تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 تیر 1403 - 8:46
کد خبر : 170956

ایران مرجع قیمت‌گذاری گاز منطقه می شود

ایران مرجع قیمت‌گذاری گاز منطقه می شود

مدیر عامل بورس انرژی ابراز امیدواری کرد که بزودی بتوانیم مرجع قیمت‌گذاری گاز در منطقه باشیم. علی نقوی در مراسم رونمایی از بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس انرژی ایران اظهار داشت: براساس بند هفتم سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف انرژی ابلاغی مقام معظم رهبری، موظفیم مصرف انرژی را با سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی

مدیر عامل بورس انرژی ابراز امیدواری کرد که بزودی بتوانیم مرجع قیمت‌گذاری گاز در منطقه باشیم. علی نقوی در مراسم رونمایی از بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس انرژی ایران اظهار داشت: براساس بند هفتم سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف انرژی ابلاغی مقام معظم رهبری، موظفیم مصرف انرژی را با سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی کاهش دهیم، بنابراین با هدف کاهش ناترازی گاز کشور و افزایش تولید ناخالص داخلی، طرح بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس انرژی اجرا می‌شود.
وی با اشاره به سابقه اجرای طرح بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس از سوی کشورهای توسعه‌یافته، افزود: تا امروز سیاست‌های استاندارد و جریمه‌ای برای کاهش مصرف انرژی در کشور استفاده شده است، اما طرح بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس، همسو با شعار سال اجرا خواهد شد. مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه بزودی با همکاری شرکت ملی گاز ایران شاهد عرضه‌های فیزیکی گاز طبیعی در بورس انرژی خواهیم بود، اعلام کرد: پارسال ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گاز مایع در بورس انرژی به ۴۰ مشتری عرضه شد و از محل افزایش رقابت حاصل‌شده، بیش‌ از ۵۷ میلیون دلار ارزآوری برای کشور حاصل شد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل  ،  وی تاکید کرد: موظفیم مصرف انرژی را با سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی کاهش دهیم، با اجرای طرح بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بورس، در آینده به‌نوعی شاهد قیمت‌گذاری گاز در بخش خصوصی خواهیم بود و امیدواریم بزودی بتوانیم مرجع قیمت‌گذاری گاز در منطقه باشیم. نقوی خاطرنشان کرد: ما آماده هستیم که زیرساخت لازم برای اینکه ایران بتواند تعیین کننده قیمت گاز در منطقه باشد، را فراهم کنیم. وی با بیان اینکه از ۳ سال گذشته عرضه گاز مایع افزایش یافته است، گفت: تعداد مشتریان به عدد ۴۰ رسیده و ۵۷ میلیون دلار درآمد از این محل شکل گرفته که در خارج از بورس این امکان وجود ندارد. مدیر عامل بورس انرژی همچنین ابراز امیدواری کرد که شاهد عرضه دریایی گاز مایع هم باشیم. مدیر عامل شرکت ملی گاز از صدور مجوز عرصه ۱۲۵ میلیون‌ مترمکعب گاز در بورس انرژی از سوی سازمان برنامه بودجه خبر داد و گفت: تا سقف ۱۰ میلیارد مترمکعب گواهی صرفه‌جویی منتشر خواهیم کرد. همچنین مجید چگنی با بیان اینکه باید بهینه‌سازی به یک گفتمان تبدیل شود، اظهار کرد: سازمان برنامه و بودجه مجوز سه پروژه بهینه‌سازی را صادر کرده که از جمله آنها تامین و جایگزینی ۴.۱ میلیون دستگاه بخاری کم بازده با بخاری با راندمان بالاست که پیش‌بینی می‌شود از این طریق ۹ میلیارد مترمکعب در پنج سال صرفه جویی شود. وی افزود: برنامه‌ریزی صرفه‌جویی در کوره‌های آجرپزی و جلوگیری از اتلاف انرژی در شهرک فرهنگیان نیز جزو پروژه‌هایی بوده که مجوز اجرای آن اخذ شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه جایگاه صنعت گاز در کشور بسیار مهم است و خدمات بسیاری به آحاد مردم و بخش‌های مختلف ارایه می‌شود که قابل توصیف نیستند، اظهار کرد: طی سه سال اخیر دستاوردهای مهمی در حوزه گاز و تأمین انرژی حاصل شد که یکی از آنها راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی است و بی‌شک یکی از ابزارها برای مشارکت مردم در بخش انرژی، با توجه به شعار سال به‌ شمار می‌رود.

