استان اصلی تولید زغال سنگ چین الهام‌بخش گذار انرژی جهانی

در شهر «داتونگ» استان «شان‌شی» (شمال چین)، یک منطقه فرونشست معدن زغال سنگ وجود دارد که روزگاری به دلیل فعالیت‌های معدن آسیب دیده بود اما حالا با مجموعه وسیعی از صفحات خورشیدی درخشان تزئین شده است.

این پایگاه برق خورشیدی با مساحتی حدود سه هزار و 333 هکتار از سال 2016 بیش از 12 میلیارد کیلووات ساعت انرژی سبز تولید کرده است.

«یین شولونگ» رئیس «شرکت خورشیدی یینگ‌لی» یکی از تامین‌کنندگان صفحات خورشیدی، گفت: این پایگاه فتوولتائیک مظهر گذار انرژی چین است. این نیروگاه طی این هشت سال بهره‌برداری، قابلیت اطمینان محصولات فتوولتائیک را تایید کرده است.

«فرانچسکو لا کامرا» مدیرکل «آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر» در «مجمع توسعه کم‌کربن انرژی تای‌یوان» که اخیرا در «تای‌یوان» مرکز استان شان‌شی برگزار شد، در یک سخنرانی ویدئویی کمک‌های شایان چین به توسعه انرژی تجدیدپذیر جهانی را مورد تاکید قرار داد. چین در سال گذشته میلادی 63 درصد از ظرفیت نصب شده انرژی‌های تجدیدپذیر جهان را به خود اختصاص داده است.

در پایان جولای امسال ظرفیت نصب شده انرژی تجدیدپذیر به 1.68 میلیارد کیلووات رسید و بیش از 54 درصد کل ظرفیت برق نصب شده چین را به خود اختصاص داد.

نسبت ظرفیت نصب شده انرژی جدید و پاک در استان شان‌شی از 33.9 درصد در سال 2019 به 47.2 درصد طی نیمه نخست 2024 افزایش یافت؛ در عین حال سهم برق تولید شده از این منابع از 18.1 درصد به 28.2 درصد در مدت مشابه افزایش یافت.

استان شان‌شی یک مزیت منحصربفرد در توسعه منابع انرژی سبز دارد. برای مثال، گاز کوره زغال سنگ که یک محصول جانبی تولید زغال سنگ سوخته (کُک) است، حاوی حدود 60 درصد هیدروژن است که آن را به یک منبع مقرون به صرفه برای تولید هیدروژن تبدیل می‌کند.

شرکت‌های فولاد و زغال سنگ سوخته مثل «گروه فولان جی‌نان»، «می‌جینگ انرژی» و «گروه پنگ‌فی» طی سال‌های اخیر برای ورود به بخش انرژی هیدروژنی وارد رقابت شده‌اند.

ظرفیت استان شان‌شی برای تولید هیدروژن با خلوص بالا از گاز کوره کُک، گاز دم شیمیایی و الکترولیز تا پایان سال 2023 به 31 هزار تن در سال رسید و تعداد خودروهای پیل سوختی هیدروژنی در حال کار به 885 دستگاه افزایش یافت.

هیئت‌هایی از دو استان تولید کننده زغال سنگ در اندونزی طی جولای امسال از استان شان‌شی بازدید کردند. بازدیدکنندگان در شرکت‌های انرژی مثل «می‌جینگ انرژی» از تلاش‌های ملموس چین برای تحول بخش انرژی سنتی خود شگفت‌زده شدند.

«پوترا آدهیگونا» مدیرعامل «موسسه تغییر انرژی» گفت که از صنایع موجود در شان‌شی به عنوان پله‌ای برای تحول سبز به خوبی استفاده می‌شود و چین این تغییر را نه تنها به عنوان یک چالش، بلکه به عنوان یک فرصت مهم نیز می‌بیند.

طی «نمایشگاه بین‌المللی صنعت انرژی» (تای‌یوان) چین که اخیرا برگزار شد، موارد نوآورانه، از جمله فناوری‌های استخراج هوشمند و سکوهای کنترل زمینی الهام گرفته از کپسول‌های فضایی، بازدیدکنندگان را مجذوب خود کرد.

یک پلتفرم هوشمند طی مارس امسال برای ذخیره حجم وسیعی از داده‌های بیش از 400 معدن زغال سنگ در شان‌شی راه‌اندازی شد. این پلتفرم از آموزش مدل‌های بزرگ برای کمک به شرکت‌ها به منظور کاهش موانع توسعه فناوری و سرعت بخشیدن به نوآوری محصولات هوشمند استفاده می‌کند.

مصرف انرژی این استان به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی (GDP) به دلیل توسعه سریع فناوری استخراج هوشمند، از سال 2021 به طور تجمیعی 10.9 درصد کاهش یافته است.

«لو جون‌لینگ» اقتصاددان ارشد در «سازمان ملی انرژی» گفت: ظرفیت تجمعی انرژی‌های تجدیدپذیر نصب شده چین در حال حاضر حدود 40 درصد از کل انرژی جهانی را تشکیل می‌دهد و صادرات محصولات بادی و خورشیدی چین به کاهش 810 میلیون تنی انتشار کربن برای سایر کشورها کمک کرده است.

وی افزود: همکاری بین‌المللی باید در حوزه‌های انرژی مانند بادی، خورشیدی، هیدروژنی، ذخیره و فناوری‌های انرژی هوشمند تقویت شود.

لو تاکید کرد: پشیبانی از توسعه انرژی سبز و کم کربن کشورهای در حال توسعه باید تشدید شود و فرصت‌های جدید برای مشارکت‌های انرژی متنوع باید فعالانه مورد بررسی قرار گیرد.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + چهار =