تاریخ انتشار : جمعه 15 تیر 1403 - 13:52
کد خبر : 171184

شی جین پینگ:

برای ایجاد آینده ای بهتر در روابط چین و تاجیکستان تلاش کنیم

برای ایجاد آینده ای بهتر در روابط چین و تاجیکستان تلاش کنیم

شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین، در روز جمعه ۵ ژوئیه و در حاشیه سفر رسمی خود به تاجیکستان، مقاله ای تحت عنوان “تلاش برای ایجاد آینده بهتر برای روابط چین و تاجیکستان” در “روزنامه مردم” و خبرگزاری “خاور” تاجیکستان منتشر کرد. در مقاله رهبر چین آمده است: چین و تاجیکستان با کوه ها

شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین، در روز جمعه ۵ ژوئیه و در حاشیه سفر رسمی خود به تاجیکستان، مقاله ای تحت عنوان “تلاش برای ایجاد آینده بهتر برای روابط چین و تاجیکستان” در “روزنامه مردم” و خبرگزاری “خاور” تاجیکستان منتشر کرد.

در مقاله رهبر چین آمده است: چین و تاجیکستان با کوه ها و رودخانه ها به هم متصل شده اند و سرنوشت مشترکی دارند. جاده ابریشم باستانی شاهد بیش از ۲۰۰۰ سال دوستی بین مردم دو کشور بوده است. جانگ چیان از سلسله هان، شوان زانگ از سلسله تانگ و چن چنگ از سلسله مینگ همگی ردپای دوستانه‌ای در تاجیکستان بر جای گذاشتند. کاروان‌های سغدی با عبور از قاره اوراسیا، تجارت بین چین و آسیای مرکزی، غرب آسیا و حتی اروپا را ترویج کرده و همچنین سهم ویژه‌ای برای مبادلات تمدنی و یادگیری فرهنگی متقابل میان مردم در مسیر جاده ابریشم داشته اند.

۳۲ سال پیش چین روابط دیپلماتیک با تاجیکستان برقرار کرد و باب جدیدی را در دوستی دو کشور باز کرد. در طول ۳۲ سال گذشته، روابط چین و تاجیکستان در آزمون فراز و نشیب های شرایط بین المللی مقاومت کرده است، همواره گرایش سالم و پایدار توسعه را حفظ ساخته و به جهشی تاریخی از حسن همجواری به مشارکت راهبردی و سپس به مشارکت راهبردی همه جانبه دست یافته است. دو طرف اعلام کردند که با تعریف سرنوشت مشترک میان چین و تاجیکستان، مسیر موفقی برای توسعه روابط بین کشورهای همسایه پیدا می کنند.

چین در مدت های طولانی یکی از بزرگترین منابع سرمایه گذاری و شرکای تجاری عمده تاجیکستان بوده است. در سال ۲۰۲۳، حجم تجارت دوجانبه بین چین و تاجیکستان نزدیک به ۴ میلیارد دلار بود که رکورد جدید تاریجی ثبت کرد. تاجیکستان یکی از اولین کشورهایی است که در ساخت مشترک “کمربند و جاده” مشارکت می کند. پروژه هایی مانند کارخانه سیمان یاوان که به طور مشترک توسط هر دو طرف اجرا می شود به تاجیکستان در ارتقای فناوری صنعتی کمک کرده و هزاران پست شغل برای محلی ایجاد کرد. بزرگراه چین-تاجیکستان که توسط شرکت های چینی ساخته شده است، شرق، غرب، شمال و جنوب تاجیکستان را به هم متصل می کند. محصولات کشاورزی سبز با کیفیت بالای تاجیکستان مانند گیلاس، لیمو و انگور از تاجیکستان به خانوار در چین وارد شده و مورد پسند مصرف کنندگان چینی قرار گرفته است. آنچه که مایه خرسندی است این است که پروژه های ساختمان پارلمان و ساختمان دولت تاجیکستان که پنج سال پیش توسط من و رئیس جمهور امامعلی رحمان به طور مشترک راه اندازی شد، به زودی به اتمام خواهد شد و به نمادی جدید در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، و نماد جدیدی از همکاری بین چین و تاجیکستان تبدیل می شود.

از مؤسسه کنفوسیوس تا کارگاه لوبان، ما تعداد زیادی از افراد مسلط بر زبان و فناری را پرورش داده‌ایم که خود را وقف توسعه و همکاری بین دو کشور کرده‌اند. از روز فرهنگی، سمینارها تا تبادل دانشجویان و ترجمه و انتشار کتاب، همه به دوستی نسل اندر نسل مردم دو کشور کمک می کنند. تعداد شهرهای خواهران و برادران بین دو کشور به ۹ جفت رسید و دوستی بین چین و تاجیکستان شور و نشاط تازه ای از خود نشان می دهد.

در حال حاضر، چین و تاجیکستان هر دو در مرحله کلیدی توسعه و احیای ملی قرار دارند. چین در حال پیشبرد توسعه با کیفیت بالا و گشایش در سطح بالا است تا با مدرنیزاسیون به سبک چینی، قوی سازی کشور و رستاخیز ملی را به پیش سوق دهد. تاجیکستان همچنین در مسیر تحقق «استراتژی توسعه ملی قبل از سال ۲۰۳۰» گام برمی دارد. امیدواریم از طریق این سفر بتوانیم با رئیس جمهور امامعلی رحمان درباره برنامه های همکاری بین دو کشور گفتگو کرده و روابط چین و تاجیکستان را به سطح جدیدی برسانیم.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده + 5 =