تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 خرداد 1403 - 13:13
کد خبر : 168810

حضور پزشکیان می‌تواند امید را به جامعه بازگرداند

حضور پزشکیان می‌تواند امید را به جامعه بازگرداند

مسعود پزشکیان در نخستین برنامه تبلیغاتی خود در صداوسیما حاضر شد و درباره مسائلی گوناگون از دلایل ناکامی نسبی تمامی دولت‌ها در تحقق اهداف برنامه‌های پنج‌ساله توسعه تا بی‌توجهی به محیط‌زیست و البته مسائل مرتبط با سیاست خارجی و روابط بین‌الملل اظهارنظر کرد. سخنان پزشکیان در این نخستین حضور تلویزیونی در قامت یک کاندیدای انتخابات

مسعود پزشکیان در نخستین برنامه تبلیغاتی خود در صداوسیما حاضر شد و درباره مسائلی گوناگون از دلایل ناکامی نسبی تمامی دولت‌ها در تحقق اهداف برنامه‌های پنج‌ساله توسعه تا بی‌توجهی به محیط‌زیست و البته مسائل مرتبط با سیاست خارجی و روابط بین‌الملل اظهارنظر کرد. سخنان پزشکیان در این نخستین حضور تلویزیونی در قامت یک کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری البته با واکنش‌های مثبت و منفی روبه‌رو شد اما به‌نظر می‌رسد او در مجموع توانست نشان دهد که دست‌کم نسبت‌به پنج کاندیدای دیگر حاضر در این رقابت انتخاباتی و نیز در مقایسه با دولتمردانی که هم‌اکنون سکان اداره مملکت را در دست دارند، به‌لحاظ راهبرد و رویکرد مدیریتی متفاوت می‌اندیشد. او در بخشی از سخنانش در این گفت‌وگوی تلویزیونی تاکید کرد:«تا زمانی که مکانیزم پرداخت را اصلاح نکنیم، نمی‌توانیم بهره‌برداری درستی داشته باشیم»، همچنین از «عدالت» به‌عنوان «گمشده» بزرگ در حکمرانی سخن گفت. پزشکیان از قضا پیوسته تاکید داشت «مشکلات با شعار دادن حل نخواهد شد»، همچنین تاکید کرد: «بدون رویگرد کارشناسی، آگاهی و استفاده از نیروی انسانی توانمند راه به جایی نخواهیم برد.» این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین در جای‌جای صحبت‌هایش بر نقش «شهروندان» و لزوم «مشارکت‌جویی» از عموم جامعه تاکید کرد و درعین‌حال گفت: «وقتی از مردم صحبت می‌کنیم، منظور نخبگانی هستند که از ایران می‌روند؛ امکان ندارد با به‌کارگیری افراد نادان و بی‌تجربه به جایی برسیم.» او که معتقد است «بهره‌وری با هدفمند کردن پاسخگویی و مسوولیت‌پذیری امکان‌پذیر است»، همچنین نسبت‌به ساختار غیرشفاف در کشور انتقاد کرد و گفت: «اگر داده‌ها را شفاف کنیم، عملا از ایجاد رانت، رشوه و قاچاق جلوگیری کرده‌ایم.» پزشکیان گفت: «ما باید نگاهمان را اصلاح کنیم. من باید با مردم آشتی کنم. سیستم و مدیران ما، باید مردم را به‌عنوان سرمایه‌‌های این مملکت ببینند. نمی‌شود صرفا افرادی را که اطراف‌مان هستند، جلب کنیم و سایر شهروندان را رها کنیم. زمانی می‌توانیم مشارکت ایجاد کنیم که اجازه دهیم مردم آزاد باشند.»
امیدواری دبیرکل «هدا» به توفیق پزشکیان
به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت ،اما همزمان با این حضور تلویزیونی مسعود پزشکیان، یکی از اعضای حقوقی جبهه اصلاحات ایران در گفت‌وگویی ضمن استقبال از تاییدصلاحیت پزشکیان و حضور قطعی او در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، از امیدواری این جریان سیاسی نسبت‌به توفیق او در رقابت انتخاباتی و متعاقبا حل مشکلات و ایجاد اصلاحات اساسی در کشور سخن گفت. احمد شریف که در قامت دبیرکل حزب هبستگی دانش‌آموختگان ایران (هدا) در این رابطه اظهارنظر می‌کرد، در واکنش به پرسشی در خصوص تاییدصلاحیت پزشکیان ازسوی شش فقیه و شش حقوقدان شورای نگهبان گفت: «طبیعتا پیش از آنکه نتایج نهایی بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شود، در رابطه با اینکه بالاخره آقای پزشکیان تایید می‌شوند یا نه نگرانی‌هایی وجود داشت و مشخصا یک حالت خوف و رجا بر اردوگاه هواداران آقای پزشکیان حاکم بود. در واقع هم ترس و هم ناامیدی وجود داشت اما به هر حال درنهایت خوشبختانه تاییدصلاحیت شدند و حال امیدواریم که بتواند در ادامه مسیر، در راستای اهدافی که درنظر دارد، گام بردارد.»
