تاریخ انتشار : شنبه 9 تیر 1403 - 23:46
کد خبر : 170644

رئیس بانک جهانی:

توسعه سالم اقتصاد چین برای بقیه جهان بسیار اهمیت دارد

توسعه سالم اقتصاد چین برای بقیه جهان بسیار اهمیت دارد

«بانک جهانی» به عنوان بزرگترین موسسه توسعه چندجانبه جهان، دستاوردهای توسعه چین را چگونه می‌بیند و روندهای توسعه جهنی آینده را چگونه تفسیر می‌کند؟ چین و بانک جهانی طی ۴۰ سال گذشته چه نوع همکاری داشته‌اند؟ طرفین چگونه می‌توانند شراکت توسعه خود را تعمیق بخشند و همکاری کاربردی در آینده را توسعه دهند؟ خبرنگار «رادیو

«بانک جهانی» به عنوان بزرگترین موسسه توسعه چندجانبه جهان، دستاوردهای توسعه چین را چگونه می‌بیند و روندهای توسعه جهنی آینده را چگونه تفسیر می‌کند؟ چین و بانک جهانی طی ۴۰ سال گذشته چه نوع همکاری داشته‌اند؟ طرفین چگونه می‌توانند شراکت توسعه خود را تعمیق بخشند و همکاری کاربردی در آینده را توسعه دهند؟ خبرنگار «رادیو و تلویزیون مرکزی چین» این سوالات را با «آجی بانگا» چهاردهمین رئیس «بانک جهانی» در میان گذاشته و ما حالا پاسخ‌های او را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

خبرنگار: آقای رئیس، اجازه دهید درباره رشد اقتصادی چین صحبت کنیم. طی «دو نشست» چین، این کشور هدف رشد اقتصادی خود برای سال ۲۰۲۴ را حدود ۵ درصد تعیین کرد. نظر شما درباره این هدف رشد چیست؟

بانگا: من فکر نمی‌کنم این عدد آنقدر مهم باشد. هدف تعیین شده حدود ۵ درصد است که احتمالا کمی کمتر یا مقداری بالاتر از این رقم باشد. به نظرم دو نکته حائز اهمیت است: اول، برای اقتصادی به اندازه چین، ۵ درصد در حال حاضر هم عددی قابل توجه است. در واقع، مقیاس اقتصادی چین و عامل وجه مشترک بسیار متفاوت ۲۰ یا ۳۰ سال قبل هستند. دوم، فکر می‌کنم چین در حال انجام یک گذار اقتصادی به سوی آینده است. مدل رشد اقتصادی چین طی چند دهه گذشته در آن زمان موثر بود. اکنون چین در تلاش برای انتقال به یک مدل رشد آینده است. این به فناوری نوآورانه، صنایع سبز و رشد مصرف نیاز دارد. به عقیده من این یک راه متفاوت رشد و دوره گذار است که زمان خواهد برد اما باید دو مورد را به خاطر داشته باشید. نخست، حتی اگر نرخ رشد اقتصادی چین حدود فقط ۵ درصد باشد، کمک چین به رشد اقتصادی جهان همچنان بالای ۳۰ درصد است. دوم، چین زیرساخت‌هایی دارد که بیشتر کشورها از آنها برخوردار نیستند و چین ۳۰ درصد بازده تولید جهان را داراست.

چین دارایی و نیروی کار ماهر دارد. در عین حال، چالش‌هایی هم وجود دارند. جمعیت چین در حال پیر شدن است بنا بر این تدابیر متناظر مورد نیاز است. چین مانند کشورهای دیگر با چالش‌هایی روبروست. باورم این است که چین نه فقط برای تغییر مدل رشد اقتصادی خود به سختی تلاش خواهد کرد بلکه در ساختار جمعیتی خود با این چالش‌ها مقابله می‌کند.

خبرنگار: همانطور که اشاره کردید، چین یک موتور و کمک‌کننده مهم برای رشد اقتصادی جهان بوده است. مطالعه صورت گرفته توسط بانک جهانی نشان می‌دهد از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱، میانگین کمک چین به رشد اقتصادی جهان از ۳۸ درصد فراتر رفته که بیش از مجموع کشورهای گروه ۷ (G7) است. اقتصاد جهانی مملو از تردیدها و چالش‌هاست. به عقیده شما چین چه نقشی ایفاء کرده است.

بانگا: به نظرم اقتصادی منثل چین با جمعیت ۱٫۴ میلیارد نفر باید نقشی مهم در رشد اقتصادی جهان بازی کند. رشد و تغییرات کشورها و اقتصادهای بزرگ مانند چین، اتحادیه اروپا و ایالات متحده بر همه کشورها تاثیر می‌گذارد. این امر همچنین همبستگی متقابل اقتصاد جهانی را نشان می‌دهد. به عقیده من در دراز مدت، توسعه سالم اقتصاد چین برای بقیه جهان بسیار اهمیت دارد.

خبرنگار: اگر دقیق به اقتصاد چین نگاهی بیاندازید، یک کلیدواژه نوظهور را می‌بینید – «نیروی مولد جدید». این توسط «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین پیشنهاد شده و بر اهمیت توسعه با فناوری پیشرفته، کارایی بالا و با کیفیت بالا تاکید دارد. به نظر شما اهمیت این تغییر الگو در چیست؟

بانگا: به عقیده من دو نکته وجود دارد. اول، این مفهوم قطعا با توسعه سبز ارتباط دارد. چین طی هفت تا ۱۰ سال گذشته به سختی برای بهبود کیفیت هوا، آب و خاک تلاش کرده تا محیط زیستی بهتر بری نسل آینده به جای گذارد. چین به سختی در تلاش برای اثبات این امر است که می‌تواند مسئولیت زیست‌محیطی را در عین تحقق رشد اقتصادی بر عهده بگیرد. دوم، تصور می‌کنم بحث درباره توسعه کیفی برای اطمینان یافتن از مسیر توسعه‌ آینده‌ای است که چین برای شرایط جمعیتی خود برگزیده است. به عقیده من این نیازمند درک ساختار جمعیتی چین و درک سود حاصل از مهارت‌های است که با آموزش نیروی کار به دست آمده است.

در حال حاضر سالانه ۱۵ میلیون نفر در وارد بازار کار می‌شوند. آنها مهارت می‌آموزند و آموزش دریافت می‌کنند که منجر به رشد اقتصادی چین می‌شود.

بنابراین توسعه کیفی توسعه با نگاهی بر محیط زیست است و این همچنین توسعه‌ای است که مطابق با وضعیت جمعیتی چین است.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده − 1 =