اهمیت و نقش فناوری در آموزش و پرورش

صفی اله ملکی دکترای جامعه شناسی و عضو شورای سردبیری با درج یادداشتی در اقتصاددان نوشت : سرمایه انسانی (Human capital) اصلی ترین و مهم ترین رکن توسعه اقتصادی و رشد تولید ناخالص ملی هر کشور محسوب می شود توانمند سازی نیروی انسانی ماهر مجرب، متخصص و متعهد(دانش آموزان ) زیر ساخت‌های توسعه پایدار یک کشور می باشد
تقویت موتور محرکه اقتصادی همه کشورها با آموزش و پرورش، بهینه سازی و اصلاح ساختارهای موجود و به روز کردن سیستم آموزشی برای تربیت نسلی پویا مطالبه گرو مسئولیت پذیر میسر خواهد بود.
معلمان زحمتکش و دلسوز جامعه نقش کلیدی و حیاتی در توسعه فردی و اجتماعی واقتصادی کشور دارند بطور یکه اکثر کشورهای پیشرفته مثل ژاپن – آلمان و فرانسه بیشترین سرمایه گذاری را در حوزه آموزش وپرورش بخصوص نقش و جایگاه و ارتقای منزلت معلمان داشتند
یک رابطه معنادار بین آگاهی بخشی معلمان از طریق فناوری اطلاعات(I.T) با میزان تاثیر گذاری آنان همچنین میزان یادگیری دانش آموزان در قرآن معاصر(پسامدرن) دارد جامعه ایرانی در حال گذر از سنتی به سوی مدرنیته وفرامدرنیته از طریق
شبکه های مجازی است.

ضرورت توسعه فنآوری اطلاعات (IT) در آموزش و پرورش

تعریف فناوری (IT) و (ICT)
واژگان
(IT) Information technology
(ICT) Information communication technology
مجموعه ای از ابزارها و منابع فنآورانه که برای ذخیره سازی،حفاظت، پردازش، بازیابی اشتراک گذاری و تبادل اطلاعات استفاده می شود فناوری اطلاق می‌شود
ابزارها و منابع فنآورانه
۱- رایانه (اینترنت) : وب سایت، وبلاک و ایمیل
۲- فناوری پخش زنده: رادیو تلویزیون و ماهواره و…
۳- فنآوری پخش و ضبط (پادکست) صوت و تصویری : ویدئو کنفرانسی
فناوری های نوین
۲- رایانه (اینترنت)
۳- هوش مصنوعی
۴-محاسبات کوانتومی
۵-متاورس(metavers) شبیه سازی سه بعدی

نقش فناوری در جهانی شدن سیستم آموزش و پرورش

با پیشرفت علم و دانش نقش آموزش الکترونیکی (آموزش از راه دور) بصورت
e-learning در جهان پسامدرنیسم به شدت و با سرعت بالائی گسترش یافته و جهان از طریق فناوری بسوی قلمرو زدایی( حذف مرزهای جغرافیایی)، نوسازی، نوگرایی و خلق جهانی آزاد بدون مرز و بدون قید و بندهای فرهنگی و محلی پیش می رود
در نظام تعلیم وتربیت اسلامی و ایرانی با حفظ اصول اولیه اسلامی باید سیستم آموزشی خود را با جهان شدن بعنوان احکام ثانویه از طریق علما و فضلای دینی تطبیق داده و باحفظ استقلال
همگرا و همسو با مناسبات اجتماعی دنیا باشیم تا در یک رقابت سازنده جهانی بجای انحطاط و نابودی بسوی پیشرفت و رشد اقتصادی و تعالی فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی حرکت کنیم لذا ساختار نظام آموزش و پرورش موجود باید بازنگری و اصلاح شود و زیر ساختهای فناوری IT توسعه و گسترش یابد.