این عضو حقوقی جبهه اصلاحات ایران در واکنش به پرسشی دیگر مبنی‌بر اینکه اساسا بحث کاندیداتوری مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری از چه زمانی مطرح شد، گفت: «به هر حال آقای پزشکیان در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نیز وارد گود شده و نام‌نویسی کرده بود. در نتیجه این دوره هم همه فکر می‌کردیم که در صحنه حاضر شود و در میان کاندیداهای نهایی نیز حاضر باشد چراکه آقای پزشکیان یک سرمایه ملی برای کل کشور است و زمانی که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم اعلام کاندیداتوری کرد، حتی پیش از آنکه نتایج نهایی بررسی صلاحیت داوطلبان مشخص شود، بخش عمده احزاب و گروه‌های زیرمجموعه جبهه اصلاحات ایران و همچنین بسیاری از دیگر احزاب و گروه‌های سیاسی و مدنی از او حمایت کردند.»
احمد شریف که معتقد است «مهم‌ترین سرمایه هر جامعه و کشوری، سرمایه انسانی و نخبگانی هستند که در آن جامعه انسانی، در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و… نقش‌آفرینی کرده و منجر به تحولاتی در آن حوزه می‌شوند»، می‌گوید: «آقای پزشکیان نیز نه‌تنها یک نخبه علمی و پزشکی حاذق بلکه یک شخصیت برجسته سیاسی نیز هستند و در قامت یک مدیر ارشد اجرایی نیز چنانکه در دورانی که وزیر بهداشت دولت اصلاحات بود یا زمانی که در مجلس، به‌عنوان نایب رییس نخست فعالیت می‌کرد، شاهد بودیم، از توانایی‌های بسیاری برخوردار است.» این چهره سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با تاکید بر محبوبیت پزشکیان در میان آحاد مختلف مردم گفت: «پزشکیان هم مورد اعتماد بخش‌های مختلف جامعه و نخبگان سیاسی کشور است و هم به‌عنوان یک چهره دانشگاهی و علمی که مدارج علمی بالایی را طی کرده، فردی توانمند است.
روند نزولی مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری امنیت ملی را ممکن است به خطر بیندازد و سیاست کلی حاکم بر انتخابات باید تغییر پیدا کند به‌ویژه جناح‌ها وگروه‌های مختلف نماینده‌شان حضور پیدا کند.
در انتخابات ۱۴۰۲شاهد کمترین نرخ مشارکت بودیم ما امیدوار بودیم که روند تغییر پیدا کند. در گام بعدی سیاستمداران به صورت اقناعی با جامعه برخورد و جامعه قانع شود که حضورش در انتخابات موثر خواهد بود.»
شریف همچنین در پاسخ به این‌ پرسشی درباره مهم‌ترین چالش پزشکیان در انتخابات پیش‌رو گفت: «مهم‌ترین مشکل در نسل جوان امروز جامعه ما، همین فضای یأس و ناامیدی است که شاهد هستیم. شرایطی که باعث شده بسیاری از نخبگان و جوانان ما دست به مهاجرت زده یا تمایل دارند در آینده مهاجرت کنند. با این همه اما امیدواریم حضور آقای پزشکیان در عرصه انتخابات، بتواند بار دیگر امید را به جامعه بازگردانده و به‌نحوی شاهد تحولاتی اساسی‌تر نیز باشیم تا جوانان امیدوار شوند که دست‌کم در عرصه رقابت با کشورهای همسایه، عقب نیفتیم. چه آنکه امروز کشور ما، باوجود این همه پتانسیل و نیروی انسانی نخبه و توانمند، شرایط نامطلوبی دارد!»

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 − 4 =