مریم بهشت پسند زیبا، تحلیلگر بازار و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : در دنیای امروز،برند نه تنهانماد یک محصول یا خدمت است ،بلکه نشان دهنده ی فرهنگ، هویت و توانمندی یک ملت نیز می باشد.برندهای ایرانی با پشتوانه ی غنی از فرهنگ منابع انسانی توانمندی تاریخ کهن ظرفیت بالایی برای رقابت در بازار های داخلی و بین المللی دارند.استفاده از برند های داخلی گامی موثر در مسیرحمایت از تولید ملی ،ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی پایدار به شمار می رود.
اهمیت استفاده از برند های ایرانی
۱- حمایت از اقتصاد ملی
با خرید محصولات برند های ایرانی، سرما یه در داخل کشور باقی می ماندو به گردش اقتصادی کمک میکند.این امر منجر به ایجاد فرصت های شغلی بیشتر افزایش تولید ناخالص داخلی و کاهش وابستگی به واردات می شود.
۲- افزایش کیفیت ازطریق رقابت داخلی
حمایت مردم از برندهای ایرانی ،شرکت داخلی در جهت جلب رضایت مشتری ،در نهایت به سود مصرف کننده خواهد بود.
۳- تثبیت هویت ملی و فرهنگی
برندهای ایرانی بازتابی از فرهنگ ،هنر و سبک زندگی ایرانی هستند.ترویج آنها در جامعه میتواند به تقویت هویت فرهنگی ،اعتماد به نفس ملی و خود باوری کمک کند.
۴- کاهش وابستگی به واردات
استفاده از برندهای داخلی باعث کاهش وابستگی کشور به کالا های خارجی و افزایش تاب آوری اقتصادی در برابر تحریم هاو نوسانات ارزی می شود.
موانعی که باعث می شود مردم از برند های ایرانی استقبال نکنند.
۱-بسیاری از برند های ایرانی توانایی یا آگاهی لازم برای معرفی گسترده خود در بازار را ندارند. تبلیغات موثر و حرفه ای برای نمایش برندشان ندارند.
۲-در برخی مواردتجربه ی نامطلوب از محصولات بی کیفیت داخلی در گذشته باعث ایجادذهنیت منفی در میان مصرف کنندگان شده است.
۳- برخی برند ها به دلایل فنی یا مدیریتی قادر به رقابت با نمونه های خارجی از لحاظ کیفیت و نو آوری و مطابق با استاندارد های جهانی نیستند.
راهکارهایی که باعث افزایش استقبال مردم ازبرند های ایرانی می شود:
۱- ارتقای کیفیت و نوآوری در محصولات داخلی
شرکت ها باید با سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه ،کیفیت کالاهارا ارتقا دهندو پاسخگوی نیازهای روز مصرف کنندگان باشند.
۲- آموزش وفرهنگ سازی درمیان مصرف کنندگان
رسانه ها ،مدارس و دانشگاه ها میتوانندنقش مهمی در آگاهی بخشی به مردم نسبت به اهمیت خرید کالاهای،داخلی ایفا کنند.
۳- حمایت دولت از برند های داخلی
با ایجاد تشویق مالیاتی ،تسهیل صادرات ،حمایت تبلیغاتی و ایجاد زیر ساخت های مناسب دولت میتواند زمینه ی رشد برند های ایرانی را فراهم می سازد.
۴- اعتماد سازی از طریق خدمات پس از فروش
ارائه خدمات پس از فروش مناسب و گارانتی معتبر ،یکی از موثر ترین ابزار ها برای جلب اعتماد مصرف کنندگان است.
برند های ایرانی شایسته ی توجه وحمایت بیشتری هستند. اگرچه چالش هایی دراین مسیر وجود دارد.اما با تلاش هماهنگ دولت،تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ،میتوان آینده ای روشن تر برای محصولات داخلی رقم زد . انتخاب یک برند ایرانی تنها یک خرید ساده نیست، بلکه تصمیمی آگاهانه برای ساختن اقتصادی مقاوم ، فرهنگی پویا و ایرانی سربلند است.
مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.
ع