تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 تیر 1403 - 0:25
کد خبر : 171054

انتظار افکار عمومی از همکاری با «سازمان همکاری شانگهای» برای ترویج توسعه مشترک

انتظار افکار عمومی از همکاری با «سازمان همکاری شانگهای» برای ترویج توسعه مشترک

«سازمان همکاری شانگهای» (SCO) پس از بیش از ۲۰ سال توسعه به یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای با نفوذ بین‌المللی مهم و به یک سکوی حائز اهمیت برای ساخت مشترک «ابتکار کمربند و جاده» (BRI) تبدیل شده است. ساخت مشترک کمربند و جاده پیشبرد مستمر همسویی راهبردی تمام طرف‌ها در SCO را ترویج کرده و به

«سازمان همکاری شانگهای» (SCO) پس از بیش از ۲۰ سال توسعه به یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای با نفوذ بین‌المللی مهم و به یک سکوی حائز اهمیت برای ساخت مشترک «ابتکار کمربند و جاده» (BRI) تبدیل شده است.

ساخت مشترک کمربند و جاده پیشبرد مستمر همسویی راهبردی تمام طرف‌ها در SCO را ترویج کرده و به نتایج قابل توجهی در ایجاد ارتباط در قاره اوراسیا دست یافته است.

از خط لوله گاز طبیعی چین-آسیای مرکزی گرفته تا نیروگاه بادی «زاناتاس» در قزاقستان، از تونل راه آهن «آنگرن-پاپ» ازبکستان بزرگترین تونل در آسیای مرکزی گرفته تا بزرگراه شمال-جنوب جدید قرقیزستان، از «کریدور اقتصادی چین-پاکستان» (CPEC) گرفته تا «کریدور اقتصادی مغولستان-روسیه»…همه یکی پس از دیگری با موفقیت اجرایی شده و شاهدی بر تعمیق مستمر همکاری کیفیِ کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در ساخت ابتکار کمربند و جاده محسوب می‌شوند.

مراسم امضای توافق میان‌دولتی بین سه کشور در خصوص پروژه راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان، ماه گذشته میلادی در پکن برگزار شد. این نشان می‌دهد که راه آهن چین-قزقیزستان-ازبکستان از یک چشم انداز به یک واقعیت تبدیل شده و به جامعه بین‌المللی عزم راسخ این سه کشور برای همکاری به منظور ترویج تعامل و پیگیری توسعه در کنار هم را ثابت می‌کند.

«یلکین عبدالرضاکوف» کارشناس اقتصاد سیاسی قرقیزستانی گفت که قرقیزستان یک کشور کوهستانی است و راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان برای این کشور این فرصت را فراهم می‌کند تا کالاهایش را به بنادر مهم در هند و اقیانوس آرام منتقل کند و در نتیجه وارد بازارهای جدید شوند. این باور وجود دارد که راه آهن مذکور به یک مسیر مهم راهبردی تبدیل خواهد شد.

سازمان همکاری شانگهای طی سال‌های اخیر شماری از سازوکارهای همکاری را برای نشست‌ها در سطح وزیران در زمینه‌های کاربردی راه اندازی کرده است و چین نیز پلتفرم‌های همکاری مانند مناطق همکاری اقتصادی و تجاری محلی (SCO Demonstration Zones) را ایجاد کرده است.

سازمان همکاری شانگهای فعالانه نقش این سازوکارها و پلتفرم‌ها را بازی می‌کند، از هر تلاشی برای حل موانع و دشواری‌ها در همکاری کاربردی فرو گذار نمی‌کند و به ترویج توسعه اقتصادی کیفی کشورهای عضو می‌پردازد.

در «مرکز حمل و نقل چندوجوهی چینگ‌دائو» در «منطقه همکاری تجاری و اقتصادی محلی چین-سازمان همکاری شانگهای» محصولات محلی از آسیای مرکزی وارد چین می‌شوند و لوازم خانگی و خودروهای چینی به آسیای مرکزی صادر می‌گردند.

با قطارهای باری چین-اروپا که به این دو مقصد تردد می‌کنند، «منطقه آزمایشی SCO» به یک پلتفرم مهم برای تبادلات و همکاری اقتصادی و تجاری بین‌المللی میان این موقعیت‌های محلی و اعضای سازمان همکاری شانگهای تبدیل شده است.

«جلال بازوان» پژوهشگر روابط بین‌الملل در «دانشگاه کاردان» افغانستان گفت که تجارت با چین از طریق پلتفرم «خدمات جامع همکاری اقتصادی و تجاری محلی سازمان همکاری چین و شانگهای»، زمان و هزینه عملیات گمرکی و حمل بار را کاهش داده است و آجیل و دیگر محصولات افغانستان می‌تواند با راحتی بیشتر وارد بازار چین شود.

سازمان همکاری شانگهای همچنین به بهبود سازوکارهای همکاری ادامه داده و همکاری در زمینه‌های کشاورزی، فناوری و غیره را ترویج کرده است. «پایگاه آموزشی تبادل فناوری کشاورزی سازمان همکاری شانگهای» در «یانگ‌لینگ» استان «شاآنشی»، از زمان راه اندازی آن در پنج سال گذشته بیش از ۲۲۰۰ مقام کشاورزی ملی و تکنسین‌های کشاورزی SCO را آموزش داده است.

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در حال حاضر حدود نیمی از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌ و حدود یک چهارم کل اقتصاد جهان محسوب می‌شوند؛ به این ترتیب یک بازار مصرف و فضای ارتباط درونی عظیم را ایجاد کرده‌اند.

سازمان همکاری شانگهای در مواجهه با آینده در حال پرورش نقاط رشد برای همکاری و ترویج توسعه اقتصادی هماهنگ شده و به هم پیوسته کشورهای مختلف است.

«گولینار شایملگنوا» مدیر «مرکز پژوهشی چین» در قزاقستان گفت: دستیابی به توسعه اقتصادی مشترک یک مسیر مهم برای سازمان همکاری شانگهای به منظور توسعه همکاری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه SCO به ایجاد یک محیط توسعه امن و یک زیربنای ارتباط متقابل، متعهد است، تاکید کرد: امکانات و تدوین استانداردها و مقررات مشترک قطعا نشاطی تازه به همکاری اقتصادی منطقه‌ای تزریق خواهد کرد.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 − 9 =