از کازابلانکا تا پکن؛ دوچرخه‌سوار مراکشی با عبور از 15 کشور وارد چین شد

«ابن بطوطه» جهانگرد معروف مراکشی در قرن چهاردهم بود که در امتداد جاده ابریشم باستانی از چین بازدید و بین چین، جهان عرب و آفریقا ارتباط برقرار کرد.

«کریم موستا» دوچرخه‌سوار معروف مراکشی 70 ساله با علاقه‌مندی زیادی به کشور چین تصمیم گرفته که جا در پای این جهانگرد مشهور کشورش بگذارد.

کریم موستا در فوریه امسال با دوچرخه از کازابلانکای مراکش حرکت کرده و پس از یک سفر بیش از 200 روزه و با عبور از 15 کشور، با موفقیت در آستانه برگزاری مجمع همکاری چین-آفریقا وارد پکن شد.

این دوچرخه‌سوار معروف مراکشی در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: من با پیروی از ابن بطوطه از کازابلانکا به پکن آمدم. ابن بطوطه یک مراکشی بود که 9 قرن قبل از من این شاهکار را انجام داد. او با شتر، قایق و پای پیاده، بالاخره به پکن رسید و من هم همین سفر را انجام دادم. سفر ابن بطوطه 27 سال طول کشید و حین سفر کار هم می‌کرد. اما من فقط طی 7 ماه این سفر را به پایان رساندم. هدف من از انجام این کار کاوش جهان و چین است و می‌خواهم به جوانان چین و مراکش نشان دهم که همه اینها قابل تحقق است.

کریم موستا با آرزوی پیشبرد ارتباطات مردمی بین چین و مراکش و چین و آفریقا، از بسیاری از کشورها در امتداد کمربند و جاده عبور کرد و با چشمان خود شاهد نتایج برجسته توسعه ابتکار کمربند و جاده بوده است.

وی گفت: این باورنکردنی است! چینی‌ها پروژه عظیمی را در جاده قرقیزستان تا کاشغر انجام داده‌اند به طوری که هم مردم و هم کامیون‌ها می‌توانند راحت تردد کنند. دنیا به طرز چشمگیری در حال تغییر است و من به اندازه کافی خوش‌شانس بوده‌ام که شاهد بسیاری از آن‌ها بوده‌ام. بسیار خوشحالم که با پیروی از مسیر جاده ابریشم به چین آمده‌ام.

این دوچرخه‌سوار مراکشی در ماه جولای وارد خاک چین شد. او در طول مسیر از منطقه خودمختار اویغور «شین‌جیانگ»، استان «شان‌شی» و دیگر مناطق گذشت و سرانجام در 28 آگوست (7 شهریور) با موفقیت به پکن رسید.

کریم موستا گفت: مراکش و چین رابطه بسیار نزدیکی دارند. وقتی به چین رسیدم، سرشار از شادی بودم. باور نکردنی است! مردم چین خیلی مهربان هستند و به گرمی از من استقبال کردند. من از صحرای گُبی عبور کرده و در هر توقفی از سفرم، مردم وقتی از دور می‌دیدند که دوچرخه‌سواری می‌کنم، به من کمک می‌کردند. این سفر خاطرات شگفت‌انگیز بی‌شماری برای من به جا گذاشته و من صمیمانه از همه چینی‌هایی که به من کمک کردند، تشکر می‌کنم.

ز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 15 =