درحالی که تهیه بلیت هواپیما و قطار به دلیل افرایش هزینه و کمبود بلیت به یک چالش برای مسافران تبدیل شده، مهرداد بذرپاش، وزیر راه وشهرسازی، طی یک سالونیم حضور خود در این وزارتخانه، این مشکلات را حل نکرده ولی با ثبتنام در انتخابات ریاست جمهوری، سودای رسیدن به پاستور را در سر داشت.
سفر، یک امر مهم در زندگی انسان به شمار میرود. درحال حاضر، افراد برای مسافرتهای بین شهری با قطار و هواپیما با چالشهایی همچون کمبود بلیت و افزایش قیمت بلیت روبهرو هستند. از طرفی رفع این چالشها به یک برنامهریزی مناسب از سوی وزارت راه و شهرسازی احتیاج دارد تا مردم بتوانند در هر زمانی بدون محدودبت و با هزینه مناسب سفر کنند. درحالی که وعده افزایش سهم حملونقل ریلی و همینطور اولویت قرار دادن قطار سریعالسیر تهران-مشهد، ابتدای شروع به کار وزیر فعلی وزارت راه و شهرسازی داده شده بود، همچنان این مشکلات حل نشده باقی مانده است.
بررسی وضعیت بلیت هواپیما در مقصدهای مختلف
به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت نیوز ، یررسی وضعیت بلیت هواپیماها در سایتهای فروش اینترنتی حاکی از آن است که در مسیر پر ترددی مثل تهران مشهد و مشهد به تهران، حداقل تا ده روز آینده یلیت پرواز اکونومی موجود نیست و اکثرأ بلیت پروازهای بیزینس با قیمتهای خیلی بالا در سایتها به فروش میرسد. میانگین قیمت بلیت بیزینس بین ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان است که برای اقشار کم درآمد جامعه، قیمت بالایی محسوب میشود.
در این روزها شیراز هم جزو مقاصد پر تردد به شمار میرود. دراین مقصد، قیمت بلیطتهای اکونومی از ۲ میلیون ۲۷۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان ادامه دارد. همچنین قیمت بلیطتهای بیزینس هم از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متغیر است. البته قیمتها با توجه به نوع ایرلاین و ساعت و تاریخ پرواز متغیر است.
با توجه به اینکه اصفهان هم یک مسیر پر تردد است، مشکل کمبود بلیت در این مسیر هم وجود دارد و همچنین بعضی بلیطتها با قیمت ۹۸۲ هزار تومان تا ۲ میلیون ۲۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.
برای سفر به استانهای شمالی نظیر رشت، در اکثر موارد بلیت یافت نمیشود. قیمت بلیطتهای موجود هم از ۹۰۶ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان متغیر است.
وضعیت بلیت قطار در مقصدهای مختلف
بررسی وضعیت فروش بلیت قطار تهران-مشهد نشان میدهد که پیشفروش بلیطتهای یکم تا پانزدهم تیرماه از امروز ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ آغاز شده است. بررسی بلیطتهای این مسیر حاکی از آن است که اکثر بلیطتها به فروش رسیده و فقط بلیط قطارهای چهار ستاره و پنج ستاره باقیمانده که قیمت بالاتری به نسبت قطارهای معمولی دارد و بلیت این نوع قطارها بین ۴۰۰ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان به فروش میرسد.
در مسیر تهران-شیراز هم مشکل کمبود بلیت وجود دارد و اکثر بلیطتهای تاریخ یکم تا پانزدهم این مسیر به فروش رسیده است.
در مسیر تهران-اصفهان هم قیمت بلیطتها از ۲۵۵ هزار تومان تا ۶۴۱ هزار تومان متغیر است. این متغیر بودن قیمتها بیشتر به دلیل تفاوت نوع قطار است.
در مسیر تهران-رشت هم همچنان بلیت اکثر قطارها فروش رفته و قیمت بلیتهای باقیمانده بین ۱۶۹ هزار تومان تا ۴۴۷ هزار تومان است.
چالشهای سفر ریلی و هوایی
با توجه به بررسیهای انجام شده، کمبود بلیت و افزایش قیمت در برخی مقصدها، چالشهای بسیاری را برای مردم ایجاد میکند، به طور مثال مردم نمیتوانند بدون محدودبت در انتخاب تاریخ و ساعت سفر کنند. همچنین بالا بودن قیمتها و محدودیت در انتخاب کلاس پروازی، یک چالش بزرگ برای مسافر%