افزایش گردشگری سال نو چین همزمان با رشد مصرف داخلی

بازار گردشگری چین با نزدیک شدن به تعطیلات سال نو همچنان روندی صعودی دارد. داده‌های چندین آژانس مسافرتی آنلاین از افزایش چشمگیر رزروهای تعطیلات و جست‌وجوهای مرتبط حکایت دارد، به‌طوری‌که رزرو کلی پروازها، هتل‌ها و اقامتگاه‌های خانگی با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

طبق گفته یک کارمند خدمات مشتری در شرکت «Fliggy»، تا تاریخ 19 دسامبر (28 آذر)، میانگین هزینه هر سفارش در طول تعطیلات سال نو نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش داشته، در حالی که تعداد محصولات گردشگری خریداری‌شده به ازای هر فرد 9 درصد رشد کرده است.

بر اساس بیانیه‌ای که این شرکت روز دوشنبه برای روزنامه گلوبال تایمز ارسال کرد، سفرهای خارجی همان شتابی را که در تابستان و تعطیلات روز ملی سال 2025 مشاهده شده بود، حفظ کرده‌اند و میزان رزروها اکنون به‌مراتب بالاتر از کل رزروهای ثبت‌شده در تعطیلات سال نو سال 2024 است.

از نظر انتخاب مقصد، «جریان دوطرفه» میان شمال و جنوب چین به‌طور ویژه جلب توجه می‌کند. در ادامه روند گردشگری زمستانی یخ و برف و همچنین تعطیلات آفتابی زمستانی، مسافران مناطق جنوبی برای تجربه فعالیت‌های برفی راهی شمال می‌شوند، در حالی که ساکنان شمال برای بهره‌مندی از هوای گرم‌تر در تعطیلات کوتاه به مناطق جنوبی سفر می‌کنند.

داده‌های شرکت «می‌توان» نشان می‌دهد که تعداد رزروهای سفر برای تعطیلات سال نو تقریباً پنج برابر سال گذشته افزایش یافته است. از نظر مقصد، محبوب‌ترین شهرها برای سفر با قطار شامل پکن، شانگهای، گوانگ‌جو در استان گوانگ‌دونگ در جنوب چین، هاربین در استان هی‌لونگ‌جیانگ در شمال شرق چین و نان‌جینگ در استان جیانگ‌سو در شرق چین هستند.

بر اساس اعلام شرکت «می‌ِتوان»، با گسترش مداوم شبکه ریلی پرسرعت چین، سفرهای کوتاه‌مدت که در کمتر از نیم روز قابل دسترسی هستند، به‌طور فزاینده‌ای رایج شده‌اند. این روند به‌ویژه در خوشه‌های شهری بزرگ مانند منطقه پکن–تیان‌جین–هه‌بی، دلتای رودخانه یانگ‌تسه، منطقه خلیج بزرگ گوانگ‌دونگ–هنگ‌کنگ–ماکائو و منطقه چنگ‌دو–چونگ‌چینگ مشهود است؛ مناطقی که قطارهای بین‌شهری پرتردد از یک «دایره سفر ریلی پرسرعت چهار ساعته» پشتیبانی می‌کنند.

چین در 18 دسامبر (27 آذر)، عملیات گمرکی ویژه را در سراسر جزیره «های‌نان» به بندر تجارت آزاد آغاز کرد و آثار این سیاست به‌سرعت در بازار گردشگری نمایان شد. به گفته آژانس مسافرتی «چونار» چین، در نخستین روز اجرای این سیاست، شهر «سان‌یا» در استان جزیره‌ای «های‌نان» در جنوب چین، که در میان پنج مقصد برتر کشور قرار دارد، با استقبال گسترده گردشگران روبه‌رو شد.

تعطیلات سال نو 2026 نخستین تعطیلی کوتاه پس از آغاز عملیات گمرکی ویژه در «های‌نان» خواهد بود و نشانه‌های اشتیاق بازار از هم‌اکنون آشکار شده است. آمار شرکت «چونار» نشان می‌دهد که تعداد رزروهای پرواز به سان‌یا در تعطیلات سال نو 2026 نسبت به سال گذشته 51 درصد افزایش یافته است. همزمان، داده‌های نظارتی شرکت «Fliggy» حاکی از آن است که رزروهای بلیت اماکن گردشگری در های‌نان سه برابر شده و تورهای اتومبیل چارتر نیز چهار برابر رشد داشته‌اند؛ به‌طوری‌که سان‌یا، های‌کو و لینگ‌شویی در میان سه مقصد برتر این استان قرار گرفته‌اند.

این افزایش در رزروها نشان‌دهنده رشد مصرف داخلی است؛ موضوعی که دولت در پی تقویت بیشتر آن است. وزارت بازرگانی چین روز شنبه در نشستی اعلام کرد که تلاش‌ها برای افزایش مصرف، گسترش عرضه کالاها و خدمات با کیفیت بالا و آزادسازی هرچه بیشتر ظرفیت مصرف خدمات را تشدید خواهد کرد.

این سیاست‌ها با برنامه‌های کلان دولت برای اولویت دادن به تقاضای داخلی و هدایت رشد مصرف همسو است. یکی از مقامات دفتر کمیته مرکزی امور مالی و اقتصادی در 16 دسامبر به خبرگزاری شین‌هوا گفت که گسترش تقاضای داخلی در سال آینده اولویت اصلی خواهد بود و رشد مصرف از طریق اصلاحات ساختاری و اقدامات هماهنگ در دو سوی عرضه و تقاضا محقق می‌شود. جیا جیان‌چیانگ، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت آژانس مسافرتی آنلاین مستقر در پکن با نام «رن‌یو6» نیز روز دوشنبه به روزنامه گلوبال تایمز گفت که شرکت «می‌توان» انتظار داشت مصرف گردشگری در تعطیلات سال نو و همزمان با عید بهار پیش رو افزایش یابد.

وی افزود: «با اجرای مجموعه‌ای از سیاست‌ها برای تثبیت رشد و تقویت مصرف، از جمله اقداماتی در جهت افزایش درآمد خانوارها و بهبود سیاست‌های حمایتی، انتظار می‌رود اعتماد بازار به‌تدریج بهبود یابد و شتاب تازه‌ای به مصرف و بازار گردشگری داده شود.»

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =

پربازدیدترین ها