بحران آب همين حوالی!

در حال حاضر ورودي سدها به ۴۱ ميليارد و ۶۰۰ ميليون مترمكعب مي‌رسد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته (۳۹ ميليارد و ۱۷۰ ميليون متر مكعب) افزايش ۶ درصدي را نشان مي‌دهد ولي اين ۶ در صد به گفته كارشناسان ناترازي آب را برطرف نمي‌كند و همچنان  كشور  با بحران  كم‌آبي  مواجه  است.
در سال جاري آبي از ابتداي مهرماه ۱۴۰۲ تا بيست و سوم شهريور ماه ارتفاع كل ريزش‌هاي جوي كشور معادل ۲۵۰,۳ ميليمتر است. اين مقدار بارندگي نسبت به ميانگين دوره‌هاي مشابه درازمدت ۲۴۶,۵ ميلي متر ۲ درصد افزايش و نسبت به دوره مشابه سال آبي گذشته ۲۱۱,۴ ميلي متر ۱۸ درصد افزايش را  نشان مي‌دهد.
همچنين آب موجود در مخازن سدها از ابتداي سال آبي تا ۲۳ شهريور ۲۵ ميليارد و ۴۰۰ ميليون مترمكعب بوده كه در مقايسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۲ ميليارد و ۶۰۰ ميليون متر مكعب افزايش ۱۲ درصدي را نشان مي‌دهد. در مجموع نيز ۴۹ درصد از سدها پر و ۵۱ درصد ديگر از ظرفيت مخازن سدها خالي است.
به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،  البته بايد در نظر داشت كه با توجه به گرماي بي‌سابقه امسال، خروجي سدها روند افزايشي داشته است به‌طوري كه اين شاخص در سال جاري ۳۸ ميليارد و ۲۲۰ ميليون متر مكعب بود كه نسبت به سال گذشته ۳۶.۱۲ ميليارد متر مكعب نشان‌دهنده رشد ۶ درصدي خروجي سدها است. بحران آب در ايران نه تنها يك مساله محيط زيستي، بلكه يك بحران اجتماعي-   اقتصادي است كه زندگي روزمره ميليون‌ها نفر را تحت تاثير قرار داده است. اين بحران ناشي از عوامل متعددي است كه شناسايي آنها براي يافتن راهكارهاي موثر ضروري است. از دلايل اصلي اين بحران مي‌توان به كمبود بارندگي، افزايش بي‌رويه جمعيت، مديريت نادرست منابع آب، استفاده بيش از حد در بخش كشاورزي ، صنعت و تغييرات اقليمي اشاره كرد. اين موضوع نه تنها بر تامين آب شرب و كشاورزي تاثير گذاشته، بلكه بر توليد انرژي، سلامت عمومي، و حتي امنيت غذايي كشور نيز اثر گذار است. در همين زمينه عباس حكيمي، كارشناس حوزه انرژي، اظهار كرد: بحران آب يكي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي جهاني و به ويژه ايران است كه به دليل تغييرات اقليمي، رشد جمعيت، مديريت نادرست منابع و الگوهاي مصرف غيرپايدار، شدت يافته است. براي مقابله با اين بحران، نياز به مجموعه‌اي از اقدامات استراتژيك و فوري در سطح دولت، صنعت و مردم وجود دارد.  وي با اشاره به اينكه براي مقابله با بحران آب، لازم است كه منابع آبي به شكل بهينه و پايدار مديريت شوند، گفت: بسياري از سفره‌هاي آب زيرزميني ايران به دليل برداشت بيش از حد در حال خشك شدن هستند. بايد محدوديت‌هاي سخت‌تري بر برداشت آب زيرزميني اعمال شود تا از تخليه كامل اين منابع جلوگيري شود.
وي عنوان كرد: فناوري‌هايي مانند سيستم‌هاي آبياري هوشمند، ابزارهاي اندازه‌گيري دقيق و جمع‌آوري داده‌هاي مرتبط با مصرف آب، مي‌توانند به كشاورزان و مديران كمك كنند تا با دقت بيشتري از آب استفاده كنند. كريمي گفت: بخش كشاورزي بزرگ‌ترين مصرف‌كننده آب در ايران است و اصلاح الگوهاي كشت و روش‌هاي آبياري مي‌تواند به صرفه‌جويي زيادي در منابع آب منجر شود.  وي عنوان كرد: رسانه‌ها، مدارس و نهادهاي فرهنگي بايد نقش مهمي در آموزش صرفه‌جويي آب به جامعه ايفا كنند. آگاهي‌بخشي درباره بحران آب و تأثيرات آن بر زندگي روزمره و محيط زيست مي‌تواند به تغيير رفتار مردم منجر شود.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =