تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 تیر 1403 - 21:11
کد خبر : 171128

حضور شی جین پینگ در بیست و چهارمین نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در آستانه

حضور شی جین پینگ در بیست و چهارمین نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در آستانه

رئیس جمهوری خلق چین در نشست شورای سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه گفت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید مشترکا با مداخله خارجی مخالفت کنند. بیست و چهارمین نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در آستانه قزاقستان به ریاست رئیس جمهور قزاقستان و با حضور روسای چین، روسیه، جمهوری بلاروس، فرقیزستان، تاجکستان و

رئیس جمهوری خلق چین در نشست شورای سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه گفت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید مشترکا با مداخله خارجی مخالفت کنند.

بیست و چهارمین نشست شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در آستانه قزاقستان به ریاست رئیس جمهور قزاقستان و با حضور روسای چین، روسیه، جمهوری بلاروس، فرقیزستان، تاجکستان و ازبکستان و سرپرست ریاست جمهوری اسلامی ایران، نخست وزیر پاکستان و نماینده هند و دبیر کل سازمان همکاری شانگهای در آستانه برگزار شد.

شی جین پینگ در این نشست حضور داشته و طی سخنرانی گفت طی ۲۳ سال گذشته تعداد اعضای سازمان به ۱۰ کشور افزایش یافته و تعداد «خانواده بزرگ سازمان» نیز به ۲۶ کشور رسیده است که می توان گفت شرکای سازمان به طور روزافزون افزایش می یابد و پایه همکاری نیز هر روز محکمتر می شود.

او با اشاره به آنکه تغییرات بی نظیر صدساله شتاب گرفته و جامعه بشری نیز بار دیگر به چهارراهی تاریخی رسیده است، گفت: سازمان همکاری شانگهای که سمت درست تاریخ را انتخاب کرده و حامی انصاف و عدالت است، برای جهان اهمیت حیاتی دارد.

رئیس جمهور چین حفظ خط قرمز امنیتی را ضروری در مواجهه با تهدیدات ناشی از ذهنیت جنگ سرد خوانده و گفت، باید ذهنیت امنیتی مشترک، جامع، متکی بر همکاری و پایدار را عملی و با اتکا به گفتگو و هماهنگی با چالشهای امنیتی پیچیده و با اتکا به عملیات برد-برد با مبادله بین المللی که دچار تغییرات عمیقی شده است، رویارویی کرد.

شی جین پینگ با اشاره به سیاستهای بازدارنده آمریکا علیه پیشرفت علم و فناوری چین که به عنوان سیاست «حیاط کوچک با حصار بلند» شناخته می شود، گفت باید از حقوق مشروع خود برای توسعه خود محافظت کنیم.

او تاکید کرد برای تحقق توسعه مشترک باید ضمن پایبندی بر سیاستهای فراگیر و ارتقای نوآوری های فناورانه، زنجیره صنعتی و زنجیره تامین را نیز ثبات و روان نگهداریم و نیروی محرکه رشد اقتصاد منطقه ای را فعال کنیم.

شی جین پینگ خاطرنشان کرد که در مواجهه با چالش های پیش رو مانند مداخله خارجی و تفرقه اندازی، ما باید نیروهایی که باهم همبسته شده اند را بیش از پیش تقویت کنیم.

او ضمن تاکید بر مقابله مشترک با مداخله خارجی و پشتیبانی متقابل گفت: باید نگرانی های همدیگر را مد نظر قرار داده و بر اساس روحیه صلح با اختلافات درونی سازمان برخورد کنیم.

او تمرکز بر اشتراکات و رفع اختلافات را راه حل اصلی مشکلات در همکاری خوانده و گفت: باید آینده و سرنوشت کشور و صلح و توسعه منطقه ای را همیشه تحت کنترل خود قرار دهیم.

رهبران کشورهای عضو شرکت کننده در این نشست ضمن ستایش نقش سازنده سازمان همکاری شانگهای در حفظ صلح و امنیت منطقه ای، گفتند که آنها همکاری در تجارت، حمل و نقل، انرژی، کشاورزی، اقتصاد دیجیتال، نوآوری های علمی و فناوری و غیره را بیشتر تقویت و مبادلات و همکاری در زمینه های آموزش، فرهنگ، گردشگری، تبادلات جوانان و دیگر عرصه های تبادلات فرهنگی و انسانی را تعمیق خواهند بخشید.

رهبران کشورهای عضو در این نشست «بیانیه آستانه شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای» را امضا و صادر کردند.

آنها همچنین ابتکار سازمان همکاری شانگهای درباره همبستگی کشورها برای ارتقای عدالت، حسن همجواری و توسعه جهان و ابتکار تکمیل سازوکار عملیاتی سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرده و بیانیه ای در مورد اصول حسن همجواری، اعتماد متقابل و مشارکت و همچنین مجموعه ای از قطعنامه های مربوط به همکاری در عرصه های انرژی، سرمایه گذاری، امنیت اطلاعات و سایر زمینه ها را صادر کردند.

در این نشست رسماً الحاق بلاروس به سازمان همکاری شانگهای تصویب و تصمیم گرفته شد که چین از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵ ریاست دوره ای سازمان همکاری شانگهای را بر عهده بگیرد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 + هجده =