کاربرد و مزایای فناوری تکنولوژی

۱- تسریع و تسهیل در آموزش:
شبکه های اجتماعی (مجازی) زمان و مکان آموزش را درنوردیده و آن را تبدیل به آموزش فوری و آنی بدون محدوديت مکانی کردند
۲- گستردگی حجم جامعه هدف در دانش افزایی:
آموزش e – learning محدویت کلاسی و مدرسه و تعدادی کمی برای ظرفیت و گنجایش کلاسی ها را با ابزارهای فناوری برداشته بطوریکه درکشور های پیشرفته مدارسی با ظرفیت فیزیکی چهارصد دانش آموز از طریق فناوری بیش از چهار هزار دانش آموز را از طریق آمرزش از راه دور تحت پوشش دارند
البته آموزش چهره به چهره (Face attack) کامل حذف نشده است

۳ – کاهش هزینه ها:
با آنلاین شدن نظام آموزش و پرورش هزینه های دولت، اولیاء و دانش آموزان در تردد ، مصرف برق و آب و… کاهش می یابد یکی از مشکلات و معضلات آموزش‌وپرورش بخصوص در کشور های در حال توسعه هزینه‌های مصرفی و
بالا بودن می‌باشد که با استفاده از فن آوری کاهش می یابد
۴- جلوگیری از اتلاف وقت:
فناوری از وقت های تلف شدن دانش آموزان در مسیر رفت و آمد به مدرسه پوشیدن لباس، سوار شدن به وسیله نقلیه و.. می‌کاهد
۵ -در دسترس بودن معلمان:
با افزایش سرعت یادگیری از طریق فناوری معلمان محدودیت زمانی و مکانی در آموزش و احساس مسئولیت در پاسخگویی به سوالات و ابهامات درسی دانش آموزان را نخواهند داشت (البته هزینه ها و حقوق اینگونه تدریس آنلاین که معلمان تمام وقت در اختیار دانش آموزان برای یادگیری باشند باید از طرف آموزش‌وپرورش یااولیاء و با راهکارهای قانونی محاسبه سبه و پرداخت شود)
پیشنهادات:
۱-تعامل آموزش و پرورش با قوه مقننه و وضع قوانین مرتبط با فناوری و تامین هزینه ها و…
۲- تقویت و توسعه زیر ساخت های فناوری مثل شبکه های شاد و…
۳- استفاده از تجارب کشورهای پیشرفته در حوزه آموزش از راه دور(آنلاین )
٤- آموزش فناوری و کاربردآن به معلمان جهت بهره وری بهینه از تکنولوژی های نوین اطلاعاتی و ارتباطی
۵- ایجاد انگیزه‌های درون و برون سازمانی برای معلمان و دانش آموزان
۶-همکاری و هماهنگ با ارگانها و سازمانهای ذیربط مثل وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات و…

منابع و ماخذ:
۱.خنیفر، حسین و همکاران (۱۳۸۹) مبانی تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش، انتشارات نورالثقلین تهران
۲.ضیایی پرور، حمید (۱۳۸۸) تکنولوژی کاربردی، انتشارات هفت تبلیغ تهران
۳. رشیدپور، علی (۱۳۹۳) جهانی شدن فرهنگ و اخلاق، انتشارات مرکز ملی جهانی شدن، تهران
٤.آهنچیان محمدرضا (۱۳۸۷) مدیریت دانش در سازمان های آموزشی انتشارات اندیشه عصر، تهران
۵ .کفاش حمیدرضا، (۱۴۰۲) هوش مصنوعی، انتشارات عابد تهران
۶.داگلاس، فیشر( ۱۴۰۰) آموزش از راه دور انتشارات هوش ناب، تهران
۷. شکرخواه یونس (۱۳۹۱) فضای مجازی انتشارات سمت دانشگاه تهران، تهران
۸.ملکی ،صفی اله: عربانی دانا، علی (۱۳۹۱) یادگیری کار آمد و موثر، انتشارات پیام رسان، تهران

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 9 =

پربازدیدترین ها