تاریخ انتشار : سه شنبه 12 تیر 1403 - 8:22
کد خبر : 170859

تنور داغ رمزارزها!

تنور داغ رمزارزها!

اقدام به استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمزارز جریمه‌های سنگین معادل ۱۰۰ برابر قیمت برق در پی خواهد داشت و در صورت تکرار تخلف انشعاب جمع آوری خواهد شد.  مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به نقش ماینرهای غیرمجاز در سنگین کردن بار شبکه برق کشور گفت: هر دستگاه ماینر معادل یک

اقدام به استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمزارز جریمه‌های سنگین معادل ۱۰۰ برابر قیمت برق در پی خواهد داشت و در صورت تکرار تخلف انشعاب جمع آوری خواهد شد.

 مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به نقش ماینرهای غیرمجاز در سنگین کردن بار شبکه برق کشور گفت: هر دستگاه ماینر معادل یک کولر گازی برق مصرف می‌کند.

مدیرعامل شرکت توانیر خطاب به کسانی که اقدام به استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمزارز می‌کنند، خاطرنشان کرد: استفاده غیرمجاز از برق با هدف کسب سود نامشروع، جریمه‌های سنگین در پی خواهد داشت به‌طوری که این جریمه معادل ۱۰۰ برابر قیمت برق خواهد بود.

وی در عین حال تصریح کرد: در صورت تکرار تخلف، انشعاب آنها برای همیشه جمع آوری خواهد شد.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ، رجبی مشهدی با اشاره به قوانین تصویب شده برای استفاده قانونی از برق برای استخراج رمزارز گفت: با توجه به قوانین مصوب می‌توان با اخذ مجوز نسبت به استخراج رمز ارز اقدام کنند.

مدیرعامل توانیر یادآور شد: در عین حال در صورت مشاهده استفاده غیرمجاز برای استخراج رمزارز توسط مردم، امکان ارسال گزارش در سامانه برق من وجود دارد که در این صورت به ازای هر دستگاه یک میلیون تومان پاداش اختصاص خواهد یافت.

براساس این گزارش، تاکنون بیش از ۸۰۰۰ مرکز غیرمجاز شناسایی و از این مراکز بیش از ٣٠٠ هزار دستگاه ماینر گردآوری و تحویل مراکز قضایی شده است. آنطور که برآورد شده برای تامین برق این دستگاه‌های غیرمجاز باید نیروگاهی به بزرگی ١١٠٠ مگاوات احداث شود که عدد بالایی است.

مرحله نخست پاداش‌ها شامل اعطای یک میلیون تومان به ازای معرفی هر دستگاه ماینر غیرمجاز است که تا سقف ٢۵ میلیون تومان بابت معرفی مراکز غیرمجاز خصوصی و تا سقف ۵٠ میلیون تومان برای معرفی ماینرهای غیرمجاز در مراکز دولتی و غیردولتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، در نظر گرفته شده و طی ١۵ روز کاری به عامل شناسایی کننده پرداخت می‌شود.

محاسبه بخش دوم پاداش‌ها متناسب با مدت و میزان استفاده غیرمجاز از انرژی برق در مراکز غیر مجاز رمز ارز است که بیش از یک سوم این بخش از پاداش‌ها طی مدت ۴٠ روز به عامل شناسایی کننده و الباقی به مجریان و ضابطان قضایی ذی ربط پرداخت می‌شود.

پیش از ابلاغ ویرایش جدید، سقف پاداش بابت معرفی مراکز غیر مجاز رمز ارز ١٠ میلیون تومان بود که فقط بر اساس مدت زمان و میزان انرژی مصرفی غیر مجاز محاسبه و پرداخت می‌شد و پاداش‌ها با ضریب ١.۵ درصد بهای هر کیلووات ساعت برق مصرفی محاسبه می‌شد که هم اکنون این ضریب به ٣ درصد افزایش یافته و علاوه بر پاداش مربوط به تعداد ماینرهای کشف شده، پرداخت می‌شود.