چگنی با بیان اینکه در سال‌های گذشته نیز اقدام‌هایی انجام شده است، سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان گواهی صرفه‌جویی برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر صادر شد، تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ حدود ۳۰۰۰ میلیار تومان و امسال هم ۳۰۰۰ میلیارد تومان گواهی منتشر می‌شود و اکنون با راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی، این گواهی‌ها معامله می‌شوند. وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این بازار، می‌توان تمام گواهی‌های صرفه‌جویی را در این بازار صادر کرد، گفت: وزارت نفت مکلف شده باید حداقل ۴ همت اوراق بهینه‌سازی را امسال منتشر کند و ما مجوز ۱۲۵ میلیون مترمکعب گاز را گرفتیم که در بازار بورس عرضه کنیم و سقف ۱۰ میلیارد مترمکعب صدور گواهی‌های صرفه‌جویی را داریم. مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه تفاهم‌نامه جایگزینی یک میلیون دستگاه بخاری امضا خواهد شد و بزودی قرارداد آن امضا می‌شود، گفت: تلاش ما جذب سرمایه‌گذاران برای بهینه‌سازی مصرف سوخت بوده، بحث بهینه‌سازی یک بحث فرابخشی است و تمام دستگاه‌های مسوول باید کمک کنند.

همچنین ساجد کاشفی، مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران در این خصوص گفت: یکی از اقدامات زیرساختی که در حوزه‌ بهینه‌سازی در مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی گاز در دولت سیزدهم انجام شد، همین پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی و آغاز عرضه و معاملات آن در این بورس است. وی افزود: این مهم از آن جهت زیرساختی محسوب می‌شود که به شکل گرفتن بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست کمک کرده و موجب می‌شود سرمایه‌گذاران و متقاضیانی که به این حوزه‌ها علاقه‌مند هستند، بتوانند با طیب خاطر و اطمینان از بازگشت سرمایه خود، این سرمایه‌گذاری را انجام ‌دهند تا پروژه‌های بهینه‌سازی در حوزه‌های مختلف مصرف اعم از بخش خانگی، صنعتی و نیروگاهی با شتاب بیشتری دنبال شود. مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در کشور ما بسیار بالا و لازم است در این خصوص، اقدامات بسیار جدی در حوزه‌ مدیریت مصرف و بهینه‌سازی صورت گیرد، گفت: امروزه بالابودن شدت مصرف انرژی از چالش‌های پیش روی پیشرفت و توسعه اقتصادی کشور است که شامل مصارف بیش از نیاز در بخش‌های غیرمولد و مصارف غیربهینه بیشتر از معیار مصرف انرژی در بخش‌های مولد می‌شود؛ از این‌ رو اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف در مدیریت تراز تولید و تقاضای انرژی، نقشی بی‌بدیل یافته است. وی «گواهی صرفه‌جویی انرژی» را شیوه‌ای نو به‌منظور استانداردسازی مصرف عنوان کرد و گفت: این مهم همسو با عمل به آیین‌نامه اجرایی ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست و رفع چالش ناترازی انرژی در کشور طراحی شده است. وی افزود: این گواهی، اوراق بهادار قابل معامله‌ای است که از محل صرفه‌جویی گازطبیعی به‌ دست می‌آید. این اوراق در دوره‌های زمانی معینی منتشر می‌شوند و شرکت ملی گاز ایران در آنها تضمین می‌کند مقدار گاز طبیعی صرفه‌جویی‌شده را به دارنده آن تحویل دهد. مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: اکنون شرکت ملی گاز ایران با همراهی بورس انرژی ایران، معاملاتی‌کردن گواهی صرفه‌جویی گازطبیعی را به ثمر رسانده‌اند و این ابزار تازه، بی‌شک بهینه‌سازی مصرف افزون بر مشارکت مردم در تولید با هدف تحقق شعار سال ۱۴۰۳ و انتفاع مصرف‌کنندگان نهایی گازطبیعی در طرح‌هایی مانند مردمی‌سازی صرفه‌جویی و پویش‌های مصرف بهینه را فراهم می‌کند. وی ادامه داد: شرکت ملی گاز ایران در نخستین مرحله از عرضه گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی، ۲۵ میلیون مترمکعب گاز دوره اوج و ۲۵ میلیون مترمکعب گاز دوره غیراوج را عرضه می‌کند؛ دوره غیراوج، از ابتدای فروردین تا پایان مهر هر سال و دوره اوج، از ابتدای آبان تا پایان اسفند هر سال است.
کاشفی با اشاره به اینکه در این گواهی، تأمین مالی پروژه‌های بهینه‌سازی، مصرف گاز پیش از تحقق صرفه‌جویی را ممکن کرده و در افق میان‌مدت و بلندمدت، سبب حرکت در مسیر تعیین قیمت گازطبیعی در بازار براساس عرضه و تقاضا می‌شود، اظهار داشت: همچنین سرمایه‌گذاری در طرح‌های بهینه‌سازی در شرایط برد – برد را هدفمند و سودآورد کرده و ضمن ارتقای فناوری در بخش‌های مختلف مصرف به‌ویژه صنعت، سبب رشد فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه انرژی خواهد شد.
مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران خاطرنشان کرد: آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی در بورس انرژی، نویدبخش توسعه و رونق اجرای طرح‌های بهینه‌سازی در کشور است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده + 13 =