از دیگر موضوعات مهم و چالشبرانگیز پیشروی نظام آموزشی، گسترش بیعدالتی آموزشی و افزایش خطر طبقاتی شدن سطح خدمات آموزشی است که همه این واقعیات بیانگر این است که نظام حکمرانی باید رویکرد کوچکانگاری نظام تعلیم و تربیت را از دستور کار خارج کند و برای ریلگذاری توسعه همهجانبه کشور مسائل آموزش و پرورش و عالی را در ردیف اولویتهای اصلی خود قرار دهد.
به عقیده ناجی اگر میخواهیم شعاری که وزیر آموزش و پرورش در ابتدای روی کار آمدن خود عنوان کرد محقق شود نمیتوانیم تنها به وعدهها و ادعاهایی که قابل اثبات نیست اکتفا کنیم. مدرسه قوی، ایران قوی یک هدف است هدفی که تنها با توجه به میزان تاثیرگذاری معلمان در جامعه میتواند محقق شود.
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع