«افسانه سیاه؛ ووکونگ» چگونه فرهنگ چینی را در عرصه جهانی تقویت کرده است؟

بازی ویدئویی «افسانه سیاه؛‌ ووکونگ» که کم و بیش از رُمان کلاسیک قرن شانزدهم چین یعنی «سفر به غرب» الهام گرفته، سریعا به یک تب جهانی بازی تبدیل شده است.

این بازی پس از انتشار در چین و خارج از آن با درآمد پیش فروش بیش از 400 میلیون یوان (56 میلیون دلار) در چین و فروش 18.9 میلیون نسخه در مجموع بیش از 905 میلیون دلار در پلتفرم «استیم»، محبوب‌ترین پلتفرم بازی‌های ویدئویی آنلاین جهان، ستایش همگان را برانگیخت.

این موفقیت،‌ صنعت بازی چین را به کانون توجه جهانی سوق داده علاقه جهانی به فرهنگ سنتی چین را برانگیخته است.

مجمع‌های بازی مثل «Steam Community» شاهد مباحثی درباره محبوب‌ترین شخصیت‌های غیرقابل بازی در «افسانه سیاه؛ ووکونگ» بوده‌اند. بسیاری با تهیه ویدئوها تفاسیر فرهنگی مربوط به این بازی و رُمان «سفر به غرب» را ارائه داده‌اند.

«فنگ جی» تولید کننده این بازی به «CMG» گفت: بازی‌ها محصولی هستند که به بازیگران سراسر جهان فرصت ارتباط، تجربه و به اشتراک گذاری شادی را می‌دهند. ما از نقطه نظرات گوناگون استقبال می‌کنیم.

وی تاکید کرد که محصولات فرهنگی با کیفیت بالا ابتدا باید با مخاطب داخلی ارتباط برقرار کند و جوهره فرهنگی خالقان آنها را منعکس نماید. فقط در صورتی که کیفیت استثنایی داشته باشند و زمان کامل شدن را دارا باشند، به طور طبیعی می‌توانند نفوذ خود را در خارج از کشور گسترش دهند.

تیم طراحی هنری این بازی برای خلق یک دنیای بازیِ واقعی و از لحاظ هنری غنی، از 36 مکان دیدنی در سراسر چین، از جمله «معبد امپراتور یشم» در «جین‌چنگ»، «معبد لینگ‌یین» در «هانگجوئو» و «معبد ده هزار بودا» در استان «شانشی» الهام گرفتند.

آنها نخستین کتابخانه مجازی میراث معماری چین باستان را در جهان ایجاد کردند و به این ترتیب چشم اندازهای خیره کننده و اماکن تاریخی چین در یک تجربه مجازی به هم پیوسته تحت عنوان «افسانه سیاه؛ ووکونگ» در پیش چشم علاقه مندان به بازی‌های ویدئویی قرار گرفت.

علاوه بر این، موسیقی چینی که در بخش دوم این بازی خود را نشان داده، به طور خاص گیمرها را تحت تاثیر قرار داده است. این قطعه که حدود دو دقیقه طول می‌کشد، بیش از 10 میلیون بازدید در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. صداپیشگی آن توسط «شیونگ جویینگ»، یکی از شاخصان میراث فرهنگی ناملموس داستان سرایی «شانبی» انجام شده است.

توانمندسازی فناورانه

فنگ گفت: هدفمان روایت یک داستان چینی با کیفیت، فناوری و استانداردهای بصری در سطح جهانی است.

این بازی با استفاده از موتور بازی «آنریل انجین 5» توسعه یافته و از فناوری هندسه ریزچند ضلعی استفاده کرده به گونه‌ای که امکان مدیریت مستقیم مدل‌هایی با میلیاردها یا حتی صدها میلیارد چند ضلعی را فراهم می‌آورد و نتیجتا دقتی بسیار بالا در جزییات هندسی به وجود می‌آورد.

در نهایت، صحنه‌ها و شخصیت‌های بازی جزئیات فوق‌العاده واقعی مانند بافت‌های ساختمان‌های باستانی و خز روی بدن ووکونگ را به نمایش می‌گذارند.

سازندگان این بازی برای بازسازی حالات چهره واقعی شخصیت‌ها و حرکات نرم، از فناوری ضبط حرکت گسترده استفاده کردند.

فرهنگ به مثابه یک پیوند

«شیه فنگ» سفیر چین در ایالات متحده طی آییین گشایش «بیست و دومین جشنواره فرهنگی چین در واشنگتن» پس از انتشار گسترده این بازی گفت: فرهنگ پیوند دل و احساس است و از زمان و مکان عبور می‌کند.

بعضی از بازیکنان بین‌المللی به طور خاص نسخه چینی بازی را برای تجربه عمیق افسانه‌های چینی انتخاب کردند. برخی دیگر هم برای درک بهتر خط داستانی بازی شروع به خواندن رمان اصلی کردند و بسیاری هم اشتیاق به بازدید از اماکن باستانی نمایش داده شده در بازی را ابزار کردند.ئ

موفقیت این بازی باعث ایجاد حس افتخار فرهنگی بالا در میان گیم‌های جوان چینی و علاقه مندان به فرهنگ سنتی شده یعنی کسانی که عناصر بازی و ارتباطات آنها را با رُمان «سفر به غرب» به اشتراک می‌گذارند و توضیح می‌دهند.

فنگ با اشاره به موفقیت بازی «افسانه سیاه؛‌ ووکونگ»، اذعان کرد: خوش اقبال بودیم که توانستیم انتطارات همه را در زمان مناسب برآورده کنیم.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 15 =