بورس در انتظار نسخه جديد

دو روزي مي‌شود كه بورس تهران روند مثبت به خود گرفته؛ اما همچنان شاهد دوگانگي در معاملات هستيم و اين دوگانگي زماني رفع مي‌شود كه وزير اقتصاد و امور دارايي دولت چهاردهم قدمي مثبت براي توسعه و تعالي بورس بردارد.  درحال حاضر سازمان بورس ميزبان يك رييس با رويكردهاي جديداست كه اين موضوع يك سيگنال مثبت براي بازار به حساب مي‌آيد و به نوعي حجت‌الله صيدي به عنوان رييس جديد، سهامداران را تا حدود زيادي به تالار شيشه‌اي اميدوار كرده است. از سوي ديگر وزير اقتصاد وعده‌هاي زيادي درخصوص بورس داده كه برداشته شدن يك گام براي به نتيجه رسيدن اين موارد مي‌تواند سيگنال مثبت قوي براي بازار باشد. بورس تهران بيش از هر چيزي اين روزها نياز به اثبات متولي خود دارد. در دوران رياست مجيد عشقي بازار سهام متولي نداشت و هر مسوول يا ارگاني به راحتي مي‌توانست در اين بازار دخالت كند و تصميمات خاص بگيرد، در نهايت عشقي پس از چند هفته خبر‌دار مي‌شد و تنها واكنش وي نيز محدود كردن دامنه نوسان بود كه اين موضوع واكنش‌هاي بسيار زيادي به همراه داشت.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،   اكنون كه رييس سازمان بورس تغيير كرده، فعالان اين بازار انتظار دارند كه صيدي رفتاري همانند عشقي نداشته باشد و در ناملايمات به كمك بازار بيايد و با ايستادگي و مقاومت اجازه دخالت يا دستكاري در بازاررا ندهد. با توجه به سابقه و تجربيات وي به نظر مي‌رسد كه اين مدير جديد بتواند متولي درست و خوبي براي بازار باشد. البته همه‌چيز به زمان نياز دارد و بايد صبور بود و ديد كه رييس جديد سازمان چگونه از اين بازار دفاع مي‌كند. اما روز سه شنبه انفجاري در لبنان رخ داد كه كشته و زخمي‌هاي متعددي داشت و برخي از كارشناسان عقيده دارند اين موضوع روي بورس در ميان مدت تاثير منفي خواهد گذاشت. عليرضا خان‌محمدي، كارشناس بازار سرمايه درخصوص همين موضوع در صفحه خود نوشت: «در رابطه با اتفاق روز گذشته در لبنان و انفجار پيجر‌ها سطح تشديد جنگ و ريسك‌هاي ژئوپوليتيك به‌شدت افزايش پيدا كرده زيرا اين انفجارها باعث شهادت ۲ نفر كه يك كودك دربين آنها بوده و زخمي شدن شمار زيادي شده از جمله سفير ايران در ميان آنها است. در رابطه با جراحت سطحي سفير ايران و وضعيت عمومي او كه مساعد گزارش شده است بايد گفت اين اتفاق ابعاد جديد از ريسك و تنش بين ايران و اسراييل را ايجاد كرده آن هم در زماني كه هنوز خون خواهي ترور اسماعيل هنيه محقق نشده، اسراييل تمام تلاش خود را براي كشاندن ايران به ميدان جنگ انجام داده و بايد ديد كه در اين خرابكاري نقشه‌اي براي ترور سفير ايران ديده شده يا خير اما با توجه به عدم صدمه جدي به سفير ايران و ضعيف بودن احتمال نقشه براي ترور سفير ايران مي‌توانيم بگوييم كه اين اتفاق ريسك جديد براي ايران ايجاد نكرده و انتظار مي‌رود كه پاسخ تلافي جويانه از سمت ايران به دنبال نخواهد داشت اما مطمئنا از طريق نيروهاي نيابتي پاسخ داده خواهد شد. اين حمله گسترده قطعا سطح تنش و درگيري را بين حماس و حزب‌الله و اسراييل را بالا خواهد برد و اين درست در جايي است كه اميد براي آتش بس و خاموش شدن آتش جنگ بسيار بالا رفته بود ولي از آنجا كه اسراييل خواهان آتش بس نيست با طراحي خرابكاري جديد تمام اميد‌ها را از بين برد زيرا هدف اسراييل صلح نيست.
تاثير اين اتفاق براي ايران و ريسك‌هاي موجود بي‌تاثير نخواهد بود و نمي‌توان به سادگي از كنار اين موضوع گذشت زيرا سطح ريسك و تنش‌ها با اين اتفاق مجددا افزايش يافته ولي اين موضوع نمي‌تواند تاثير عميقي روي بازارها بگذارد. بازار سرمايه يكي از هوشمندترين بازار‌هاست زيرا تمام ابعاد اتفاقات و ريسك‌ها را در نظر گرفته و به آن پاسخ مي‌دهد بازار بورس اين‌بار هم با هوشمندي به اين موضوع واكنش نشان خواهد داد و فشار فروش در بازار شاهد نخواهيم بود و رفتارهاي هيجاني چيزي جز زيان براي افراد نخواهد داشت.» با توجه به بررسي كارشناسان و شروع ريسك جديد در منطقه و احتمالا نزاع و درگيري به نظر مي‌رسد كه بورس تهران نيز نسبت به اين موضوع واكنش نشان دهد. البته با توجه به تغيير رييس سازمان بورس و ارواق بهادار و احاطه اخبار نبايد انتظار سقوط از بورس را داشت؛ چراكه بازار سرمايه همچنان در كف است و باتوجه به ارزندگي و حمايت اين روزهاي انجام شده به نظر ميرسد كه تنها يك نوسان  منفي  خرد  داشته باشد.

