تاریخ انتشار : یکشنبه 20 خرداد 1403 - 11:51
کد خبر : 168518

توصیه هایی به دولت چهاردهم

توصیه هایی به دولت چهاردهم

دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و متخصص امور برنامه و بودجه کشورعضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : با آرزوی رحمت و مغفرت واسعه الهی برای همه آنهایی که خالصانه ؛ صادقانه و دلسوزانه به این آب و خاک خدمت کرده اند و در بین ما نیستند ؛ حال که بنا به

دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و متخصص امور برنامه و بودجه کشورعضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت :

با آرزوی رحمت و مغفرت واسعه الهی برای همه آنهایی که خالصانه ؛ صادقانه و دلسوزانه به این آب و خاک خدمت کرده اند و در بین ما نیستند ؛ حال که بنا به ضرورت در آستانه انتخابات جدید ریاست جمهوری ( دولت چهاردهم ) قرار داریم؛ توصیه های مشفقانه ای را به زبان ساده به رئیس جمهور جدید داریم که امید است مورد توجه قرار گیرند.
۱- کشور باید با تعقل اداره شود نه با تعصب. بدین معنی که بدور از هرگونه هیجان و سوگیری کاذب و بی معنی ؛ متخصصان دلسوز هر کار در مسند امور باشند ؛ فارغ از اینکه همشهری و هم حزبی ما باشند یا نباشند.
۲ – قانون اساسی نیازمند به روز رسانی بر اساس مقتضیات زمان و مکان کشورمان میباشد ؛ خصوصا در جهت ساختار اداری
و چابک سازی آن ؛ عدالت گستری؛ رعایت حقوق شهروندی.
۳ – رفاه و آسایش مردم در گرو تعامل و تبادل اقتصادی؛ فرهنگی و اجتماعی با دنیاست. صنعت گردشگری؛ صنعت فیلم سازی؛ تأتر؛ موسیقی؛ صنعت ورزش را با سیاست درهای باز بطور عقلایی و منطقی جدی بگیرید.
۴ – صداقت؛ شفافیت؛ پاسخگویی و مردم محوری؛ مؤلفه ها و کلید واژه های اعتماد سازی و مشارکت دهی هستند. اینها را سرلوحه تمام طرح ها و برنامه هایتان قرار دهید.
۵ – علت العلل تمام مشکلات و گرفتاری‌های ما در همه زمینه ها دوری از خدا و تعالیم عالیه قرآن و عترت است. با خدا باشید. خدا ترس باشید. برای رضای خدا کار کنید و ارزش‌های والای انسانی و اخلاقی را گسترش دهید. ما نیازمند دولت اخلاق مدار هستیم. دولتی که بخشنامه ها؛ تصمیمات و قوانین و مقرراتش باعث زحمت و رنجش و سختی برای مردم نشود.
۶ – عمده مشکلات و محرومیت‌ها در کشور ما مربوط به هفت استان ( لرستان – ایلام – خوزستان – بوشهر – هرمزگان – سیستان و بلوچستان – خراسان جنوبی ) است. واقعا نیاز است که به سرعت در برنامه پنج ساله هفتم توسعه این هفت استان یک بار برای همیشه آباد شوند.
۷ – سیاست خارجی می‌بایست مبتنی بر رابطه برد – برد باشد به نفع رفاه و آسایش مردم و چه خوب است که در تصمیمات استراتژیک برای برخی سیاست‌های کلان از مردم نظر سنجی شده و رأی آنها نیز گرفته شود.
۸ – چند چیز است که زنجیر وار به شدت بهم وابستگی و چسبندگی دارند مانند : بیکاری و اشتغال ؛ ازدواج و طلاق ؛ مسکن؛ فرزند آوری و جمعیت ؛ اعتیاد و سرقت؛ قاچاق و….اگر هر برنامه ای تدارک می‌بینید و اگر هر تصمیمی می‌خواهید بگیرید حتما اینها را با هم ببینید.
۹ – جوانان دهه شصت و هفتاد و هشتاد در سن و سالی قرار دارند که باید سرنوشت کشور را در برخی امور کم کم بدست آنها بسپاریم. اما چه سازمانی و چه ساختاری و با چه ساز و کاری مسئول تربیت و آموزش و آماده سازی و جانشین پروری آنهاست؟ کاری کنید که سرمایه انسانی کشور دانا و توانا باشد تا بتوانیم به سرآمدی در جهان برسیم.
۱۰ – صدا و سیما را از انحصار بی چون و چرا خارج کنید تا صداهای متفاوت و سلیقه های مختلف دیده و شنیده شوند. قطعا فیلترینگ و پارازیت و اعمال محدودیت و ممنوعیت و بخشنامه های تنبیهی ؛ مردم را اهل خدا و پیغمبر و مسجد و نمازخوان نخواهد کرد.
۱۱ – کاری کنید نوجوانان و جوانان این سرزمین؛ به وطن خود عشق بورزند و حب الوطن داشته و اینقدر به مهاجرت و خارج رفتن فکر نکنند. اینجا سرزمین کوروش کبیر و آرش کمانگیر و امیر کبیر و باکری و سلیمانیهاست . اینجا سرزمین نعمتهای بی‌نظیر خدادادی است. اینجا سرزمین استعدادهای درخشان است. چرا آنچه را که خود داریم ؛ ز بیگانه تمنا کنیم.؟
۱۲ – اقتصاد؛ فرمول دارد و مدیریت هم علم است. لطفا به دنبال اختراع دوباره چرخ نباشید. تجربیات تلخ و شیرین دیگران را دوباره آزمون و خطا نکنید.
۱۳ – به سرعت باید شرکت‌ها ؛ مراکز و مؤسسات پژوهشی ( پژوهشگاه ها و پژوهشکده های فراوان وابسته به وزارتخانه ها ) و سازمان‌های موازی و مشابه را در جهت منفعت عامه تعیین تکلیف؛ حذف و ادغام کنید. اینها حجم زیادی از ساختمان‌ها و نیروی انسانی و بودجه کشور را بدون خروجی قابل دفاعی می‌بلعند.
۱۴ – راه نجات و موفقیت در این است که هر کسی در هر موقعیت و پست و مقامی که هست کار خود را درست و دقیق انجام دهد. این موضوع را در راستای انجام مسئولیت اجتماعی؛ در سطح کشور آموزش داده و نهادینه کنید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت − 5 =