اما عکس این موضوع دولت مشوق‌هایی را برای ماینرهای مجاز درنظر گرفته که از طریق آن این دسته از افراد می‌توانند نسبت به خرید برق از تابلوی سبز بورس انرژی اقدام کنند و در این صورت در هیچ فصلی مشمول محدویت نمی‌شوند.

بر اساس دستورالعمل‌های موجود سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه تولید رمز ارز فعالیت کنند و این مساله می‌تواند به سود رمزارزهای مجاز باشد. این در حالی است که استخراج رمزارز غیرمجاز با استفاده از تعرفه‌های برق یارانه‌ای اعم از تعرفه برق خانگی، صنعتی، کشاورزی و تجاری در ایام اوج مصرف باعث افزایش احتمال خاموشی صنایع افت شاخص‌های کیفی برق و احتمال سوختن لوازم الکتریکی همسایگان می‌شود.

در همین زمینه مجید کباری، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» اظهار کرد: در کشور، رمز ارزها موضوعی پیچیده و بحث‌برانگیز هستند. استفاده از رمز ارزها از نظر قانونی شرایط خاصی دارد و استفاده از رمز ارزها برای پرداخت‌ها در ایران مجاز نیست. بانک مرکزی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده است که بانک‌ها و موسسات مالی مجاز به انجام تراکنش با رمز ارزها نیستند.

وی تصریح کرد: استخراج رمز ارزها در ایران تحت شرایط خاصی قانونی است. ماینرها باید مجوزهای لازم را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کنند. همچنین، تعرفه‌های برق مخصوص برای ماینرها تعیین شده است.

وی عنوان کرد: خرید و فروش رمز ارزها در بازارهای غیررسمی و صرافی‌های آنلاین انجام می‌شود. با این حال، این بازارها هنوز به صورت رسمی و تحت نظارت کامل قانونی قرار نگرفته‌اند، بنابراین سرمایه‌گذاران باید احتیاط کنند.

وی با اشاره به اینکه هنوز مقررات مشخصی برای مالیات بر رمز ارزها در ایران وضع نشده است، گفت: اما با توجه به روند جهانی و توسعه سریع این بازار، احتمال وضع مقررات مالیاتی در آینده وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: عدم شفافیت قانونی، نوسانات شدید قیمت، و احتمال کلاهبرداری از جمله ریسک‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری در رمز ارزها در ایران هستند.

کباری عنوان کرد: با توجه به رشد سریع فناوری بلاکچین و رمز ارزها، نظارت و مقررات در این حوزه به سرعت در حال تغییر است و به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که اطلاعات خود را به‌روز نگه دارند.

وی ادامه داد: در ایران، به دلیل وضعیت قانونی پیچیده و ممنوعیت استفاده از رمز ارزها برای پرداخت‌ها، جوایز و پاداش‌ها نیز برای معرفی رمز ارزهای غیرقانونی اهمیت پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: جوایز می‌توانند به کاهش فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط با رمز ارزها کمک کنند. با افزایش ریسک کشف و برخورد قانونی، افراد کمتری تمایل به انجام فعالیت‌های غیرقانونی خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: جوایز می‌توانند به عنوان ابزاری موثر برای پیشگیری از کلاهبرداری‌ها و فعالیت‌های مجرمانه مرتبط با رمز ارزها عمل کنند. اطلاع‌رسانی عمومی و تشویق به گزارش‌دهی می‌تواند مانع از گسترش فعالیت‌های کلاهبرداری شود.

وی در پایان اظهار کرد: به‌طور کلی، ارایه جوایز برای معرفی رمز ارزهای غیرقانونی می‌تواند به بهبود وضعیت نظارت و کاهش فعالیت‌های مجرمانه در حوزه رمز ارزها کمک کند. با این حال، اجرای موفق این راهکار نیازمند همکاری گسترده بین نهادهای مختلف و اطلاع‌رسانی عمومی مناسب است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 1 =