پویش جدید «: صادرات به بازار بزرگ چین برای همه» در جهت گسترش واردات از روز سهشنبه هفته جاری در شانگهای آغاز شد و تأکید آن نیز بر تعهد چین به گشایش بیشتر و به اشتراک گذاشتن بازار وسیع خود با سایر نقاط جهان است.
وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین، با اشاره به اهمیت این پویش در فراهم کردن دسترسی به بازار به عنوان «کمیابترین منبع» در دنیای امروز گفت که گفت که این پویش هر سال بیش از ۱۰۰ رویداد را با هدف تثبیت چین به عنوان «بهترین مقصد صادرات» جهان برگزار خواهد کرد.
در حالی که مدتهاست الگوی اقتصادی چین به دلیل اتکا به رشد مبتنی بر صادرات با انتقاد مواجه بوده است، با نگاهی دقیقتر میتوان شاهد بود که این الگو در حال تجربه کردن یک تحول قابل توجه است.
دادههای رسمی نشان میدهد که چین برای شانزدهمین سال متوالی در جایگاه دومین بازار بزرگ واردات جهان قرار گرفته و برآوردها نشان میدهد که واردات کالا و خدمات چین در طول برنامه پنجساله چهاردهم (۲۰۲۱-۲۰۲۵) از ۱۵ تریلیون دلار آمریکا فراتر خواهد رفت.
همراه با شتاب گرفتن رشد واردات در ۹ ماهه اول سال جاری میلادی، میزان واردات محصولات کشاورزی چین به ۵۷.۱ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال گذشته ۲.۶ درصد افزایش داشته و در همان حال واردات محصولات مکانیکی و الکتریکی و محصولات فناوری پیشرفته به ترتیب ۵ و ۸.۶ درصد افزایش یافته است.
در سالهای اخیر، چین شبکهای جامع از بسترهای ملی، منطقهای و آنلاین را برای گسترش واردات ایجاد کرده است. نمایشگاه بینالمللی واردات چین (CIIE) نمونهای از این بسترها به شمار میرود که به عنوان اولین نمایشگاه واردات در سطح ملی در جهان شناخته میشود و در طول هفت دوره مجموع تراکنشهای مورد نظر آن به بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار آمریکا رسیده است. هشتمین دوره این نمایشگاه نیز که هماکنون در حال برگزاری است، رکورد بزرگترین فضای نمایشگاهی و بیشترین تعداد غرفهداران نسبت به تمام دورههای پیشین را به خود اختصاص داده است.
تلاش چین برای گسترش واردات با دو هدف اصلی داخلی شامل ارتقاء صنایع کشور و برآورده کردن تقاضای رو به افزایش در میان مصرفکنندگان چینی انجام میشود.
در جبهه صنعتی، واردات به عنوان یک ورودی مهم برای پیشرفت فناوری عمل میکند. به گفته بای مینگ، پژوهشگر آکادمی تجارت و همکاریهای اقتصادی بینالمللی چین: «صنایع چینی میتوانند با گسترش واردات کالاهای لوکس، ماشینآلات پیشرفته و قطعات حیاتی، روند صعود خود در زنجیره ارزش را تسریع کنند.»
برخی از ناظران همچنین به «اثر گربهماهی» واردات گسترده به عنوان عاملی برای تسهیل ارتقاء صنعتی چین اشاره میکنند. هجوم محصولات خارجی، فشار رقابت را در بازار داخلی افزایش میدهد و شرکتهای داخلی با انگیزه بقا و رشد در این محیط چالشبرانگیز، هزینههای تحقیق و توسعه خود را افزایش میدهند و کیفیت و پیچیدگی فناوری محصولات خود را بالا خواهند برد.
گشایش بازار وسیع چین، با فرصتهای قابل توجه برای اقتصادهای سراسر جهان همراه خواهد بود که برای کشورهای توسعهیافته، نشاندهنده دسترسی به یک بازار فوقالعاده بزرگ برای ارائه کالاها و خدمات با ارزش خواهد بود.
به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۸، شرکت آمریکایی «دوترا»(doTERRA) که در زمینه تولید عطرمایه و عصارههای روغنی فعالیت میکند، با حضور در اولین دوره نمایشگاه بینالمللی واردات چین به شکلی غیرمنتظره، ۳۸۰ میلیون یوان (حدود ۵۴ میلیون دلار) ثبت سفارش داشت و امروز، چین به دومین بازار این شرکت در سطح جهان تبدیل شده است.
اوون مسیک، مدیرعامل شرکت دوترا در چین میگوید: «هدف ما این است که تا سال ۲۰۳۰ چین را به بازار شماره یک خود تبدیل کنیم.»
برای اقتصادهای در حال توسعه و به ویژه کشورهای آفریقایی، صادرات به چین یک مسیر رشد پایدار را ارائه میدهد. اجرای سیاست تعرفه صفر در ۱۰۰ درصد خطوط تعرفهای برای ۵۳ کشور آفریقایی باعث شده است که در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۵، واردات از این کشورها در بازار چین رشد ۱۰.۸ درصد رشد داشته باشد. این رویکرد به کشورهای در حال توسعه اجازه میدهد تا با بهرهگیری از مزایای نسبی خود و افزایش قابلیتهایشان در زمینه تولید، در زنجیرههای ارزش جهانی ادغام شوند.
چشمانداز آینده نشان میدهد که چین قصد دارد با تسهیل فرآیند ترخیص گمرکی و کاهش هزینههای نهادی، توافقنامههای تجارت آزاد بیشتری را با سایر کشورهای جهان منعقد کند.
به گفته تحلیلگران، طی پنج سال آینده، رویکرد چین در جهت برقراری تعادل در زمینه واردات و صادرات، نویدبخش ایجاد یک الگوی رشد پایدارتر برای چین و آیندهای همراه با مشارکت بیشتر برای تجارت جهانی است.
ز