   بازار  از  دريچه  معاملات

طي معاملات آخرين روز كاري هفته يعني چهارشنبه، شاخص كل بورس تهران ۱۲ هزار و ۹۲۳ واحد -معادل ۰,۶۲ درصد- نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح ۲ ميليون و ۹۷ هزار و ۷۵ واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با رشد ۴ هزار و ۹۶۳ واحدي در رقم ۶۸۷ هزار و ۶۱۸ واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس ۱۲۷ واحد رشد كرد به رقم ۲۱ هزار و ۸۴۷ واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش هزار و ۴۰ واحد به سطح ۱۲۰ هزار و ۴۴۱ واحد رسيد.
روز چهارشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي دومين روز مثبت شد و ۸۷ ميليارد تومان پول حقيقي به بازار سهام وارد شد. روز گذشته نماد فولاد بيشترين ورود پول حقيقي را داشت كه ارزش آن ۳۲ ميليارد تومان بود. پس از فولاد، نمادهاي وبانك، ونوين، حفارس و پارسان بيشترين ورود پول را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين خروج پول حقيقي به نمادهاي شيران، وبملت، غنوش، كالا و حكشتي تعلق داشت.
در روزي كه گذشت نمادهاي پارسان، وغدير و شپديس نمادهاي سبزپوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي كچاد، فارس و بوعلي نمادهاي قرمزپوشي بودند كه بيشترين اثر منفي را بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي زاگرس، وسپهر و شرانول بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل داشتند و نمادهاي فغدير، خاور و تجلي بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نيز نماد فولاد بيشترين تراكنش را داشت و وبملت و شپنا در رتبه‌هاي بعدي بيشترين تراكنش قرار گرفتند. در فرابورس نيز شفام، خاور و شكام بيشترين تراكنش را داشتند.  روز چهارشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به ۱۳ هزار و ۵۵۳ ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه ۲ هزار و ۳۳۹ ميليارد تومان بود كه ۱۷ درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. همچنين ارزش معاملات خرد سهام با افت ۷ درصدي نسبت به روز سه‌شنبه به رقم ۴ هزار و ۲۵۵ ميليارد تومان رسيد.
در معاملات روز مذكور نماد شيران بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن ۲۰۵ ميليارد تومان بود. پس از شيران، فولاد بيشترين ارزش معاملات را داشت و تاصيكو رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وبملت و حفارس در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.
در معاملات چهارشنبه، ۲۲۱ نماد صف خريد داشتند و ۶۰ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد ۹ درصدي نسبت به روز كاري قبل به هزار و ۲ ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش ۳ درصدي به رقم ۱۵۶ ميليارد تومان رسيد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =