دکتر مهدی احسانی فرد با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : تئوری ممها یا توارث به عنوان یک تکرارکننده فرهنگ و واحدی برای تکامل فرهنگی تعریف میشود. یعنی عنصری از فرهنگ مانند سنت، باور، ملودی یا مد که میتواند در حافظه حفظ شده و به حافظه یا ذهن فردی دیگر منتقل یا کپی شود. تئوری توارث میتواند بیانگربخش هایی از ایدهها، عادات، مهارتها، ارزشهای اخلاقی و زیباییشناسی نظریهها، رویهها، طرحها یا هر چیز دیگری که بهطور عمومی یادگرفته میشود باشد، که به دیگران منتقل میشود. علم تئوری ممتیک نیز بعد از معرفی تئوری توارث به عنوان مطالعه الگوهای تکاملی انتقال اطلاعات، ظهور یافته است.
براساس دانش تئوری ممتیک، ویژگیهای فرهنگی میتوانند از یک شخص به شخص دیگر همانند ژنها یا ویروسها منتقل شوند. البته واقعا نمیتوانیم تاثیرنسبی محیط را برتغییرژنها و متعاقب آن تغییر فرهنگها انکار کنیم. امابامطالعه سیر تغییر وتطور تاریخی فرهنگ مصرف مشتریان، میتوانیم الگویی ترسیم کنیم که قاعدتا بازارهای مشابه آتی روی همان خط سیر حرکت خواهند کرد. این موج تغییرات، روند طبیعی دارد وروی مدار سینوسی حرکت خواهد کرد. مثلا اگر یک نوع ظرف چینی 30سال قبل مد روز بوده است، و سالهاست از مد خارج شده و مصرفی ندارد، حتما30سال آینده مجددا مد روز خواهد شدو ذائقه طبیعی و ژنتیک مشتریان طالب آن خواهد بود. البته ارزیابی زمانی و شکلی دقیق ظهور و بروز این فرهنگ هاو رفتارهای مصرف کننده، نیاز به مطالعه دقیق، وترسیم تابع ریاضی بازارهای گذشته دارد.
مفهوم تئوری توارث بهعنوان یک الگوی اطلاعاتی موجود در ذهن یک فرد تعریف میشود که میتواند به ذهن فرد دیگر کپی شود. تئوری توارث از نظر میزان سازگاری و قابلیت، یعنی تطبیق با محیط فرهنگی اجتماعی که در آن پخش شدهاند، متفاوت هستند. ممهای سازگارتر و با قابلیت بیشتر، در منتقل شدن و سرایت کردن به افراد بیشتر و در نتیجه گسترده شدن و پخش شدن در جمعیت بزرگتر موفقتر خواهند بود.
این شباهت بیولوژیک تئوری توارث با ژنها، به ما این اجازه را میدهد که مفاهیم تکامل و نظریههای علم بیولوژی را برای الگوی تکامل فرهنگی وتجاری به کار ببریم.
تئوری توارث هم بهطور مشابه یک تکرار کننده است، زیرا هر موقع که اطلاعات از یک فرد به فرد دیگر به وسیله ارتباط یا تقلید منتقل میشود، کپی میشود.
تکرار کنندهای که بتواند بیشترین تعداد نسخههای کپی شده در یک بازه زمانی را ایجاد کند، برنده رقابت با تکرارکنندگان دیگر خواهد شد. به نظرم این پدیده را میشود بلاکچین بازاریابی نامید، و من این را پدیدهای نوین، تحت عنوان ممتیک بلاکچین مینامم.
ممها پدیدههایی ویروسمانند هستند که ممکن است از طریق انتخاب طبیعی به روشی مشابه تکامل طبیعی، به وجود بیایند. ممها این کار را از طریق فرآیندهای تغییر، تقلید، رقابت و توارث انجام میدهند که هر کدام از آنها بر موفقیت تکثیرپذیری آن اثر میگذارد.
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع