جیمز مونرو 2 دسامبر سال 1823 با مطرح کردن دکترین سیاسی خود مبنی بر جلوگیری از استعمار و یا دخالت در امور کشورهای تازه استقلال یافته قاره آمریکا، اروپا را هدف قرار داد و از آن زمان تاکنون این دکترین به مبنای اصلی سیاست خارجی ایالات متحده در رابطه به کشورهای آمریکای لاتین تبدیل شده است. امروز هنوز هم در ایالات متحده برخی میخواهند با اتکا به همین رویکرد همکاریهای اقتصادی و تجاری عادی سایر کشورهای جهان با کشورهای آمریکای لاتین را به عنوان یک “تهدید” برای منافع ایالات متحده قلمداد کنند.
خط تولید کارخانه باتریسازی گروه «بیوایدی» (BYD) در شهر مانوئوس، مرکز ایالت آمازوناس برزیل
از این رو باعث تعجب نیست که برخی در ایالات متحده به سرمایه گذاری در حال افزایش خودروسازان چینی در برزیل را نمونهای از قصد و برنامه چین برای “تسلط” یافتن بر بازار برزیل عنوان می کنند. بر پایه همین رویکرد، روزنامه نیویورک تایمز اندکی قبل از شروع به کار خط تولید خودروهای الکتریکی هیبریدی یک شرکت چینی در بزرگترین کشور آمریکای لاتین بار دیگر به دکترین مونرو اشاره کرد.
خط تولید کارخانه خودروسازی «دیوار بزرگ» یا «جی دابلیو ام» (Great Wall Motor) در برزیل روز جمعه به طور رسمی و با مراسم رونمایی اولین خودروی «هاوال اچ 6 جی تی»(Haval H6 GT) تولید خود آغاز به کار کرد. خط تولید هوشمند شهر«ایراسماپولیس» ایالت سائوپائولو، به عنوان سومین خط تولید کامل «جی دابلیو ام» در خارج از چین، وظیفه ارائه خدمات به بازار آمریکای لاتین را بر عهده خواهد داشت و به عنوان یکی از قطبهای اصلی این خودروسازی چینی در اروپا ، آسیا و آمریکای لاتین عمل خواهد کرد.
لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهور برزیل، هنگام سخنرانی در این مراسم آغاز به کار این کارخانه با اشاره به اهمیت این پروژه برای صنعت برزیل تأکید کرد که این پروژه علاوه بر کمک به برزیل برای دست یافتن به فناوری تولید چنین خودروهایی و بهبود ظرفیت تولید خودرو در این کشور، بلکه باعث درآمدزایی و ارتقای سطح تواناییهای فنی متخصصان برزیلی خواهد شد.
با توجه به تهدیدهای تعرفهای ایالات متحده علیه برزیل، لولا داسیلوا در این مراسم با اعلام آمادگی دولت برزیل برای حمایت از توسعه تجارت و استقبال از حضور شرکتهای خارجی بیشتر از جمله شرکتهای چینی، نشان داد که خواستار برقراری عدالت بیشتر در فضای تجارت جهانی است. با این حال، در ایالات متحده برخی هنوز سعی دارند پروژههای شرکتهای چینی را به عنوان مدرکی برای اثبات مورد “تهدید” بودن منافع ایالات متحده توسط چین برشمارند و بر پایه ادعاهای خود نسبت به “حوزه نفوذ” ایالات متحده در میان کشورهای آمریکایی جنوبی، تفسیری نادرست از اظهارات رئیس جمهور برزیل ارائه کنند.
این طرفداران دکترین مونرو باید به خاطر داشته باشند که دوران دیکته شدن خواستههای ایالات متحده و یا هر قدرت غربی دیگر به کشورهای در حال توسعه مدتهاست که به تاریخ پیوسته و تمام شده است. همکاریهای اقتصادی و تجاری چین و برزیل هیچ کشور ثالثی را هدف قرار نمیدهد و در عین حال هیچ کشور ثالثی نیز اجازه ندارد این روابط را هدف قرار دهد.
به لطف استقلال راهبردی چین و برزیل به عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان، روابط و همکاریهای عملی دوجانبه با مزایای ملموس برای این دو کشور همراه بوده و چین برای پانزدهمین سال متوالی در جایگاه بزرگترین شریک تجاری برزیل و منبع اصلی سرمایه گذاری خارجی در این کشور بزرگ آمریکای لاتین قرار گرفته است.
در این فرایند، ساختار تجارت دوجانبه چین و برزیل به طور فزاینده بهینه شده و سطح همکاری دو کشور پیوسته در حال گسترش و پیشرفت است.
علاوه بر جی دابلیو ام، شرکت «بی وای دی»(BYD)، یکی دیگر از سازندگان خودروهای انرژی جدید چینی و برخی از سازندگان توربینهای بادی چینی نیز در حال گسترش دامنه ورود خود به برزیل هستند. افتتاح کارخانه جدید جی دابلیو ام نشان می دهد که شرکت های چینی با تقویت نیروهای جدید رشد، در تلاش برای توسعه همکاریهای آینده خود با برزیل و گسترش تدریجی این همکاریهای به سطح کشاورزی، توسعه زیرساختها، انرژی، منابع، توسعه سبز، نوآوری فناوری و دارایی و امور مالی هستند.
چین و برزیل به عنوان بزرگترین کشورهای در حال توسعه در نیمکرههای شرقی و غربی، پیوسته با حمایت از یکدیگر و هماهنگ بودن برای حفاظت از منافع قانونی خود، از منافع مشترک کشورهای جنوب جهانی نیز محافظت کردهاند.
همانطور که رئیس جمهور شی جینپینگ در گفتگوی تلفنی ۱۲ اوت خود با لولا داسیلوا تأکید کرد، چین از مردم برزیل در دفاع از حاکمیت ملی خود حمایت میکند و ضمن پشتیبانی از برزیل برای حفاظت از حقوق و منافع قانونی خود، از همه کشورها میخواهد تا در مبارزه قاطعانه علیه یکجانبهگرایی و حمایتگرایی با یکدیگر متحد شوند.
ز