جنگ ‌تجاری یا نبرد فرهنگی؟

  اقتصاددان :  صنعت سینما یکی از ابزارهای نوین فرهنگی است که علاوه بر کارکرد سرگرمی قدرتمندترین رسانه برای انتقال مفاهیم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در محیط‌های محلی‌، ملی و بین‌المللی محسوب می‌گردد.

کشورهای مختلف بنا بر ظرفیت، توانمندی، منابع، استعداد و راهبردهای خود تلاش می‌کنند سهم بیشتری از این صنعت رو به رشد داشته باشند.

هالیوود به جهت منابع گسترده مالی، تکنولوژی پیشرفته و مدیریت استعدادها با تولید و پخش فیلم‌های پرهزینه و با کیفیت موفق شده است با کسب میلیاردها دلار بزرگترین و بیشترین سهم جهان را به خود اختصاص بدهد.

بی شک کشور پهناور چین بل دارا بودن هزاران سالن سینما و جمعیت زیاد از مهم‌ترین بازارهای مصرف فیلم در سطح جهان میباشد. آمار خیره‌کننده فروش برخی از فیلم‌های آمریکایی در چین بیانگر این موضوع مهم است. اما اخیرا دستور رئیس جمهور آمریکا در خصوص افزایش تعرفه‌های آمریکا بر کالاهای چینی سبب واکنش جدی و گسترده خانواده بزرگ سینمای چین گردیده و به نوعی جایگاه هالیوود را در این بازار بزرگ متزلزل نموده است. به نظر می‌رسد چنانچه تغییری در این شرایط ایجاد نشود و یا تدبیر و چاره‌اندیشی صورت نگیرد. منافع قابل توجهی از سینمای هالیوود در مخاطره خواهد بود. در یکی از این واکنش‌ها دولت چین اعلام نموده است در پاسخ به اقدام اشتباه دولت آمریکا تعداد فیلم‌های آمریکایی برای اکران در این کشور را کاهش خواهد داد.

دولت چین دلیل اتخاد چنین تصمیمی را کاهش محبوبیت فیلم‌های آمریکایی نزد مخاطبان چینی عنوان کرده است. هر چند که ممکن است این تصمیم یا موضوع سیاسی و یا اقتصادی بین دو کشور مقطعی و زودگذر باشد؛ اما اثر فرهنگی و اجتماعی آن  می تواند تا مدتها در ذهن و خاطره مردم چین ماندگار باشد. بر همین مبنا طبیعی است که آثار زیانبار این اتفاق برای سینمای آمریکا بلند مدت خواهد بود. بنابراین  میشود این شرایط را پایان دوران باشکوه سینمای هالیوود در چین ارزیابی کرد‌.

از سویی سینمای چین در دهه‌های اخیر به سرعت در حال رشد و تبدیل شدن به یکی از بزرگترین صنایع سینمایی در جهان است. آنها در اکران فیلم‌های چینی در داخل مرزهای خود بسیار موفق عمل کرده‌اند و چنانچه بتوانند با سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های دقیق حوزه برون‌مرزی خود را رونق و گسترش بدهند. قابلیت و توانایی این را دارند که در آینده‌ای نزدیک به رقیب اصلی و جدی هالیوود تبدیل شوند. باید دید که استراتژی و راهبرد مدیران سینمایی چین در شرایط جدید پیش‌آمده چه خواهد بود؟

آیا کشور و یا کشورهای دیگری جایگزین هالیوود در سینمای چین خواهند شد و یا اینکه شاهد تحول و اجرای برنامه‌هایی مشابه آنچه در عرصه تولید و عرضه کالاهای چینی در سطح جهان اتفاق افتاده این بار در حوزه سینما باشیم؟

تشدید جنگ اقتصادی بین این دو کشور بزرگ و قدرتمند فعلا آتش یک جنگ‌نرم فرهنگی طولانی را در حوزه سینما روشن نموده است. جنگی که برخلاف دیگر جنگ‌ها در آن کسی کشته نمی‌شود بلکه می‌تواند منجر به زنده شدن و بیداری میلیون‌ها انسان گردد.

نورمحمد عاشوری نسب؛ نویسنده و کارگردان سینما و مدیر پلتفرم فیلمیز ایران

مطالب نوشته شده در این مقاله برگرفته از نظرات شخصی نویسنده است و موضع رسمی بخش فارسی رادیو و تلویزیون مرکزی چین را منعکس نمی‌کند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + نوزده =

پربازدیدترین ها