تاریخ انتشار : سه شنبه 29 خرداد 1403 - 9:24
کد خبر : 169383

حوزه فناوری و نوآوری را دست‌کم نگیرید

حوزه فناوری و نوآوری را دست‌کم نگیرید

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری درحالی هشت تیر برگزار می‌شود و رییس دولت جدید بر جایگاه می‌نشیند که فعالان حوزه اقتصاد دیجیتالی از دولت خواستارند تا حوزه فناوری و نوآوری را دست‌کم نگیرد و به نیروی انسانی به چشم سرمایه‌ای بلندمدت نگاه کند. آنها فیلترینگ، واقعی نبودن آمار و ارقام صنعت فناوری اطلاعات، تنظیم‌گران متعدد و

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری درحالی هشت تیر برگزار می‌شود و رییس دولت جدید بر جایگاه می‌نشیند که فعالان حوزه اقتصاد دیجیتالی از دولت خواستارند تا حوزه فناوری و نوآوری را دست‌کم نگیرد و به نیروی انسانی به چشم سرمایه‌ای بلندمدت نگاه کند. آنها فیلترینگ، واقعی نبودن آمار و ارقام صنعت فناوری اطلاعات، تنظیم‌گران متعدد و ناهماهنگ، نگاه امنیتی به استارت‌آپ‌ها را از چالش‌های جدی فعالیت در این حوزه عنوان کردند. کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران، نشستی پیرامون موضوع درخواست‌های فعالان حوزه نوآوری و دانش‌بنیان از دولت آینده با حضور فعالان حوزه اقتصادی برگزار کرد و پیوست به تشریح این نشست پرداخت. در این نشست، مازیار نوربخش رییس کمیسیون تحول، نوآوری و فناوری ماموریت اصلی اتاق را بحث مطالبه‌گری عنوان کرد و توضیح داد: مطالبات باید شفاف و با اولویت عنوان شود. در حال حاضر عملکرد تشکل‌ها در حوزه مطالبه‌گری در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و باید پررنگ‌تر عنوان و پیگیری شود. تعدد اولویت‌ها تصمیم‌گیرندگان را گیج کرده و امکان نتیجه‌گیری را سخت می‌کند. سعید رسول‌اف نایب‌رییس کمیسیون تحول، نوآوری و فناوری هم بهبود مستمر محیط کسب و کار و مشورت با بخش خصوصی را از کلیدی‌ترین مطالبات بخش خصوصی دانست و ادامه داد: ما به عنوان بخش خصوصی حداقل باید نقش مشورتی در طراحی لوایح ایفا کنیم که در حال حاضر این اتفاق رخ نمی‌دهد، اول مصوبه‌ها می‌آید و گره‌هایی را برای کسب و کارها ایجاد می‌شود، بعد از بخش خصوصی نظرخواهی می‌کنند. رضا قربانی نایب‌رییس اول کمیسیون تحول، نوآوری و فناوری هم هدف از این نشست را تعامل و گفت‌وگو با دولت آینده عنوان کرد و اقتصاد دیجیتالی را شامل طیف وسیعی از کسب و کارها دانست که در تعامل با دولت باید مطالبات خود را بیان کنند. او از حاضران در نشست خواست در قالب سه دقیقه خواسته‌های خود را اولویت‌بندی شده بیان کنند.

فناوری، تمدن‌ساز و تمدن برانداز

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،فرزین فردیس، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران در این باره گفت: از کسی که سکان قوه مجریه را به دست می‌گیرد، می‌خواهیم که فناوری و نوآوری را دست‌کم نگیرد. فناوری هم تمدن‌ساز و هم تمدن‌برانداز است‌. روزگاری می‌گفتند تا سال ۲۰۳۰ امریکا به نفت خاورمیانه محتاج می‌شود، اما امریکا حالا با فناوری کاری کرده است که در عین حال که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیاست، بزرگ‌ترین مصرف کننده و بزرگ‌ترین تولید کننده است. افشین کلاهی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نیز صحبت از مطالبات را تکرار مکررات و گفتن از امور بدیهی عنوان کرد و گفت: سطح مطالبه از دولت با حاکمیت متفاوت است. اما به هر حال یکی از مهم‌ترین خواسته‌های ما این است که دولت آمار و گزارش‌های درست ارائه بدهد که منجر به تصمیم‌های درست شود. امیدواریم دولت متوجه این نکته باشد که نمی‌توان با فیلترینگ فناوری را دور زد و نباید برای محیط‌های کسب و کار تصمیمات خلق‌الساعه گرفت.

به واقعی کردن اعداد صنعت فناوری اطلاعات نیاز داریم

بهناز آریا، نایب رییس نصر تهران هم با انتقاد از عملکرد دولت به مشکل واقعی نبودن اعداد در صنعت فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: باید در زمینه واقعی کردن اعداد صنعت فناوری اطلاعات به جد فعالیت کنیم. بخش خصوصی یعنی درآمد، یعنی اقتصاد و تلاشمان باید در جهتی باشد که کیک اقتصادی را بزرگ‌تر کنیم و برای این کار به داده‌های درست نیاز داریم.اگر آمار و ارقام واقعی باشد می‌شود تصمیم درست گرفت. وقتی از اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتالی صحبت می‌کنیم، دو دارایی مهم یعنی انسان و اقتصاد باید در این رویکرد مورد توجه باشد. مطالبات جدی بخش خصوصی نگاه بلندمدت به موضوع نیروی انسانی و تولید دانش برای گردش چرخه اقتصادی است. حسین اسلامی رییس سابق نصر تهران نیز فیلترینگ، تنظیم‌گران متعدد و ناهماهنگ، نگاهی امنیتی به پلتفرم‌ها، اهمیت به رمز ارزها و توجه به منابع انسانی و تسهیل در ورود به بورس استارت‌آپ‌ها را از مهم‌ترین مطالبات بخش خصوصی دانست و گفت هر یک از نامزدها باید وزیر ارتباطات، دبیر شورای عالی فضای مجازی و معاون فناوری ریاست جمهوری را از حالا مشخص کرده باشند تا هم‌اکنون بتوانیم مواضع آنها را بهتر بدانیم. مسعود شکرانی، عضو کمیسیون تأمین نصر تهران و مدیرعامل شرکت داده‌ورز جویا هم در این باره گفت: ما به یک وزیر مقتدر و وزارتخانه با اقتدار نیاز داریم که کالاهای فناور را کنار لاستیک و زودپز قرار ندهد. برای واردات کالاهای فناورانه ما را به وزارت صمت می‌فرستند، جایی که کالاهای زیرساختی و فناورانه را کنار واردات دیگ زودپز قرار می‌دهند و دیدگاهی نسبت به فناوری ندارند. خواسته از ما دولت آینده این است که کارهای ما به وزارت فناوری ارتباطات سپرده شود و حراستی‌ها از سازمان‌های فناوری جمع شوند و بحث مشورت با بخش خصوصی جدی گرفته شود. شکرانی همچنین درباره قطعی برق در فرودگاه پیام هم گفت: هر روز پیامک قطعی برق می‌آید. دولتی که توان تامین برق را ندارد بهتر است به جای دخالت در جزئیات، تمرکز خود را در مسائل مهم‌ و زیرساختی بگذارد.

زیرساخت اینترنت هر روز ناکارآمدتر می‌شود

نیما نامداری نیز حضار را به توجه بیشتر به واقعیت‌های جامعه و نامزدهای انتخاباتی جلب کرد و توضیح داد: همه این مطالبات ایده‌آل و مهم است اما مطالبه‌های خود را با نگاهی به نامزدهای ریاست جمهوری و آنچه در سال‌های گذشته اتفاق افتاده باید تعدیل کنیم و ببینیم آیا اصلا خواسته‌های ما در دولتی با این ظرفیت و بروکراتیک رخ می‌دهد. موضوع اینترنت فقط محتوای فیلتر شده نیست بلکه اینترنت زیرساختی است که هر روز ناکارآمدتر می‌شود. من فکر می‌کنم نباید خواسته‌ها را کلی مطرح می‌کنیم، بلکه باید آن را سنجش‌پذیر کنیم تا بتوانیم به خوبی نتیجه را ارزیابی کنیم. ایده‌آل من هم اینترنت آزاد است اما در شرایطی که این خواسته ناممکن است، ابتدا باید رفع فیلتر چند پلتفرم کاربردی را از دولت بخواهیم تا بتوانیم نتیجه‌بخشی خواسته‌هایمان را درک کنیم. سادینا آبائی ﻋﻀﻮ کمیسیون اﻗﺘﺼﺎد دیجیتالی اتاق بازرگانی هم با ابراز دلسوزی نسبت به وزیر ارتباطات آینده ادامه داد: در واقع دلم برای وزیر ارتباطات بعدی می‌سوزد چون حوزه ما حوزه خاصی است و مسئله حاکمیتی است، نه اینترنت دست وزیر ارتباطات است و نه فیلترینگ. ژوبین علاقبند هم با ابراز ناامیدی از شرایط گفت: نه تنهابه آینده امیدوار نیستیم بلکه در سال‌های اخیر شاهد عقب‌گرد هم بوده‌ایم، در نهایت از دولت می‌خواهیم به جای مقاومت همکاری و تعامل را انتخاب کند. حسام مقصودلو هم گفت: اگر می‌خواهیم تغییری ایجاد شود باید همگی باید رای بدهیم ما تبعات رای ندادن را دیده‌ایم و با انفعال هیچ تغییری صورت نمی‌گیرد. فرهاد اینالویی در این باره گفت: اقتصاد دیجیتالی اقتصاد اکوسیستم است اما متاسفانه تفکر اکوسیستمی در دولت نیست و دولت باید به این موضوع اکوسیستمی نگاه کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × دو =

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....